Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Knepigt Briggs & Strattonproblem

7 inlägg 4559 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29557 verkar som om du skulle ta en koll på bränsle systemet. ett snabbt tips som kanske funkar. jag skulle börja där eller i lufttillförseln



   TS
Avatar Fallback
Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29558 Kolla förgasaren...

Användarvisningsbild
sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29559 Jag tror att det låter som att din förgasare skulle behöva en genomgång :!: (Membran & rengörning)
Du kan ju prova att ge den lite mera bränsle det är en enkel sak öppna skruven med fjäder ca 1/4 dels varv eller något sådant ...
Funkar den annars när den väl ha startat :?:

Användarvisningsbild
totte  
#29561 Kan nog hålla med om att förgasaren bör kollas. Men ta och byt tändstift också, jag har en 18 år gammal fräs m B&S 5 hk. Den var rysligt motspänstig för ett par år sen. Nytt tändstift gjorde underverk. Så även om det inte är huvudfelet, byt stift i vilket fall som.

Du har väl kollat att chokespjället stänger och öppnar som det skall? Och att luftfiltret inte är tvärtätt, fast då brukar den snarare bluddra och kvävas när den gått upp i varv.

Annars har jag för mig att det finns ett litet pumpmembran i förgasaren, om det inte är hundra tätt så skulle det kunna förklara det här. Vid start och lågt varv så orkar den inte pumpa upp bränsle, men när varvet blir högt nog så räcker det även om det läcker något. Alternativt, vakuumkanalen till membranet är igensatt.

Ytterligare en idé, fastbeckad eller nersliten kolvring eller en otät ventil, då räcker inte kompressionen på låga varv, men när du kommer upp i arbetsvarv så kan det räcka till, så länge du inte belastar särskilt hårt.

Skriv och berätta hur det går!

Avatar Fallback
Fisketorp  
#29563 Ang kompen så borde det väl funka med en skvätt olja i cylindern?

startar den lättare då så tordes det ju vara komp problem.

Användarvisningsbild
totte  
#29564
Fisketorp skrev:Ang kompen så borde det väl funka med en skvätt olja i cylindern?

startar den lättare då så tordes det ju vara komp problem.


Mycket bra förslag för att testa! Funkar nog inte om det är en otät ventil, men är det kolvringsproblem så.

Avatar Fallback
Fisketorp  
#29573
trislc skrev:
Fisketorp skrev:Ang kompen så borde det väl funka med en skvätt olja i cylindern?

startar den lättare då så tordes det ju vara komp problem.

......... går inte; liggande cylinder.....
.


Varför funkar inte det då? oljan borde ju smeta ut sig även fast det inte blir optimalt borde det ju märkas skillnad?

eller så får man ställa motorn upp =P
fast då funkar väl inte smörjning som den ska.?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).