Motorsåg och handhållet

Service på 242 från 92

62 inlägg 32325 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Service på 242 från 92

Tor R  
#295127 I delelisten så får en kun kjøpt lager og tetningsring samlet på drevsiden.
Man kan dog kjøpe tetningsringen alene også.
Litt snodig hvis tetningen sitter på lageret...

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Nya delar inköpta

JPW  
#295438 Köpt ny slang och filter samt membransats inkl ventil och fjäder (Walbro HDA 98). Jag kan inte se något uppenbart fel på de gamla membranen iaf.

Borde man byta även den lilla ventilen och fjädern inne i förgasaren?

Förgasaren var duktigt skitig på utsidan. Kan det rent av varit täppt i något av förgasarlockens hål till utsidan tro? Den var nog helt ren invändigt, inget skräp i filtret. Jag har inte vågat skölja hela förgasarhuset i bensin ed eftersom det borde väl snarare kunna skölja in nåt skräp i nån liten kanal någonstans?

Visst har förgasaren flera skitsmå hål ut i luftkanalen precis före och efter gasspjället (sista bilden)? Är de kopplade till L-nålen och det stora mässingsmunstycket till H?

Men framförallt: Hur kan man veta att alla dessa knappnålsstora hål och kanaler är helt rena innan ihopsättning...??

   TS
Användarvisningsbild

Re: Service på 242 från 92

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#295442 Att doppa i bränsle och sedan med luft blåsa "förbi" brukat suga ut eventuell skit som sitter lös. Blås inte in mot så du trycker skit in i huset, då är det mer jobb att få ut det sen (Welchplugg bort o backspolning).
Kolla spjällaxlar och dess hål i spjällhus så det inte är onödigt glapp.
Efter bytt bränslenål så justars den in. Hävarmen justeras så den öppnar rätt. Jag susterar in dem under tryck.
Om inte fjädern flyger iväg o lägger sig hos de andra man inte hittar igen ska du nog inte behöva byta den, bara se till att den sitter rätt och fungerar som tänkt.
Se till att gasspjället sitter som det ska.

Byta membran är aldrig fel.

Montera ihop grejerna i rätt ordning, provtryck och montera.

Avatar Fallback

Re: Service på 242 från 92

JPW  
#295445 Tack!
Bränslenål - är det den som sitter inne i förgasaren och styrs av hävarmen? Hävarmen kan alltså justeras? Hur vet man att den "öppnar rätt"?

Borde man alltså passa på att byta även dessa?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Service på 242 från 92

totte  
#295454 Membran skall inte bara se bra ut, dom skall vara mycket mjuka och eftergivliga. Styva membran leder först till att den blir svårstartad, sen till att den går dåligt och till slut inte alls.

Ja det är bränslenålen som styrs av hävarmen. Testas så här: Sätt dit pumpmembranet, alltså det andra med små flikar och dess packning och lock. Nålen med hävarm och fjäder sätts dit. Sätt på en slangstump på bensinanslutningen. Bäst är om man har provtryckningsgrejor med manometer, så man lägger på ett lätt tryck och ser att det håller kvar en stund. Annars kan man helt enkelt blåsa hårt i slangen och lyssna efter att det inte pyser. Lättar man sen på nålen skall det gå luft igenom.

Här är en länk till servicedokument för Walbro-förgasare, bl a HDA som det bör vara i din såg. http://www.walbro.com/media/21886/HDAseries.pdf

Där ser man att hävarmen skall ligga exakt i nivå med ytan på huset utanför den runda fördjupningen. En linjal lagd över skall precis vidröras av hävarmen.

Avatar Fallback

Re: Service på 242 från 92

JPW  
#295465 Tack igen!

Mycket bra servicebeskrivning! De tre hålen är alltså utlopp från L-nålen. Intressant. Och bränslenål, hävarm och membran är motsvarigheten till flottör och nål på en konventionell förgasare? Med syfte att hålla ett jämnt bränsletryck innan bränslemängden till sist regleras med H och L-nål.

Provtrycka förgasaren kan jag förstås inte, det behövs väl specialgrejor till det?

Det trista nu är att jag som utbo inte kan kolla hur sågen går med nya membran och filter förrän i påsk. Förgasaren tog jag hem men resten av sågen är kvar i "skogen".

   TS
Användarvisningsbild

Re: Service på 242 från 92

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#295467 Bränsleslang och ett litet jämnt tryck skapat på nåt vis behövs. Oftast så behövs det inte mycket tryck för att se när den öppnar och om den är tät. Hur tät och bra den håller tryck är en annan sak, då får det till tryck testare.

Användarvisningsbild

Re: Service på 242 från 92

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#295468 Inte lätt o skruva på distans. Men då har du lärt dig det och tar sågen med dig nästa gång det ska skruvas såg.

Avatar Fallback

Re: Service på 242 från 92

JPW  
#295472
Mange skrev:Inte lätt o skruva på distans. Men då har du lärt dig det och tar sågen med dig nästa gång det ska skruvas såg.


Precis! Nu var det mest det att jag inte vågade ta med hela sågen på flyget (jag bor inte nästgårds precis). Det borde iofs gå om man tömmer tanken noga?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Service på 242 från 92

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#295474 Inte säkert de vill ha den med, bäst o kolla först.

Avatar Fallback

Re: Service på 242 från 92

Blivande snickare  
#295475 Du får paketera in den noggrant med paff och silvertape å hoppas på det bästa! :mrgreen: :wink:

Användarvisningsbild

Re: Service på 242 från 92

totte  
#295492
JPW skrev:Tack igen!
Och bränslenål, hävarm och membran är motsvarigheten till flottör och nål på en konventionell förgasare? Med syfte att hålla ett jämnt bränsletryck innan bränslemängden till sist regleras med H och L-nål.

Provtrycka förgasaren kan jag förstås inte, det behövs väl specialgrejor till det?



Om man skall vara riktigt noga så är det inget bränsletryck där, råder i stort sett atmosfärtryck. Nålen skall släppa fram bränsel i takt med att det sugs ut i förgasarhalsen av vakuumet där. Så snart lite bränsle försvinner ur kammaren så dras ju membranet in en aning, nålen släpper fram lite från pumpmembranet så att inget undertryck byggs upp i kammaren. Ett visst tryck finns det före nålen, från pumpmembranet, men det är bara för att kunna mata fram det till mätkammaren.

Som jag skrev innan, det funkar rätt bra att sätta på en slangstump och blåsa hårt, läcker det så hör man att det pyser. Annars kan man fixa en rätt enkelt, en handpump, en cykelventil som passar, en t-koppling, några slangstumpar och en manometer. Så här ser min ut, manometer från en gammal vattenpump:
120809_02.jpg

Avatar Fallback

Re: Service på 242 från 92

JPW  
#295494 Jag har inte bytt bränslenålen, men provade iaf om den är tät enligt instruktion. Och jag kan då blåsa mig blå utan att det pyser, men pyser gör det när man trycker på hävarmen. Och hävarmen är minsann helt i nivå med kanterna på förgasarhuset!

Känns mycket kul att fatta det här mer och mer. Nästan att jag ska ta och rota fram svärfars ännu äldre 242, som inte funkar, och skruva isär förgasaren på den med... Den är dessutom inom räckhåll!

   TS
Avatar Fallback

Re: Service på 242 från 92

JPW  
#295495 Tack totte för ytterligare ett mycket intressant inlägg!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Service på 242 från 92

totte  
#295497
JPW skrev:Jag har inte bytt bränslenålen, men provade iaf om den är tät enligt instruktion. Och jag kan då blåsa mig blå utan att det pyser, men pyser gör det när man trycker på hävarmen. Och hävarmen är minsann helt i nivå med kanterna på förgasarhuset!

Känns mycket kul att fatta det här mer och mer. Nästan att jag ska ta och rota fram svärfars ännu äldre 242, som inte funkar, och skruva isär förgasaren på den med... Den är dessutom inom räckhåll!


Då kan du nog känna dig rätt säker på att nålen är OK, precis så skall det vara.

Håller helt med, förgasare är kluriga grejor och det är inte enkelt att fatta hur tusan det funkar, så när det ramlar ner en tioöring så blir man riktigt belåten. Tillverkarnas manualer är guld värda och Walbros är såpass bra att när man läst den så tror man i alla fall att man begriper nåt :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).