Skogsarbete

Skogsarbetare, huggare 160kr/tim

31 inlägg 22431 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsarbetare, huggare 160kr/tim

vetinte  
#293067 Varför betala 160:-/tim ?
När de går att få för 125:- ?

Avatar Fallback

Re: Skogsarbetare, huggare 160kr/tim

Jojje01  
#295604 Jag har åtta svenska anställda och de har mellan 130 till 145kr/timma och bara lönen med skatter och sociala avgifter blir +50% dvs 195 - 222kr/timma därtill kommer bilar och bränsle till dem, personlig utrustning, utbildning, pefc, adr som pefc kräver, kojor som Arbetsmiljöverket kräver, motorsågskörkort, röjsågskörkort. Så summan för en anställd blir ca 300kr/timma, alltså nästan dubbelt som vad polackerna ska ha. Det går alltså att med en röv och en halv krita räkna ut att detta är helt omöjligt att få gå runt. Det är bara att hoppas att Gs får tag i asen.

Avatar Fallback

Re: Skogsarbetare, huggare 160kr/tim

isteskog  
#295608 Gs är väl mest intresserade av att F-skattarna som jobbade ensam försvann. Så upplevde jag det när hade skogsvårdsfirma. Bra att du betalar dina anställda efter ordning :smile:

Avatar Fallback

Re: Skogsarbetare, huggare 160kr/tim

Palakangas  
#295609 GS har arbetat hårt med att få bukt med oseriösa företag från utlandet. Hoppas de fortsätter med det.

Avatar Fallback

Re: Skogsarbetare, huggare 160kr/tim

jannee  
#295611 Man bör vara medveten om att hyr man tjänster från ett bemanningsföretag från Polen tillkommer det alltid "lite" extrautgifter. Dessutom får du inte sällan ett bedrövligt utfört arbete, framförallt när det gäller plantering/röjning/manuell huggning av ströträd.
Varning 1: Släpp aldrig in polacker för att kapa loss vid stormfälld skog, losskoppling sker då mer eller mindre ALLTID 1 - 2,5 meter ut på stammen - VARFÖR? Varför inte 4 meter ut i stället?
Exempelvis, för att slippa kapa rotben blir stubben 1 till 2 dm högre än vad som normalt brukligt är. Vid plantering plantas det ENDAST där det är markberett, område där markberedaren INTE kommit åt lämnas. Röjning - ja där kan det se ut lite hur som helst. Stammar som borde röjts har lämnats och vice versa - absolut inget ansvar för att jobbet utförts på ett professionellt sätt.
All denna information har inhämtats från skogsägare som anlitat polska gästarbetare. Tilläggas bör att allt arbete utförts på s.k. rus (ackord).
Kanske resultatet skulle bli annorlunda om jobbet utförs på ren timpenning å andra sidan måste man då vakta dessa herrar (polacker) för efter ryssar är de de största ögontjänarna jag jobbat ihop med - gammalt kommunisttänkande.
M.a.o. ni som hyr in utländska gästarbetare får oftast ett arbete utfört exakt för vad ni betalar = billigt.

Avatar Fallback

Re: Skogsarbetare, huggare 160kr/tim

torpöbo  
#295627 Det finns bra polacker och det finns dåliga polacker, lika väl som det finns bra kollektivarbetare och det finns dåliga kollektivarbetare....
Jag gillar polen, tycker det är ett vackert land med trevliga människor. Har till och med funderat på att köpa en fastighet där.
Dock gillar jag inte delar av den fria rörligheten som gör att det försvinner jobb som Svenska ungdommar och arbetslösa skulle ha haft. Bland annat blir jag förbannad när utländska åkerier åker på våra vägar utan att betala skatt och i vissa fall ej köra efter de svenska reglerna, men det är ju inte polackernas fel utan våra fega politiker. I utlandet har man betalvägar, det skulle vi även kunna ha i Sverige.

Avatar Fallback

Re: Skogsarbetare, huggare 160kr/tim

bommen  
#295783 Du Alexandra
Har du utbildad och kunnig personal
Kunskap på styrsystem som idag används i de alra flesta maskiner som idag används har ni intyg som behövs gröna körkort , adr , motorsågskörkort mm om inte kan du ta bort din anons, det redan nu ett arbete som behöver höjas i status inte sänkas till oseriösetet

Användarvisningsbild

Re: Skogsarbetare, huggare 160kr/tim

anersimyra  
#295791 AMV kommer förhoppningsvis få god jakt med riklig fångst efter nyår.. :smile: :smile: :smile: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Skogsarbetare, huggare 160kr/tim

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#295799 Samtidigt som sånt här slår ut de svenska skogsvårdsföretagen så är det i mina ögon det enda alternativet för röjningen i framtiden, baltländerna och Polen är viktiga länder när det handlar om att få hit arbetskraft, men det ska gå rätt till förstås.

Jag är inne på 10:e året med röjning och har väl inte sett så mycket lovande från de svenska ungdomarna, förutom ett lysande undantag! I mitt fall blir konsekvensen det att jag drar ner (har börjat redan ifjol) och börjar med något annat istället för att sätta mig in i hur det går till att anställa utländsk arbetskraft.

Till Alexandra, ta hellre ut en ett högre timpris och ge de anställda bra villkor, jag tror att även hederliga företag skulle kunna anlita polacker på det här viset om allt är OK.

Avatar Fallback

Re: Skogsarbetare, huggare 160kr/tim

jannee  
#295804 Finns i princip INGEN person från Baltländerna som i Sverige får avtalsenlig lön. Polacker, Ester eller Letter utnyttjas av skrupelfria svenska företagare - ingen nämnd ingen glömd.
Rent ut sagt är de som utnyttjar dessa några riktiga skitstövlar, profiterar på andras olycka.
Finns absolut ingen orsak till att någon ska behöva dumpa priserna inom svenskt skogsbruk - lönsamheten är minsta sagt god - FÖR SKOGSÄGARNA.
Om nu inte så vore skulle det inte vara så höga priser på skogsfastigheterna.
Här i södra Sverige får man runt 80 tkr/ha för halvdålig skog - då kan inte lönsamheten vara speciellt dålig eller?

Avatar Fallback

Re: Skogsarbetare, huggare 160kr/tim

röjjare  
#296596 Jag vet då iaf en duktig ung man från Estland som får samma som jag.

Att det är mycket utlänningar i skogen är för att det finns för få svenskar som vill.

Avatar Fallback

Re: Skogsarbetare, huggare 160kr/tim

Jojje01  
#296638 Inga problem att få tag i svenskar om man betalar efter avtalet, som sagt, jag har 8

Avatar Fallback

Re: Skogsarbetare, huggare 160kr/tim

skogshasse  
#296642
röjjare skrev:Jag vet då iaf en duktig ung man från Estland som får samma som jag.

Att det är mycket utlänningar i skogen är för att det finns för få svenskar som vill.


okej och vad innebär det i kronor och ören

Användarvisningsbild

Re: Skogsarbetare, huggare 160kr/tim

Peteflamingstar  
#296656 Klart det går att få tag i duktiga, villiga svenska ungdomar. Min erfarenhet är dock att de är rätt få... oftast är man mer intresserad av att kolla sin smartphone eller att röka, börjar det stänka från himlen så sätter man sig i kojan. Gäller absolut inte alla, men huvuddelen av de som jag sett prova på skogsarbete (främst röjning) de senaste fyra-fem åren.

Avatar Fallback

Re: Skogsarbetare, huggare 160kr/tim

röjjare  
#296686 Det som står i kollektivavtalet, oftast lite mer då vi går på ackord.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).