lör 25 okt 2014, 19:19#295492
JPW skrev:Tack igen!
Och bränslenål, hävarm och membran är motsvarigheten till flottör och nål på en konventionell förgasare? Med syfte att hålla ett jämnt bränsletryck innan bränslemängden till sist regleras med H och L-nål.
Provtrycka förgasaren kan jag förstås inte, det behövs väl specialgrejor till det?
Om man skall vara riktigt noga så är det inget bränsletryck där, råder i stort sett atmosfärtryck. Nålen skall släppa fram bränsel i takt med att det sugs ut i förgasarhalsen av vakuumet där. Så snart lite bränsle försvinner ur kammaren så dras ju membranet in en aning, nålen släpper fram lite från pumpmembranet så att inget undertryck byggs upp i kammaren. Ett visst tryck finns det före nålen, från pumpmembranet, men det är bara för att kunna mata fram det till mätkammaren.
Som jag skrev innan, det funkar rätt bra att sätta på en slangstump och blåsa hårt, läcker det så hör man att det pyser. Annars kan man fixa en rätt enkelt, en handpump, en cykelventil som passar, en t-koppling, några slangstumpar och en manometer. Så här ser min ut, manometer från en gammal vattenpump:
120809_02.jpg
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto
2CVtrac (1951-2012), Homelite ZIP-6 (1960), Homelite SXL-12 (1964), Brumi tvåhjulstraktor (1965), Bolens jordfräs (1968), Gilson 55257 (1981), Jonsered 621 (1972), Jonsered 520 SP (1984), Partner 4200 (2007)