Motorsåg och handhållet

Beräkna kedjehastighet

109 inlägg 26778 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Beräkna kedjehastighet

Robertberg  
#294745 Svar på fråga två och tre, varvtal vid max effekt och varvtal vid varvstopp är sällan samma.
Lite fult att ange kedjehastighet vid maw effekt när kedjan kan snurra snabbare än så, tex vid kvistning eller torrgasning.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Beräkna kedjehastighet

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#294753
mghg skrev:1. Jag har kontrollmätt kedjedelningar och funnit att 8,25 mm verkar stämma som delning för 0.325"-kedjor från Oregon och Stihl. Men jag inga 3/8"-kedjor till hands. Vad är korrekt delning angiven i mm (9,52 mm eller 9,32 mm) och skiljer det mellan Husqvarna och Stihl?

2. Förutom "Kedjehastighet vid maximal effekt" anger Husqvarna numera också "Kedjehastighet vid 133 % av maximal motoreffekt". Stihl anger numera värde på "Kedjans maxhastighet enligt ISO 11681". I båda fallen handlar det om kedjehastigheter som ligger 33 % högre än vad man får med formeln ovan. Vad är detta och kan det vara möjligt att få ut 133 % av maximal motoreffekt?

3. I instruktionsboken för MS 361 står att "Högsta tillåtna varvtal med skärutrustning" är 14 000 (något liknande finns ej för MS 362). Men samtidigt anges varvtalet 9500 r/min tillsammans med effekten 3,4 kW som jag tolkar som maximal effekt. Vad menas med "Högsta tillåtna varvtal med skärutrustning" och hur skulle man komma upp i det?

Jag är inte en av experterna men ska försöka mig på detta.
Delning i sig har inte med hastighet att göra men eftersom drevens diameter blir bestämd av den så påverkar den i viss mån vilka läge man har.
Ett 8kugg .325 är inte så olik ett 7kugg 3/8 i diameter.

1. Delning skiljer, jag har inte mätt det, men man ser det då man mäter längder, det är inte stor skillnad, kanske en drivlänk på 200cm ny kedja ungefär. Lite som slitage...
Det har funnits en mängd "standarder" på 3/8 om man ser till olika tillverkare genom tiderna.
2. Maxvarv och varvtal vid max effekt är nog vad de snyftar om..
3. Jag tolkar det som att man vid tanke på skydd ska ha max varvtal/kedjehastighet i tanken eftersom det kan gå illa även på rusvarv då man varvar upp inför kvistning eller snubblar o har handen på gasen.. Kan sågen gå i 40m/sek ska skydden klara det om det nu ska vara krav på skydd.
Oftast ser jag huggare med klass 1 ibland klass 2...

Avatar Fallback

Re: Beräkna kedjehastighet

Nonkan  
#294761 Sågen är inte speciellt stark vid max varvtal, så 133% av max effekt hamnar nära rusvarvtal obelastad.

Tänkte sväva ut lite i förklaring till varför klass 2 är ovanligt i butiker, men skriver på plattan och orkar inteikväll, återkommer med mina synpunkter när jag har tangentbord.

Användarvisningsbild

Re: Beräkna kedjehastighet

totte  
#294767 Det där med varvtal vid max effekt och maxvarvtal är lite knepigt ja. Men sågen har ju ett vridmoment och effekten är en produkt av vridmoment och varvtal. Någonstan på den övre halvan av varvtalsområdet, typ vid 9500 rpm så är den effekten som allra störst. Men kör du sågen obelastad eller lätt belastad, som vid klen kvistning så kan den varva betydligt mer, fast effekten är då lägre eftersom vridmomentet är betydligt lägre.

Så när sågen inte möter något motstånd så kan den alltså varva en bra bit över det mest effektiva varvtalet, eftersom den sjunkande effekten räcker bra till att dra kedjan utan belastning upp till max obelastat varvtal.

Användarvisningsbild

Re: Beräkna kedjehastighet

palbin  
#294787 Att sågbyxor är klassade i m/s måste vara en förenkling enligt
min ytterst ringa mening - att såga sig i benet med en 3120xp
med 0.404 jämfört en Stihl MS200 med 3/8 LP måste vara viss
skillnad - även om de tex båda skulle klassas med tex 23 m/s
kedjehastighet, eller .... ?

Användarvisningsbild

Re: Beräkna kedjehastighet

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#294840 Det behöver inte vara så stor skillnad, inte heller svärdslängd ska ha betydelse eftersom trådarna ska sno sig i vilket fall.

Användarvisningsbild

Re: Beräkna kedjehastighet

mghg  
#294881 Tack obantteg, Mange, Nonkan och Totte för svaren. Man lär sig hela tiden något nytt. :-)

En motorsåg kan alltså ha högre varvfrekvens än den varvfrekvens som sågen har vid maximal effekt, men då blir samtidigt vridmomentet lägre än vid maximal effekt. Med tanke på hur Husqvarna och Stihl numera uttrycker sig angående kedjehastigheten antar jag att kedjan generellt bedöms vara som mest svårstoppad (och farlig) när kedjehastigheten är 133 % av kedjehastigheten vid maximal effekt. Jag antar vidare att man inte kommer längre i resonemanget utan att studera ISO 11681.

Om man återgår till trådskaparens Stihl MS 361 så är kedjehastigheten 20,7 m/s vid maximal effekt, men 133 % av kedjehastigheten vid maximal effekt är 27,5 m/s. I det första fallet ligger hastigheten över specifikationen för skyddsklass 1, i andra fallet ligger hastigheten strax under klass 3.

Och skall man vara petnoga så har skärtänderna högre hastighet än nitarna när de går runt noshjulet ... fötterna lever farligt.

Användarvisningsbild

Re: Beräkna kedjehastighet

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#294885
mghg skrev:En motorsåg kan alltså ha högre varvfrekvens än den varvfrekvens som sågen har vid maximal effekt, men då blir samtidigt vridmomentet lägre än vid maximal effekt. Med tanke på hur Husqvarna och Stihl numera uttrycker sig angående kedjehastigheten antar jag att kedjan generellt bedöms vara som mest svårstoppad (och farlig) när kedjehastigheten är 133 % av kedjehastigheten vid maximal effekt. Jag antar vidare att man inte kommer längre i resonemanget utan att studera ISO 11681.

Arbetsvarvtal (det varvtal sågen levererar den effekt man önskar ha) ligger ofta 30% under max varv.
Om man pillar lite på sågarna är det inte svårt att öka arbetsvarvet så de ligger 15% under max varv och ibland i samma varv eller mer...

Användarvisningsbild

Re: Beräkna kedjehastighet

anersimyra  
#294892
palbin skrev:Att sågbyxor är klassade i m/s måste vara en förenkling enligt
min ytterst ringa mening - att såga sig i benet med en 3120xp
med 0.404 jämfört en Stihl MS200 med 3/8 LP måste vara viss
skillnad - även om de tex båda skulle klassas med tex 23 m/s
kedjehastighet, eller .... ?
Skillnaden mellan dessa sågar är ENORM om man råkar såga sig i benet. När jag köpte min HVA 394 i mitten på nittiotalet var den försedd med en etikett där det angavs att sågen enbart fick användas i minisågverk. Tillsammans med sågens styrka och det stora utrymmet i kopplingshuset stoppar sågskyddet inte en full påsågning av dessa sågar. Sågskyddsmaterialet hinner helt enkelt inte att ansamlas för att stoppa sågen. Mekanikern där jag köpte sågen fick en dag besök av en försäljare som sålde...VÄRLDENS EFFEKTIVASTE sågskyddsbyxor, omöjliga att såga igenom !!! Mekanikern frågade om han fick använda vilken såg han ville, jodå, det går bra, sa försäljaren. Han valde en 394:a, byxorna monterades på en massabit. När byxa och massabit var genomsågade för tredje gången ( sågskyddet hade stoppat sågen ) störtade försäljaren rasande ut ur butiken, långsur var han också. Tre år efter händelsen stötte mekanikern på försäljaren på Elmia, försäljaren tvärvände och " flydde " i folkmängden... :lol: :lol: En " huggarbralla " stoppar alltså inte dessa sågar, Jag tror även en HVA 576, eller en Dolmar 7900 / 10 har kapacitet att relativt enkelt såga rakt igenom sågskyddet.. :shock: :shock:

Användarvisningsbild

Re: Beräkna kedjehastighet

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#294916 Jag har sett samma test utföras med 2094 och resultatet var inte samma, där funkade sågskydd.
Detta var Jonsereds huggarbyxa då och den klarade det.

Visst finns det byxor som inte är bra och säkert de som inte funkar alls.

Användarvisningsbild

Re: Beräkna kedjehastighet

anersimyra  
#294930
Mange skrev:Jag har sett samma test utföras med 2094 och resultatet var inte samma, där funkade sågskydd.
Detta var Jonsereds huggarbyxa då och den klarade det.

Visst finns det byxor som inte är bra och säkert de som inte funkar alls.
Det jag beskriver hände som sagt i mitten av nittiotalet, jag sågade själv vid tiden igenom nästan alla lager med en 242:a.. :surp: det var alltså under arbete.. :shock: det var inte samma tjocka långa fibrer som i dagens skydd.

Användarvisningsbild

Re: Beräkna kedjehastighet

totte  
#294965
Mange skrev:
mghg skrev:En motorsåg kan alltså ha högre varvfrekvens än den varvfrekvens som sågen har vid maximal effekt, men då blir samtidigt vridmomentet lägre än vid maximal effekt. Med tanke på hur Husqvarna och Stihl numera uttrycker sig angående kedjehastigheten antar jag att kedjan generellt bedöms vara som mest svårstoppad (och farlig) när kedjehastigheten är 133 % av kedjehastigheten vid maximal effekt. Jag antar vidare att man inte kommer längre i resonemanget utan att studera ISO 11681.

Arbetsvarvtal (det varvtal sågen levererar den effekt man önskar ha) ligger ofta 30% under max varv.
Om man pillar lite på sågarna är det inte svårt att öka arbetsvarvet så de ligger 15% under max varv och ibland i samma varv eller mer...


Det är ju oftast målet med trimning, att ändra motorns karaktär så den ger högre moment vid högre varvtal. Det leder då ofta till att den i stället blir svagare på lägre varv. Jmfr trimmade fordon som vanligen är ganska svårkörda eftersom de hela tiden måste köras på mycket höga varv. Det är ju också så med sågar att en typisk kvistningssåg skall ge sitt bästa vid ett förhållandevis högt varv, medan en kraftigare såg för fällning och kapning bör ha ett bättre "bottendrag". Så alla siffror i de här sammanhangen är ju högst ungefärliga och varierande mellan olika sågmodeller. Men grunden kvarstår, högsta effekten finns nästan alltid vid ett lägre varvtal än det absoluta toppvarvet utan belastning.

Avatar Fallback

Re: Beräkna kedjehastighet

SawTroll  
#295012
JensSkoog skrev:Delningen .325 är inte desimaltal, det är en brok efter vad jag vet. 325/1000 av en tum. 3/8 är 3/8 av en tum.


Det spiller egentlig ingen rolle om .325 er et decimaltall eller en brøk - det som betyr noe er at 3/8 bare er et ca. (nominelt) tall, og at det blir misvisende når det "oversettes" til .375.

Användarvisningsbild

Re: Beräkna kedjehastighet

JensSkoog  
#295020 Säkert inte, SawTroll. Men det kann ju va OK å komma i håg att 3/8 tum är ungefär 9,525 mm och .325 tum är ungefär 8,255 mm. Om man reknar .375, dvs 375/1000 tum, så är det ochså 9,525 mm, så rent för illa är det inte å kalla 3/8" för .375. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Beräkna kedjehastighet

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#295050 3/8 är faktiskt matematiskt exakt lika med 0,375 oavsett om man räknar tum, äpplen eller päron :grin: Problemet som SawTroll påpekar är att en kedja som kallas 3/8 inte har en delning som är exakt 0,375 tum.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).