Skogsröjning

Otydliga traktgränser...

54 inlägg 22130 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Otydliga traktgränser...

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29378 Jag brukar säga åt privata skogsägare att de gärna får snitsla trakten innan jag börjar, eftersom jag tar samma timdebitering oavsett om jag röjer eller tvingas leta gränser. Det konstiga är att de alltid väljer att betala mig istället för att själv maka ut sig till sin egen trakt, undrar om vissa nånsin varit och tittat hur det ser ut i deras skog :?
Märkligt det där när det samtidigt pratas om att det är så dyrt med röjning.

Idag fick jag leta gränser hela dagen, en hel dags bortfallen röjning på ett litet område gör ju ganska stor skillnad procentuellt på slutpriset.



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback
Södergård  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29535 Känner igen det där med gränser. Efter gudrun va jag bla i småland & rotkapade. Då fick man bara en karta & sen fick man gissa sig till var gränsen gick. Fick skapligt med skäll en gång när vi varit inne lite hos grannen & hälsat på :? . En vecka senare var vi hos honom & kapade..
Där vi är nu & röjer syns inte gränserna heller men o andra sidan ser vi inte 5 meter framför oss heller :lol: .

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#29542 Fasiken!,,,,

Jag snitslar tom ut trakt/fastighetsgränserna när jag röjer på eget om det är likåldrigt bestånd mellan tex min och grannens fastighet.
Allt för att slippa fundera när man gör slagen.
Lejer man som skogsägare dessutom in röjningsuppdraget, och inte ens orkar ta ut gränserna?, så visst tusan ska entreprenören ha skälig betalning för jobbet.

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29555 Om man som skogsägare inte vet var ens gränser går (eller orkar bry sig) är det väl ganska naturligt att man får betala för tjänsten. Det värsta är ju om någon som röjer eller slutavverkar gör detta på annans mark, vi har ju sett flera exempel på detta i forumet och det är ju den drabbade som blir mest förbannad!

Avatar Fallback
Nolltax AB  
#29565 Kommunen lejde in entreprenör. Här ska gallras.
Han fick karta å direktiv. Igång med skördaren å hej å hå.
Smart kille dock som satt å spakade skördaren....
-Det här ser ju ut som en urhuggen gräns.... Hmm... Å nån har målat vitt på träden.. Hmm.
Pling till kommun gjorde han. -Ni får faktiskt skicka ut nån ansvarig å kolla upp detta, krävde han.
Kommunen slängde ut en kontorsråtta och mycket riktigt, 40 meter in på min mark hade dom dragit sin gräns.....

Användarvisningsbild
SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29571 Vet inte riktigt om det är lika farligt om man råkar gå in på en annans mark och röja bort lite sly jämfört med att avverka fina gamla tallar...

Som tur är ha man inte stött på alltför många riktigt otydliga gränser som inte varit snistlat men de gånger det inträffar kan det ta jäkligt lång tid att hitta gränsen

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29578 Att låta en skogsentreprenör leta upp gränserna? Det är att be om probelm, vad händer om de tar fel?

Användarvisningsbild
Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29582 Menar du att vi saknar kompetensen att hitta gränserna?


Skojar bara, jag fattar hur du tänkte :wink:

Det lär ju vara entreprenören som råkar illa ut om man röjer fel, eller är fastighetsägaren skyldig att märka ut gränserna? Jag har då inte hört nåt sånt..
Det jag tycker är trist är att de så tydligt bara äger skog för ekonomins skull, på ett område sa ägaren att det är ett kalhygge som gränsar mot hennes trakt och när vi kom dit så stod det en fin 3m hög ungskog där. Hon hade alltså inte varit till sin trakt på 10-15år :roll:

   TS
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29583
Palms skrev:Menar du att vi saknar kompetensen att hitta gränserna?

Tja, med tabke på att det behgvöls uppföljning även av det som ni är bra på så... :wink:

Det jag tycker är trist är att de så tydligt bara äger skog för ekonomins skull,


Usch ja, det här snacket om kostnader/arvode är så himla småborgerligt... 8)

Användarvisningsbild
Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29584 Du vill ju bara ha igång en diskussion men jag nappar väl på det där. Den som köper skog och låter den stå osedd tills skogsbruksplanen säger att det är dags att gallra och håva in pengar kan inte göra samma sak med någonting annat än just skog.
Alla andra investeringar kräver mer tillsyn och underhåll.
Därför kan jag säga att det är trist med såna skogsägare, de skiter i skogen helt enkelt (inte bildligt kanske men...)

   TS
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29585
Palms skrev:Du vill ju bara ha igång en diskussion men jag nappar väl på det där. Den som köper skog och låter den stå osedd tills skogsbruksplanen säger att det är dags att gallra och håva in pengar kan inte göra samma sak med någonting annat än just skog.


Har du aldrig ägt aktier? Fonder? Obligationer?

Äger du hyreshus, så är det vanligt att du anlitar någon som sköter det löpande.

Skog är kapitalintensiv verksamhet, inte arbetstensiv. Glöm inte det.

Alla andra investeringar kräver mer tillsyn och underhåll.
Därför kan jag säga att det är trist med såna skogsägare, de skiter i skogen helt enkelt (inte bildligt kanske men...)


Men nu är det faktiskt så att har man köpt skog så är det upp til en själv vad man vill göra med den. Det kan finnas andra mål med skogsägande än en önskan att bli pungslådd av skogsentreprenörer...

Användarvisningsbild
Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29586 Men du, man hoppas ju nästan att en som köpt skog, väntat i 15år på slutavverkning utan att ens tittat till skogen sen när det är dags upptäcker att nån varit och avverkat hans skog för länge sen...

Du skriver att husägare anlitar nån för skötseln, visst, då har de ju läget under kontroll.

Jag har förstått att du kör nån sorts vendetta mot entreprenörer, måhända har du råkat ut för ett rötägg tidigare? Du har talets, eller det skrivna ordets gåva och uttrycker dig provokativt i var o varannan tråd...
Likväl som det finns skogsägare som jag personligen tycker ska göra annat så är majoriteten måna om sin skog. Det borde du fatta gäller även entreprenörer.

   TS
Avatar Fallback
Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29587 Kan ni inte låta bli att pika varandra? Det är nog ganska uppenbart att ni har olika åsikter och det är helt OK men det behöver väl inte tjatas om det i alla trådar? Visst kan man tycka det är OK att köpa skog och aldrig sätta sin fot i den likaväl som kvartalskapitalister kan slakta ett välskött företag för att det ger bäst pay off på kort sikt. Sådant är livet och än så länge är det ju ägaren som bestämmer... :wink:

MVH
MN

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29589
Palms skrev:
Jag har förstått att du kör nån sorts vendetta mot entreprenörer, måhända har du råkat ut för ett rötägg tidigare?


Nejdå, försöker bara få entreprenörer att förstå att det inte är deras skog. Det tycks mig som om en del entreprenörer har lite problem med "mitt och ditt".

Du har talets, eller det skrivna ordets gåva och uttrycker dig provokativt i var o varannan tråd...


Bara när det gnälls på skogsägare. Du kan ju scrolla bakåt i denna tråden, den startades inte av mig. ;-)


Likväl som det finns skogsägare som jag personligen tycker ska göra annat så är majoriteten måna om sin skog. Det borde du fatta gäller även entreprenörer.


Jag tycker entreprenörerna skall låta skogsägaren bestämma. Tyvärr verkar det som om en del forummedlemmar har för lite skog att bestämma över, så de vill gärna bestämma över andras skog.

Jag vet inte mina exakta gränser, för alla som en gång visste tycks ha dött. Har säkert lagt en 20 dagar med kartor och GPS för att hitta den. Jag hoppas att det skifte du en gång köper har 3 eller max 4 brytpunkter och gärna 4m bred rågång. Annars kanske du blir kategoriserad som en skogsägare som inte bryr sig...

Användarvisningsbild
Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29595 Vissa trakter där gränsen zick-zackar fram är ju fruktansvärt svåra att hitta gränsen på, men du som skogsägare bör väl ha ett stort intresse av att veta vart de går. I värsta fall får man ta in experter om man inte hittar dem med grannarnas hjälp.
Den dagen du gallrar/slutavverkar vill du väl vara säker på att de dels inte går över på grannens mark men dels att du verkligen får hela trakten gallrad/avverkad?

Som jag skrev i första inlägget så har jag inget emot att leta gränser, tycker bara att det är märkligt att man inte bryr sig mer om sin egen trakt.
Men det finns ju konstigare saker här i världen :D

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).