Skotare

Rottne blondin kran

13 inlägg 14766 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Rottne blondin kran

Manne Johansson  
#99463 Hej!! jag undrar om det är någon där ute som kan tipsa om var man kan hitta ett beg utskjut till en RG70 kran, då jag har köpt en blondin med ett kronslut utskjut, det har varit svetsat ett antal gånger, aldrig sett smörja, så rullarna har stått still, medans innerbommen slitit dom platta..... visserligen e dom ju bara platta på ett ställe...... sen e inner bommen sne som grädde på moset 😡 så är det någon har som vet var man ska vända sej för att hitta ett 2m eller ett 3m utskjut som e lite bättre, så skriv!!!! :grin:
MVH Manne



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Rottne blondin kran

stefan andersson  
#100738 Koppom Maskin AB Har mycke delar av många maskiner

Användarvisningsbild

Re: Rottne blondin kran

molnia  
#295231 jag söker erfarenheter av just denna rottne blondinkran med tiltbart torn och 2 meters utskjutet. Är det 7 meters räckvidd på dem?
Är dessa problem som Manne berättar om vanliga? Är det oklokt att köpa sig en kran av denna modell då den förmodligen är från slutet 70 talet..?
det är modellen som finns på denna bild frågan gäller;
skogsbilder/image_page.php?album_id=391&image_id=5531&sk=t&sd=d&st=0

Avatar Fallback

Re: Rottne blondin kran

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#295245 Det där utskjutet var aldrig lyckat och många spakar blir det. Det var extra tillbehör och de flesta körde utan. Kranen blir väldigt smidig med viktornet och det är synd att det är borta. Man fick bara passa sig för att släppa ner bommen med viktornet bakåt. Då bottnade kolven och cylindern sprack.

Avatar Fallback

Re: Rottne blondin kran

Manne Johansson  
#295280 Hallå Molnia! det löste sej för med att jag hittade ett 3meters utskjut istället, visst innerbommen var knäckt men de var bara o göra en ny.. :roll: .. har ju en grymt bra längd nu med 3m utskjut o viktron !!! e hel nöjd me kranen nu, har ju bara virekran som tidigare erfarenhet,så detta e ju ett storrrt framsteg :mrgreen: man får bara se till o ha lite i vagnen innan man börjar o släppa iväg kranen för långt ut då det e en mod G , gallringsmodellen den e 25 cm smalare o en meter kortare än den vanliga blondinen, så den e lite lätt i vagnen när den e tom.. :mrgreen:

Mvh Manne

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rottne blondin kran

molnia  
#295400 Hej på er
det lät inte så lovande om det att cylindern gick i ändläge och kunde spicka.
Ni upplever inte det som ett problem med utskjutets utstick bakåt ovanför bommen? När man jobbar nära sig och lågt kommer ju den ju kunna peta i träd ...med mera. ?

Avatar Fallback

Re: Rottne blondin kran

Manne Johansson  
#295654 Det här med cylinder i ändläge, är ju med i instruktionsboken, om att man inte ska lyfta med viktornet om bommen e i ändläge, då har man satt chockventilen urfunktion om man säger så, då den e mycket starkare i viktornet. jo visst sticker kranen upp lite grann men det e en vanensak att man håller lite koll om där e stora grenar över vagnen när man kör kranen, delar till kranen är inga problem, rullar bussningar, axlar , rottne håller fortfarande lager på dessa prylar !! så de e inget problem, e faktiskt mycket nöjd me kranen !

Mvh Manne

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rottne blondin kran

molnia  
#295708 Manne, vet du exakta räckvidden innan du bytte utskjutet?

Avatar Fallback

Re: Rottne blondin kran

Manne Johansson  
#295835 Hej Molnia! hmmm Mätte inte innan jag byte, men enligt boken kran utan utskjut så står det 5,3 meter med viktonet lagt ner till hälften ungefär.... Låter kort... kanske nån annan som har möjlighet o mäta "live" på en blondin som inte har utskjut... måste finnas fler som har denna skogsmaskin på detta eminenta forum!!

Mvh Manne

   TS
Avatar Fallback

Re: Rottne blondin kran

Blondin 750  
#392774 Ja nu är det dags att montera utskjut på Blondie, ett 3m ligger i verkstan och väntar på lite uppfräschning och sedan montering. Nu till frågan, kanske mest ställd till @Manne Johansson men alla som känner sig manade får givetvis svara, hur ska det manövreras på bästa sätt? Just för tillfället är jag inne på att dela viktornfunktionen med utskjutet med en 6/2-ventil, det känns som den kompromissen är minst dålig. Är det någon som vet hur det var monterat från fabrik? @Skogsola har kanske erfarenhet?

Avatar Fallback

Re: Rottne blondin kran

Tosca  
#392788 En spak utanför gripspaken har jag för mig det är original.

Avatar Fallback

Re: Rottne blondin kran

Blondin 750  
#392796 Ja så mycket är jag med på men är det ett separat ventilpaket med EN funktion kopplat i serie med det första eller är det ett paket med 7 sektioner? Tack för svaret iaf. :-BD

Avatar Fallback

Re: Rottne blondin kran

Tosca  
#392838 Troligen 7-sektioner

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).