Traktorer och processorer

Nytt skogsekipage

53 inlägg 36712 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Nytt skogsekipage

brassel  
#295462 Nu måste jag ha bollplank innan jag blir allt för gråhårig:
jag tittar på att ersätta mitt skogsekipage för frfa 1agallringar men även lite annat smått o gott på ca 200 ha hemmaskog.

Det jag först och främst funderat på är en lämplig traktor med åtm:
-dubbelkommando
-skogshytt
-krypväxlar
-ac

och en huggarvagn ca:
-9-11 ton
-6-8 meters kran
-drivning
-vinsch
-(ev skördaraggregat a la Naarva, Kesla, Arbro eller Nisula)

Jag har just nu en Valmet 705 och en Farma 9ton/6m kran med vinsch. Dessutom har jag en Möregrävare på trepunkten emellanåt.

Mina tankar har gått åt nått som en begagnad typ Valmet 6100/6200 eller en ny Valtra N93, nu funderar jag på en ombyggd Valtra av A-modell (ala Anders Skördare i Valdemarsvik) kan passa.

Går det att ordna med grävfunktion på kranen som sitter på Jakefäste (som Kesla kan ha sin kran) så är det bra.

Prisvärdaste kanske inte alltid är det billigaste tänker jag med...

Utfall och infall i detta uppskattas :)



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Nytt skogsekipage

sundelius  
#295509 Tjena Brassel
Nästan exakt samma situation och tankar som jag har.
Var på en skogsdag idag där Lantmännen och Anders Skördare visade sina ekipage. För mig är N-serien otänkbar i en första gallring ( för bred).
Blev positivt överraskad av A93 med ombyggd hytt av Anders och det smalare "stolsfundamentet" helt OK att snurra, har förut varit riktigt besviken på det när jag varit inne och provsuttit standardutrustrade A93.

Lycka till och dela med dig av utvecklingen

Avatar Fallback

Re: Nytt skogsekipage

brassel  
#295526 Kul att höra dina tankar Sundelius!
Jo det är en djungel av möjligheter.
Utvecklingen idag är att jag tröskat äldre Skogsforumtrådar i liknande ämnen, och tänkt tanken att kanske skulle en Rottne Rapid skotare från 99 eller en ny Bison 8000 funka för mig; men ganska snabbt kommit fram till att det kan det nog inte.

Ev ändå går tanken att en mindre skotare kan vara ett alternativ, med säg en Naarva S25 på kranspetsen.
Intressantast ev var denna
http://www.blocket.se/jamtland/Gremo_95 ... ?ca=17&w=3
Men det känns för osäker för en relativt ovan/ointresserad mekare.
Men nog med skotare för stunden för annars får jag väll byta ämneskategori!

   TS
Avatar Fallback

Re: Nytt skogsekipage

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#295529 Problemet med är väl att med nytt att priset rakar iväg..?
Grävtillsats till kranar blir en kompromiss mot ett gräv aggregat som får helt andra vinklar på bommarna som är anpassat till just bara gräva.
Man kan nog ha flera olika saker till samma jake fäste bara olika konsoler

Avatar Fallback

Re: Nytt skogsekipage

brassel  
#295563 Jo priset är definitivt en faktor.
Ang gräv, är det någon som grävt men Kesla eller KTS huggarkran med antingen trepunktsupphängning eller på Jake/motsvarande?

   TS
Avatar Fallback

Re: Nytt skogsekipage

skogsleif  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299175 Ser att ni går i traktortankar. Har själv lite fundering på att "byta upp" mig. Valtra a83/a93 verkar på mig som bra traktorer i gallringsskogar samt lite andra mindre sysslor som förekommer på en gård. Begagnade valtra av dessa modeller finns så vitt jag vet inte. Någon som känner till vad nypriset är om man skall ha med lastare, bakrutekil, stora hjul och givet skogshytt. Någon nämnde smalt stolfundament - vad är detta det låter intressant för fortfarande är det ju trångt även i a83/a93.

Avatar Fallback

Re: Nytt skogsekipage

brassel  
#299178 Lantmännen har tror jag kampanj just nu på bl.a. A-serien?
Själv så gillar jag inte upphöjningen på golvet, och de har alltid A-serien väll?

   TS
Avatar Fallback

Re: Nytt skogsekipage

skogsleif  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299180 Jo det är korrekt med desa modellers skogshytt har lite mer utrymme för fötterna runt stolen. Det är alltid intressant med mer svängrum typ den som nämns att Anders skördare har.

Avatar Fallback

Re: Nytt skogsekipage

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299208 Kollade en A93 och den gick faktiskt att vända stolen i lättare än i min gamla A75. Kollade en NH T 4 också men blev inte särskilt impad. Reglagen satt lite kaotiskt hur som helst och det märks att skogsutrustningen är dithängd i efterhand.

Avatar Fallback

Re: Nytt skogsekipage

brassel  
#299228 Ang T4an, utveckla gärna "det märks att skogsutrustningen är dithängd i efterhand."
Har fått erbjudande om en T485 nämligen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nytt skogsekipage

bmboxer350  
#299239 Kör NH 4.85 med skogsutrustning. Utrustningen är som i de flesta påbyggnader "påhängd" en kompromiss.
Nöjd med hydrulflödet samt den riktiga diffspärren.

Avatar Fallback

Re: Nytt skogsekipage

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299240 De som byggde den har säkert inte haft en tanke på att den skulle köras utanför åkermarken eller att man skulle behöva vända stolen bakåt. Rätt snyggt har de (svenska?) ombyggarna fått till det ändå men lite tokigt blir det. T.ex. en stor luftburk som normalt sitter under traktorn har de hängt bak på hytten.

Användarvisningsbild

Re: Nytt skogsekipage

Seb macahan  
#299241 Skogsutrustningen på samtliga traktormärken är eftermonterad (även Valtra) görs av Ölmstad Smide enl. dom själva. Kolla på de nyare >2014 New Holland ombyggnationerna. Dom tillsammans med byggena på de andra märkena är mycket snyggare och genomtänkta.
Grannen har en A93. den andre grannen har A75, det är gigantisk skillnad mellan de två modellerna, A93 helt ok traktor men jag håller nog NH'n högre. Men jag velade mellan NH och Valtra innan jag köpte. Hade inte Rosenqvist varit så tråkiga o ha o göra med hade nog Lamborghini varit ett alternativ också.

Avatar Fallback

Re: Nytt skogsekipage

bmboxer350  
#299243 Stolsvändningen kräver justering av dynan innan rotation kan ske.
Ingen optimal lösning men som sagt en kpompromiss.
"Luftburken" sitter vid bakaxeln med ett för mig okänt innehåll, fläkt?
Bukplåt och skydd för tank ger en slät undersida dock begränsar den möjlighet till att gränsla hinder.

Användarvisningsbild

Re: Nytt skogsekipage

Seb macahan  
#299246 [quote="bmboxer350"]Stolsvändningen kräver justering av dynan innan rotation kan ske.

Sant, men jag tycker det funkar förvånansvärt bra, är det inte så på Valtran också?
Friskluftspaketet sitter vid sidan o inehåller fläkt. Är den ett problem?
Bukplåten på T6'an bygger ner max nån cm och det ser jag inte som något bekymmer och det gör den väl på alla traktorer?
Eller missuppfattar jag dig bmboxer350?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).