Traktorn i skogen

felsökning Zetor 5245

45 inlägg 22608 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

felsökning Zetor 5245

husqvarna_med_sthil  
#295443 Tog traktorn ner till sjön för att dra upp båten när han plötsligt stannar. Provar att pumpa men får som inget "svar" i handpumpen. Lilla filtret "glaskoppen" är fylld. Ska det vara bränslepumpen som lagt av ? Klarar man att byta den själv på plats ? Finns det någon annan lösning för att få fram bränsle så jag får bort traktorn därifrån ?

Less ordentligt, traktorn nere på lägdan i spöregnet..suck.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: felsökning Zetor 5245

axwell  
#295452 Ta´t lugnt,...om du kan,det blir troligen lämpligare väder i morgon.

Måste ställa den dummaste frågan som brukar ställas vid liknande tillfällen: Har du tvärsäkert tillräckligt mycket bränsle i tanken?

Min traktor har en högt placerad tank som ger självtryck ner till filtret och det fungerar bra.
Om jag har för lite bränsle i tanken och traktorn blir stående med kraftigt lutning åt vänster så stannar den efter ca 10 min. på tomgång

Avatar Fallback

Re: felsökning Zetor 5245

husqvarna_med_sthil  
#295456 Ja det är en berättigad fråga helt klart och tanken är proppfull. Däremot så bytte jag silen i glaskoppen innan jag for och efter samtal med en traktorrepare som jag ringde och störde på ledig lördag så trodde han att jag kanske lyckats få luft i systemet. Mellan koppen och upp är det ca en meter och tanken att traktorn gått på denna meter de ca 200 metrarna ner till sjön och nu sitter där en luftficka. Ska fara ner och prova om jag får fram nå bränsle så jag tar mig därifrån.

   TS
Avatar Fallback

Re: felsökning Zetor 5245

sveakatten  
#295461 Det brukar hänga ihop med vad man gjort, fick du dit gummitätningen ovan för glaset, eller drar den luft där?
Eller har du kommit åt avstängningen till tanken?

Avatar Fallback

Re: felsökning Zetor 5245

husqvarna_med_sthil  
#295471 Sveakatten, huvudet rätt på spiken !!! Kom precis hem och Trulle står nu i garaget. Precis som du säger.. gummipackningen hade krupit ut på baksidan och det var otätt !! Inte undra på. Fick lufta och dra åt, lufta och dra åt flera gånger innan det ljuva lätet av bränsle strömmande. Fasen vad glad jag blev när han brummade igång. Desto mindre glad åt min hysteri så fort något inte fungerar, alla växlar på en gång när felet var så nära till hands att lösa !

Kan även meddela att min tumme och pekfinger på höger hand har fått sig en rejäl omgång av allt "pumpande" :)

Här stod han och funderade.

   TS
Användarvisningsbild

Re: felsökning Zetor 5245

totte  
#295487 Glada slut är härliga att läsa om :grin:

Avatar Fallback

Re: felsökning Zetor 5245

husqvarna_med_sthil  
#295525 Nu ska jag sluta ställa frågor om luftning av Zetorn, nu kan jag detta, mycket tack vare skogsforums medlemmar som hela tiden gör vad man kan för att berätta på bästa sätt. Tut tut !

   TS
Avatar Fallback

Re: felsökning Zetor 5245

sveakatten  
#295562 Fin traktor du har. Tänkte likadant som dig igår när jag bytte vevaxeltätning i en såg, vad mycket lättare det är om man kollar gamla trådar och tar vara på tipsen frå Mange,Totte mf. :grin:

Avatar Fallback

Re: felsökning Zetor 5245

husqvarna_med_sthil  
#364706 Det verkar som om eländet med traktorn aldrig vill upphöra. Nu har jag fått till bränsletanken och ledningarna därifrån och får fram diesel och traktorn gick. Idag när jag ska ta den för att ploga så händer ingenting när jag trycker på startknappen trots full ström i batteriet. Lampor och dyl fungerar men ingvet svar när jag trycker på startknappen.

Hade samma fenomen på en bil en gång och då knackade jag på startmotorn när solenoiden fastnat, kan det vara samma fel på traktorn mån tro... måste söka igen startmotorn, hittar den inte så jag kan prova.

Man blir less att det bara ska strula. Nån som vet vad felet kan vara ? Säkringarna är iaf hela.

   TS
Användarvisningsbild

Re: felsökning Zetor 5245

hemhuggare  
#364709 Prova om du kan starta med en mejsel på startmotorn mellan matarplus och manöver eller det kanske inte går att komma åt LYCKA TILL

Avatar Fallback

Re: felsökning Zetor 5245

husqvarna_med_sthil  
#364715 Måste försöka hitta igen var den sitter först, må ju sitta mot hytten någonstans.. ska ta och krypa dit få se. Tackar ! ska testa !

   TS
Avatar Fallback

Re: felsökning Zetor 5245

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364759 Har du startspärr så du måste trycka ner kopplingen ?

Avatar Fallback

Re: felsökning Zetor 5245

husqvarna_med_sthil  
#364762 Ingen startspärr. Har hittat igen startmotorn och det är ström fram, testa med en mejsel. Har kollat så själva startknappen för ström och det får den. Undra vad som hänt ? Provade att knacka lite lätt men ingen skillnad. Kan den ha frusit fast solenoiden ... vet inte riktigt hur jag ska gå vidare. Hur kopplar jag mellan plus och manöver ?

   TS
Avatar Fallback

Re: felsökning Zetor 5245

ÅsaNisse  
#364766 Dra lite i fläkten. Vissa motorer kan ställa sig lite oturligt så att startmotorn inte kan få ut drevet i startkransen. Kan man bara ändra motorns läge lite så hjälper det om detta är felet.
Koppla mellan +/manöver gör du med en skruvmejsel på startmotorn. Mejseln mot pluskabeln från batteriet och sedan luta på den lite så det blir kontakt med den klena kabeln som sitter mellan +/-

Avatar Fallback

Re: felsökning Zetor 5245

husqvarna_med_sthil  
#364770 nu har jag lyckats köra startmotorn med en skruvmejsel, fick runt motorn lite men med startknappen går det inte.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).