Verkstan

Svetsning

17 inlägg 11644 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Svetsning

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29386 Tjena jag sitter och funderar på att köpa en svets nu pga att man har jäkligt mycket grejer som skulle behövas svetsas ihop för att dom ska fungera igen... Har dock väldigt låga svetskunskaper eller i princip inga alls, (höll på med en del svetsning under 7-9.an men det är helt bortglömt nu...

Så för det första så skulle jag vilja få tag på en prisvärd och lättanvänd svets som blandannat ska klara av aluminium....

Sen undrar jag oclså om det finns någon kort kurs i svetsning som man kan gå under exempelvis vintern?



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29388 Aluminium så krävs det Tig för att det ska fungera bra.
Annars så går det med Mig oxå men Tig är att föredra.
Tig kostar mucho dineros...

Svets annars så en Esab origo 250 Mig så klarar man sig långt. dom är inte gratis, runt 10-11000:- men bra grejjer.

Billigare så är en elsvets men då krävs det lite mer kunskap i svetsning.
Det är rätt lätt ändå.

Svetsval är helt upp till plånbok och utnyttjande.
Märken att föredra är Kemppi, Esab, Migatronic.

Har själv:
Esab Origo 250amp med 3m och 4m slangpaket.
Luna 160Amp elsvets.
Aga gassvets köpe tuber.
Vill ha en Tig!!

Avatar Fallback
M_M  
#29389 Om du ska svetsa alu med "pinne" måste den klara både AC och DC.
Om du klarar dej utan alu svetsning är Telwins invertrar prisvärda alternativ.

Avatar Fallback
Fisketorp  
#29425 Godagens..

Har en Esab miggy 125 3-fas och den klarar jag mig bra med för mindre saker, samt punkta fast de större.

Har även en Luna (tror jag det var) 200amp för pinne som duger till lite grövre.

har inga större svetskunskaper och mina svetsträngar med pinne kan man ju inte kalla snyggt, men brukar slipa ner och fylla i några gånger så ser det skapligt ut tillslut.

Min mobror som är duktig svetsare nämnde att man kunde köpa separat gasflaska samt tig-paket till pinnsvetsen, dok krävde det något. om det var Inverter-svets eller vad han nu nämnde.
något som kan bekräftas?

Har inte komvux någon form av svetskur?


Till trådskapare. allt hänger ju på priset. frå det inte kosta mer än 2000kr
så skulle jag köpt en pinnsvets då den går att ha till mycket.
antar att det är lite tjockare material du ska svetsa i då du nämner att du har mycket maskinellt som ska svetsas?

//Martin

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29429
Fisketorp skrev:Godagens..

Har en Esab miggy 125 3-fas och den klarar jag mig bra med för mindre saker, samt punkta fast de större.

Har även en Luna (tror jag det var) 200amp för pinne som duger till lite grövre.

har inga större svetskunskaper och mina svetsträngar med pinne kan man ju inte kalla snyggt, men brukar slipa ner och fylla i några gånger så ser det skapligt ut tillslut.

Min mobror som är duktig svetsare nämnde att man kunde köpa separat gasflaska samt tig-paket till pinnsvetsen, dok krävde det något. om det var Inverter-svets eller vad han nu nämnde.
något som kan bekräftas?

Har inte komvux någon form av svetskur?


Till trådskapare. allt hänger ju på priset. frå det inte kosta mer än 2000kr
så skulle jag köpt en pinnsvets då den går att ha till mycket.
antar att det är lite tjockare material du ska svetsa i då du nämner att du har mycket maskinellt som ska svetsas?

//Martin


Tig svets tillsats för elsvets går inte heller att svetsa alu med. alu kräver en AC svets. (växelströms)

Avatar Fallback
Fisketorp  
#29433
Henrik K skrev:
Tig svets tillsats för elsvets går inte heller att svetsa alu med. alu kräver en AC svets. (växelströms)


var ju synd=(
undrar vad där är jag har, kanske skulle gå ut och spana=)
om det är vågigt tecken är det växelström då?

eller hur ser man sådant?

Användarvisningsbild
totte  
#29460 Det var en lång diskussion om svetsar i Handhållna maskiner - Migsvets?

Migsvets?.

Kanske kan finnas nåt korn att hämta där.

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29519
Fisketorp skrev:
Henrik K skrev:
Tig svets tillsats för elsvets går inte heller att svetsa alu med. alu kräver en AC svets. (växelströms)


var ju synd=(
undrar vad där är jag har, kanske skulle gå ut och spana=)
om det är vågigt tecken är det växelström då?

eller hur ser man sådant?

En växelströmssvets har i allmänhet svetskablarna fastskruvade inne i svetsen. En likströms har i allmänhet +/- markerade uttag för kablarna. Undantag finns säkert. :?

Avatar Fallback
Fisketorp  
#29525
Ernst skrev:
Fisketorp skrev:
Henrik K skrev:
Tig svets tillsats för elsvets går inte heller att svetsa alu med. alu kräver en AC svets. (växelströms)


var ju synd=(
undrar vad där är jag har, kanske skulle gå ut och spana=)
om det är vågigt tecken är det växelström då?

eller hur ser man sådant?

En växelströmssvets har i allmänhet svetskablarna fastskruvade inne i svetsen. En likströms har i allmänhet +/- markerade uttag för kablarna. Undantag finns säkert. :?


Ok, då är det nog likström jag har=/

en undran, varför krävs det växelström när man ska köra tig-tillsats?

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29534
Fisketorp skrev:
Ernst skrev:
Fisketorp skrev:
Henrik K skrev:
Tig svets tillsats för elsvets går inte heller att svetsa alu med. alu kräver en AC svets. (växelströms)


var ju synd=(
undrar vad där är jag har, kanske skulle gå ut och spana=)
om det är vågigt tecken är det växelström då?

eller hur ser man sådant?

En växelströmssvets har i allmänhet svetskablarna fastskruvade inne i svetsen. En likströms har i allmänhet +/- markerade uttag för kablarna. Undantag finns säkert. :?


Ok, då är det nog likström jag har=/

en undran, varför krävs det växelström när man ska köra tig-tillsats?


Nä det krävs växelström för ALU svetsning!
Ska du svetsa järn med tig tillsats så går det med vanlig elsvets.
Endast Alu som kräver växelström.

Avatar Fallback
Fisketorp  
#29539 ok, kan man ju för en "billig" peng öva iallafall=)

men varför krävt det då växel för alu?=)

Användarvisningsbild
kava  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29566 "Metaller som bildar svårsmält oxid, som t ex aluminium och magnesium, svetsas med växelström, vars positiva del ger en god oxiduppbrytande effekt. "
Läs mer på:
http://www.svets.se/tekniskinfo/svetsni ... 09945.html
På Esabs hemsida finns mer bra info.
Här finns grejor till bra priser.
http://www.drift-underhall.se/

Avatar Fallback
Fisketorp  
#29572 tackar=)

Användarvisningsbild
Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29627 Oavsett vad du köper för typ av svets, köp inte nåt billigt skit! Hellre en begagnad riktig svets.

Jag köpte en billig pinnsvets (inverter) för akutreparationer och man blir bara irriterad när man använder den, köpte en beg Esab Mig/Mag
och nu har jag byggt en massa grejer bara för att jag har en bra svets :lol:

Min pinnsvets kan du få köpa billigt :lol:

Användarvisningsbild
SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29661 Ja jo blir det nog att lägga ut en hel del pengar på en svets, men är ju inte direkt några akuta reperationer som ska göras så inköp av svets blir nog efter att den mest hektiska perioden är över ungefär i slutet av september....

För tillfället är det bara att köpa ny utrustning allt eftersom det går sönder, Är jäkligt missnöjd på planteringsutrustningen som skogma säljer :S men finns inga andra återförsäljare i sverige som säljer det man behöver :/

Verkar vara svårt att hitta nån svetsningskurs :S googlade och hittade inte ett dugg där :S

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).