Öppna kategorin

Generationsskifte

65 inlägg 31236 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Generationsskifte

Siggesix  
#291303 Hej!
Nä vi har inte lyckats ha träff än, det har blivit framflyttat X antal gånger (inte av mig). Den 9/10 är det nytt möte så då får vi se hur det blir. Dock har jag märkt att en av maskinerna är sålda, men vem som äger den har inte framkommit. Jag väntar till mötet. Gubben har mer att bevisa än jag...

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Generationsskifte

Siggesix  
#294989 Då har mötet varit och vi har ritat upp preliminära (nya) fastighetsgränser. Hans del är värd ca 730 000 mer än min. Vad gäller då i det läget, ni som vet?

Fler maskiner har avyttrats. Vad gäller vid jordbruk och skogsföretag? Vem äger vad? Gubben hävdar att ALLT är hans, varenda pryl på hela fastigheten. Jag VET att det inte är fallet.
Hur gör man i sådana lägen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Generationsskifte

stektlök  
#294993 "Vi har ritat upp"

Vilka är vi och vem har du tagit hjälp av.
Dom var två som hade det ihop... det måste väl betyda att gubben äger 50% även om han gastar om att allt e hans :)

Hoppas de går bra för dig och hur skulle det funka i framtiden med att ha gräns mot den gamle.
De 730 mer i värde måste juh lösas ekonomiskt givetvis. Likaså om alla maskiner ska övergå i hans ägo till 100%

Avatar Fallback

Re: Generationsskifte

Siggesix  
#294994 Men ska de 730 tusen ges till mig då rakt av i antingen kontanter alt. mer mark?
Vi tar juridisk hjälp givetvis, annars hade det inte gått.

Om maskiner och dyl köpts till gården är det alltså bådas oavsett vem som betalade, är det så du menar?

   TS
Avatar Fallback

Re: Generationsskifte

alias  
#294996
Siggesix skrev:Men ska de 730 tusen ges till mig då rakt av i antingen kontanter alt. mer mark?
Vi tar juridisk hjälp givetvis, annars hade det inte gått.

Om maskiner och dyl köpts till gården är det alltså bådas oavsett vem som betalade, är det så du menar?


Borde inte hälften av värdeskillnaden mellan din och hans tilltänkta fastighet redan vara hans?

Då borde du få 730 kkr/2 = 355 kkr.

Gällande lösören till en fastighet så borde de tillhöra den som har köpt dem (har din far köpt något bör det tillhöra honom (eller nu dig) och om din farbror har köpt något så bör det vara hans, och om det är köpt gemensamt så bör det vara gemensam egendom).

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Generationsskifte

jannee  
#294998 Lösöret är troligtvis köpta med gårdens pengar - allt annat är ologiskt = ni äger hälften var.
Vem har höftat fram 730 tkr - den personen om någon borde förklara hur mycket pengar du ska ha.
Vore väldigt intressant att se uträkningen av detta + även hur lösöret kommer att värderas.
Är du beredd på att en klyvning av en fastighet inte är direkt gratis - kanske runt 50tkr - vem ska betala den?
Du har väl för allt smör i Småland inte LRF konsult för att räkna åt dig?
Enklast vore att kräva en öppen auktion - på allt, sedan får den som betalar mest överta skiten.
Eftersom det är ett dödsbo får egentligen ingen göra några förändringar utan ALLA dödsboägarnas medgivande.

Avatar Fallback

Re: Generationsskifte

Siggesix  
#295003 Jo LRF är de som hjälper oss i frågan.

Jag vill inte sälja min del eftersom den innefattar min pappas hus som jag vill ta över. Det är det enda jag har kvar av honom.

   TS
Avatar Fallback

Re: Generationsskifte

jannee  
#295006 Då har räven fått nyckeln till hönshuset. En OPARTISK fastighetsmäklare hade varit mer trovärdig.
Vilket värde har skogsmark/åkerjord/byggnader tilldelats? Är det marknadsvärde eller går ni på taxvärdet?. Maskiner är det bokföringsvärdet eller dagens saluvärde?
Ett litet pekfinger, har själv ett taxvärde på runt 4 miljoner - saluvärdet ligger någonstans runt 10 miljoner. Inventarier 0 saluvärde en bra bit över 200tkr.
Gäller m.a.o. att räkna rätt.

Avatar Fallback

Re: Generationsskifte

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#295018 Varför skulle just LRF vara mer partisk än några andra vad gäller fastigheten?

Avatar Fallback

Re: Generationsskifte

Siggesix  
#295019 Fick nyss besked om att Han ville att fastigheten skulle klyvas mer rättvist utan pengar emellan. Diffen hamnade på ca 15 000 istället. Detta innebar mer skog till mig än tidigare beräkning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Generationsskifte

jannee  
#295030 Har inget förtroende för LRF:s konsulter, tyvärr har flera i min bekantskapskrets råkat ut för väldigt inkompetenta personer, dock har de vett att kräva ordentligt betalt för undermåligt arbete.
Många ggr bättre att ta hjälp av en lokal fastighetsmäklare som är exakt insatt hur prisbilden är på denna specifika ort.
LRF använder i mångt och mycket schabloner och gamla uppgifter.
Förhoppningsvis bättre påläst personal i Västra Götaland - dyrt lär det i alla fall bli.

Avatar Fallback

Re: Generationsskifte

stektlök  
#295061 Han vill nog fan inte ge dig några pengar... du kan ta några träd extra istället :)

Vet du hur mycket skog som står på fastigheten och värdet på olika avdelningar samt kommande jobb å utgifter ?

Vägen till en lyckad delning är att båda ska känna att dom gjort bäst deal !!

Avatar Fallback

Re: Generationsskifte

Siggesix  
#295064 Nä jag är helt ovetandes men har en god vän till hjälp med kommande problem. Han arbetar med skog och jordbruk till vardags.

   TS
Avatar Fallback

Re: Generationsskifte

stektlök  
#295065 Vi håller på dig siggesix !
Men tänk va sjukt de skulle va om farbrorn träder fram här på forumet å presenterar sig som motpart :)

Avatar Fallback

Re: Generationsskifte

Siggesix  
#295066 Ja chansen är rätt liten där. Vet knappt hur en radio fungerar.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).