Motorsåg och handhållet

Drivlänksslip

17 inlägg 5124 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Drivlänksslip

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29340 Jag fick nyligen kassera en sågkedja 0.325", 1,5 mm för att några drivtänder inte längre gick ner i svärdspåret. Filmässigt fanns det 2-3 mm kvar på sågtänderna innan kedjan skulle få en "naturlig död" p.g.a. nerfilning, vilket irriterar mig.

Är det någon som vet om kedjan skulle gå att rädda med t.ex. skogmas drivlänkslip? Några andra räddningstips?

/Niklas



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#29341 Hur ofta byter du drivkrans på sågen ?
jag har aldrig haft problem med drivlänkarna men jag byter "krans" rätt ofta, efter ca: 4 kedjor ,,,,

Användarvisningsbild

Drivkransbyte

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29343 Jag försöker byta drivkrans efter två kedjor, enligt rekommendationer i Oregons manual. Kan förtydliga att de skadade drivtandänderna inte gick ner helt och hållet. Spetsen gick dock ner och övriga drivtänder gick ner helt och hållet.

/Niklas

   TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#29352 om det bara är en eller par länkar så går det fint att fixa med ryttarfilen tycker jag :)

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29358 jag har bara haft porblem me dmed slitna drivlänkar när det varit fel på svärdet eller att drivkransen blivit dålig.

Kör du med krans eller med kugg ?

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29372 Hur blev detta till?

Enstaka drivlänkar tar jag med fil. flera då åker puts trissa på dremmel.
Är det många resulterar ofta i ny kedja eftersom det är andra o större skador då oftast.

Användarvisningsbild
Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29403
gossebear skrev:jag har bara haft porblem me dmed slitna drivlänkar när det varit fel på svärdet eller att drivkransen blivit dålig.

Kör du med krans eller med kugg ?


Jag kör med 8-tandad krans
/Niklas

   TS
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29412 hmmm.... du får nog kolla om det är fel på driv kransen eller om du har "egg skägg" på svärdet är drivlänkarna löper på. Trasiga drivlänkar kan även beror på skadat noshjul. kör du med olidt eller med hjul fram till? vad kör du med för svärd?
Funkar olje pumpen som den skall?

Användarvisningsbild
Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29516
gossebear skrev:hmmm.... du får nog kolla om det är fel på driv kransen eller om du har "egg skägg" på svärdet är drivlänkarna löper på. Trasiga drivlänkar kan även beror på skadat noshjul. kör du med olidt eller med hjul fram till? vad kör du med för svärd?
Funkar olje pumpen som den skall?


Jag kör med ett solit oregon 15" svärd med noshjul. Tror inte det är något speciellt märkvärdigt med detta svärd, annat än att det är relativt brett. Kedjan är en 1,5 mm 0.325" Jonsered proline.

Oljepumpen fungerar som den ska och jag har inte märkt något med den andra kedjan, som jag nu har kört med i ca 5-10 tankar. Visserligen låter nållagret fördjävligt och fettas numera in efter var dag men det tror jag inte har någon betydelse för själva kedjan.

Sågen är en Husqvarna 51.

/Niklas

   TS
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29540 hmm.. då är det en bra fråga vad det är som sliter på drivlänkarna. kör du med väldigt slak eller väldigt streckt kjedja?

sitter plåten för oljepumpens ut hål/svärdsfästet rätt så att det inte blir npgra shimsningar mellan svärdet och driv kransen?

Användarvisningsbild
Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29854 Idag tog jag mig tid till att titta närmare på den aktuella kedjan. Jag körde kedjan manuellt i ett gammalt 13" svärd, som jag höll i handen. Där kunde jag identifiera några tröga drivlänkar som filades ner med vanlig kedjeplattfil. När det gick att dra igenom hela kedjan utan något nämnvärt motstånd, bytte jag svärd till det 15"som sitter på den aktuella sågen och upprepade proceduren. Det visade sig att 15" svärdet var inte riktigt lika slitet i spåret som 13" svärdet, så jag fick fila några länkar till med plattfilen.

När jag sedan monterade kedjan + svärd på motorsågen, krävdes det ytterligare filning av några drivtänder innan kedjan kunde löpa fritt. När jag drog åt båda svärdsmuttrarna, visade sig dock att kedjan gick trögt på ett ställe per varv. Så fort jag lossnade den ena svärdsmuttern, så försvann problemet. Intressant nog spelade det ingen roll om jag lossade den främre eller den bakre svärsmuttern, ty problemet försvan oavsett vilken mutter som hade lossats! När jag drog åt den lösa svärdsmuttern så återkom problemet.

Efter lite funderande, så drog jag slutsatsen att problemet uppstod i övergången mellan svärdsspår och drivkrans. Jag hörde ett litet klick där ifrån. Så jag monterade av kedjan och kollade på den aktuella delen på kedjan. Det visade sig att det hade lossnat en bit av en drivtand. När jag hade filat ner denna drivtand på sidorna, så försvann problemet.

/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Drivlänksslip

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#262860 Dags att lyfta denna tråd. Idag hämtade jag ut en Franzen drivlänkslip på posten. Jag hade nämligen ledsnat rejält på en halvfilad H30-kedja på midjeröjaren, som krånglat till och från. Bl.a. har den hoppat av svärdet 2-3 gånger genom åren. Men det bär mig emot att behöva kassera en halvfilad kedja.

Monterade i alla fall maskinen med medföljande 1,3 och 1,5 mm shims, istället för de fabriksmonterade 1,6 och 2,0 mm shimsen. Sedan körde jag kedjan några varv på maskinen och nu löper kedjan fint runt svärdet. Enda problemet är en riktigt stel länk. Men det kanske löser sig när kedjan gått några varv på midjeröjaren?

Intressant nog innehöll manualen betydligt fler sidor med rena säkerhetsförmaningar än drift och monteringsinfo. Enligt dessa säkerhetsförmaningar skulle en nybörjare som jag enbart få köra drivlänkslipen under överinseende av någon erfaren drivlänkslipare. Denna övervakande drivlänkslipare fick bara stå på vänster sida om maskinen, för att inte bli nedstänkt av gnistregnet....
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Drivlänksslip

totte  
#262900
Niking skrev:Intressant nog innehöll manualen betydligt fler sidor med rena säkerhetsförmaningar än drift och monteringsinfo. Enligt dessa säkerhetsförmaningar skulle en nybörjare som jag enbart få köra drivlänkslipen under överinseende av någon erfaren drivlänkslipare. Denna övervakande drivlänkslipare fick bara stå på vänster sida om maskinen, för att inte bli nedstänkt av gnistregnet....


:lol: :lol: :lol:

Normal fördelning i nästan alla manualer numera. Fast det där med att enbart stå till vänster var faktiskt lite speciellt för den här :mrgreen:

Men hursomhelst är du ju helt körd nu, om du får en flisa i fingret eller skär dig i tummen kan du inte stämma nån eftersom du nu kört utan överinseende.

Användarvisningsbild

Re: Drivlänksslip

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#262925 Oftast när är det ska slipas är det för att laga skador från hoppad kedja.
Glöm inte fundera ut varför den hoppade. Stel länk får du rätta till.

Användarvisningsbild

Re: Drivlänksslip

svampbob  
#262972 Du får slipa rätt många kedjor innan du har tjänat ihop till den slipen :surp:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).