Skogsvagn (Huggarvagnar)

problem med vinsch på farma vagn

35 inlägg 21734 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

problem med vinsch på farma vagn

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#295527 Hej! har ett fel på vinschen till en farma vagn från 2009 vinschen är en rw 53. problemet är att den inte drar när jag använder fjärrkontrollen utan den drar in kanske 5 cm sedan låter det som att den går mot överströmningsventil. manuella vippbrytaren på mottagardosan är inte riktigt hundra men med lite lirkande går det att vinscha in med hjälp av den. den backar snällt ut vajern när jag lyfter på bygeln som fördelar vajern, men med fjärrkontrollen går det inte. har mätt och jag har nästan 13 volt på plinten i mottagar dosan så ström verkar den få. misstänker el-fel någon stans och jag vet att det är nästan hopplöst att ställa diagnos så här på nätet, men tänkte att jag gör ett försök i fall någon varit med om något liknande?



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: problem med vinsch på farma vagn

stegmaster  
#295543
mixter1 skrev: den backar snällt ut vajern när jag lyfter på bygeln som fördelar vajern, men med fjärrkontrollen går det inte. ?

Nu henger jag inte riktig med?? har du en vinch variant som du kan köra vajern ut med fjärrkontrollen??
Dom jag har /haft, så er det endast bygelen som kan backa ut vajern.
Har du forsökt kontaktsspray i släpvagnkontakten och i mottakeren på kranen.
Att inte heller knappen på mottakeren funkar, tyder ju alt mer på nåt fel på strömforsörjningen til mottakeren (men självklart kan det vara nåt fel på elektroniken i boksen), men kolla alla kablar och kontakter fram til mottakeren först och sen ut til ventilen på vinchen.
Har dock inte varit med om samma själv, bara några allmenna råd.

Avatar Fallback

Re: problem med vinsch på farma vagn

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#295549 Helt rätt det är bygeln som backar vajern. Skrev det bara för att förtydliga att trumman inte sitter fast. Ja, ska prova kontakt spray. Hade slut för tillfället så det ska inhandlas. Ska även se om sladden räcker till bilens släpvagnskontakt för att utesluta elfel på traktorns uttag. Det lutar ju åt att det är något fel på styrkortet eller själva elventilen men jag måste försöka ringa in felet lite mer precist innan jag kan börja beställa reservdelar. Men alla tips motages tacksamt för att ringa in felkällan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: problem med vinsch på farma vagn

Vardon  
#295551 Kan du komma åt och fulbygla elventilen? Så borde du kunna avgöra om felet är före eller efter den.

Användarvisningsbild

Re: problem med vinsch på farma vagn

stegmaster  
#295555 Ja, dessa släpvagnskoplinger er jäv........ verk.
Er ju inte ovanligt als att nåt strular med dessa.
Har du forsökt rycka lite på släpvagnskontakten samtidig som du trycker på fjärrkontrollen, bara för att göra en enkel koll til en början?
I övrigt håller jag med föregåandet talare om at söka metodiskt, utelsluta en sak i taget.
Så själv skulle jag börjat med at kolla strömforsyningen från traktoren til mottakerboksen, gärna vid at gå utom slägvagnskontakten.

Avatar Fallback

Re: problem med vinsch på farma vagn

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#295565 Ska ge mig på eländet igen i em. Så jag återkommer med resultat i kväll.

   TS
Användarvisningsbild

Re: problem med vinsch på farma vagn

anersimyra  
#295580 Dåliga batterier i fjärren kanske, vi hade samma symptom vilka löstes med batteribyte.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: problem med vinsch på farma vagn

anersimyra  
#295582 Vi fick samma problem i veckan, vid mätning fanns ström upp till elventilen, vi rengjorde kontakterna och det funkade ett tag, men problemet återkom.. :cry: kanske har du ett jordfel.. :?:

Avatar Fallback

Re: problem med vinsch på farma vagn

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#295587 Ska testa med nytt batteri i fjärren. Jordfel låter också som en trolig felkälla. Ska hugga tag i det hela så fort jag har stökat över dagens äventyr i älg skogen.

   TS
Avatar Fallback

Re: problem med vinsch på farma vagn

aalg  
#295597 Vi hade problem med våran fjärrdosa till vinchen, för oss var det glapp där 9v batteriet sätts fast i fjärr dosan. När man hade isär allt och mätade så var det frid och fröjd, men inte när man vek ihop kabeln och stoppade batteriet på plats. Tog en stund att hitta :)

Användarvisningsbild

Re: problem med vinsch på farma vagn

anersimyra  
#295600
aalg skrev:Vi hade problem med våran fjärrdosa till vinchen, för oss var det glapp där 9v batteriet sätts fast i fjärr dosan. När man hade isär allt och mätade så var det frid och fröjd, men inte när man vek ihop kabeln och stoppade batteriet på plats. Tog en stund att hitta :)
Fungerade lampan på fjärren ?
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: problem med vinsch på farma vagn

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#295644 Nu ger jag snart upp!! Började med att byta batteri i fjärren men det gjorde ingen skillnad. skruvade i sär både hane och hona på släpvagnskontakten och efterdrog och putsade plus sprayade, kollade kopplingsdosan vid spakarna, samt kollat alla säkringar i traktorn. öppnade mottagarenheten på kranpelaren och tog bort den felande vippbrytaren.
byglar jag vipp-brytaren då vinschar den in utan problem men använder jag fjärren då kan jag i bästa fall få den att rycka till. märkte även att när jag trycker på fjärren så blinkar höger blinkers på traktorn!! själva matningen gissar jag är ok då el-ventilerna till både stödbenen och gripen fungerar som dom ska. om man nu skulle försöka komma till någon sorts slutsats. Kan man resonera som så att om det fungerar med vipp-brytaren på kranpelaren men inte med fjärrkontrollen borde felet ligga i styrkortet till sändaren? vad tror ni om det?

   TS
Avatar Fallback

Re: problem med vinsch på farma vagn

ÅsaNisse  
#295646 Blinkar höger blinkers så har du felet i strömförsörjningen på något sätt. Det är ett typiskt fenomen vid jordfel eller liknande.
Kolla din strömmatning hela vägen igen och även jordledningen.

Avatar Fallback

Re: problem med vinsch på farma vagn

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#295656 Ja, någe skumt är det! Nu tog det slut på dagsljus så jag kom inte längre i dag. Nästa steg är att prova med bilens släpvagnskontakt men då måste ventilpaketet ner eftersom sladden inte räcker. Det som förbryllar är varför det fungerar med vipp brytaren samt varför el-ventilerna till stödben och grip fungerar, för det är väl samma matning?

   TS
Användarvisningsbild

Re: problem med vinsch på farma vagn

Erre  
#295658 ÅsaNisse är nog helt rätt ute. Mycket troligt ett jordfel. Skruva loss eluttaget på traktorn, lossa jordkabeln, sätt dit en kabel lång nog att räcka till minus på batteriet. Lägg den på marken lös tills du provkört.
Går rätt fort å sen kan du utesluta dålig jord om felet kvarstår.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).