Motorsåg och handhållet

Filad motorsågskedja fortfarande slö

75 inlägg 44520 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Filad motorsågskedja fortfarande slö

jannee  
#294735 Trots mina dumma idéer fungerar det mesta ändå. En gång i början av 80 talet höll jag på att avverka ek med min Jonsered 420 (för övrigt den bästa såg jag någonsin ägt) kom en virkesinköpare på mig och undrade vad i he**te jag hade i mina händer. Du sågar ju ek som om det vore rutten gran - vad har du gjort med sågen. Det enda jag gjort var att sätta på ett större drev (med påföljd att svärdspetsen brukade bli blåanlöpt) och slipat bort ryttarna. Kedjan drog så hårt att jag fick lyfta sågen för att inte köra fast, men undan gick det.
Ok, jag har väl alltid varit "lite" tokig.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Filad motorsågskedja fortfarande slö

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#294741 Du får gärna vara kund här, jag behöver mer omsättning.

Vet de som kan fila. Som exempel kan jag nämna att en av dem hugger halvår och har fortfarande sin 435. Den belastas inte värst mycket eftersom han har vasst och han sliter inte så hårt.
Han visade mig att det lönar sig o ha vasst. Bättre produktion, lägre service kostnader och effektivare arbete. De du lagt ut på svärd, drev, kedjor, sågar har han garanterat haft roligare för.

Användarvisningsbild

Re: Filad motorsågskedja fortfarande slö

palbin  
#294779 Med förlov sagt liknar detta många trådar på Aboristsite.com - de
ballar ofta ur helt-o-hållet - om de inte var menade att vara urbal-
lade från början som tex den här

http://www.arboristsite.com/community/t ... st-4996080

I vilket fall - om man filar så många ggr som 10 eller mer så kan
man väl överfila eller hur - dvs "gropen" blir för djup och kass, eller?
(Räddas ev med större fil ... ?)

Avatar Fallback

Re: Filad motorsågskedja fortfarande slö

åberg  
#294837
palbin skrev:I vilket fall - om man filar så många ggr som 10 eller mer så kan
man väl överfila eller hur - dvs "gropen" blir för djup och kass, eller?
(Räddas ev med större fil ... ?)

Det styrs väl mest av vilket håll man trycker filen. Såhär tänker jag: trycker man neråt (mot svärd och drivlänk) så kommer man att hamna lågt även om de tio fildragen är fördelade över flera filningar.

Är trycket mer parallellt med översidan på tanden kommer man behålla ungefär samma djup.

Användarvisningsbild

Re: Filad motorsågskedja fortfarande slö

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#294841 Filar man med svärdet vertikalt undviker man det problemet.
Fil trycker man inte, den styr man med pekfinger.

Användarvisningsbild

Re: Filad motorsågskedja fortfarande slö

anersimyra  
#294853 Filning kan bara göras på två sätt !! Rätt eller fel !!! Tio, eller tjugo fildrag ska ge samma resultat. Blir resultatet annorlunda av tjugo gentemot tio filar man fel.. :ugeek: :ugeek: :smile:

Avatar Fallback

Re: Filad motorsågskedja fortfarande slö

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#294879
Mange skrev:Filar man med svärdet vertikalt undviker man det problemet.
Fil trycker man inte, den styr man med pekfinger.


Korleis veit du når tanna er skarp nok Mange ser du det eller kjenner du det? Meiner du at til mindre ein trykker desto skarpare vert tanna?

Användarvisningsbild

Re: Filad motorsågskedja fortfarande slö

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#294880 Jag ser o känner i filen.
Ytan och hur tandens vinklar möts visar resultatet. Är det grått eller grader är den inte riktigt vass.
Jag ska ta upp detta mer vid tillfälle i filningstråden: viewtopic.php?f=12&t=18219
Man ser inte var skäret slutar och topp plattan börjar om man får till det bra.

Jag menar att man ska inte trycka på filen mer än vad som krävs för att den ska skära.
Det räcker med en finger lite lätt om inte filen är skadad eller dålig på att göra sitt jobb.

Användarvisningsbild

Re: Filad motorsågskedja fortfarande slö

anersimyra  
#294884
can skrev:
Mange skrev:Filar man med svärdet vertikalt undviker man det problemet.
Fil trycker man inte, den styr man med pekfinger.


Korleis veit du når tanna er skarp nok Mange ser du det eller kjenner du det? Meiner du at til mindre ein trykker desto skarpare vert tanna?
Mycket viktigt är att föra filen absolut rakt genom hela draget, använd dessutom hela filen. Har du grader / råegg kvar efter grundfilning kan du avlägsna detta med några mycket lätta filtag. Både fil och kedja ska vara så torra som möjligt, kedjan kan innan filning " rengöras " genom att såga längst med en massabit.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Filad motorsågskedja fortfarande slö

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#294888 Hm, eg fekk noke og tenka på der.

Användarvisningsbild

Re: Filad motorsågskedja fortfarande slö

anersimyra  
#294893
can skrev:Hm, eg fekk noke og tenka på der.
Det är bättre att öva än att tänka Can.. :wink: :smile:

Avatar Fallback

Re: Filad motorsågskedja fortfarande slö

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#294905 Huff og huff, øva har eg vist gjort nok.... men skikkelig bra er ikkje lett, ikkje for meg iverfall.

Avatar Fallback

Re: Filad motorsågskedja fortfarande slö

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#295522 Har prøvd noken ganger no og følga råda til deg Mange og Anders. Eg har prøvd og bruka heile filas lengde samt og vera så nøyen som mulig at eg fører fila rakt gjennom tanna, samt å ta noken heilt lette drag til slut/ dei siste draga. Har også ei lupa som forstører 10 ganger. Har brukt den til å sjå på dei ferdig filte tenna. Noken av tenna er det ingen hakk i og ingen kvit liten kant. Andre igjen er det små hakk øverst i topplata samt ein slags kvitaktig kant, som eg trur er råegg. Eg har forstått det slik at for at tanna skal vera skarpast mulig må det ikkje vera noken hakk i ho og heller ingen råegg, DVs kvit kant. Spørsmålet eg stilleer meg da er korleis eg skal få alle tenna uten små hakk og råegg. Å bli kvitt hakk er muligens det enklaste, ein må ta tilstrekkelig med filtak. Råegg tja eg veit ikkje, tenkte litt på å bruka ein liten trekloss av ett hardt treslag som eg fører på oversida av tanna og på den måten knekk av råeggen før eg tar noken heilt lette drag til slut. Virker som problemet med råegg er størst der eg må bruke mange tak med fila, tar eg berre noken få er problemet mindre.

Hovedproblemet mitt er altså korleis få ei så bry yta som muligt på tanna. Skjønner at det er jo ingen magisk formel men det er vel ein måte og få det til på. Er iverfall enklare og få det til dersom ein veit kva ein skal trena på.

På fredag brukte eg et kjede som eg hadde filt etter dåkas anvisning, det var skarpare enn vanlig og betet holdt seg 3-4 tanker, så mykje eg sagde den dagen. Fila var ei pferd smooth cut.

Användarvisningsbild

Re: Filad motorsågskedja fortfarande slö

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#295545 Så är det nog. Ju mer man filar åt gången destu svårare är det att få till yta och kant så de blir "osynliga".

Ruggig yta ses som grå vit för ögat och om du kör en tank sen tar ett drag eller två blir resultatet bättre o bättre.

Avatar Fallback

Re: Filad motorsågskedja fortfarande slö

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#295572 Du har nok rett i det, problemet er at eg foretrekk å fila inne i skruvstød eg synes det er vanskeligt å fila ute og regn (snø ein sjeldan gong) og vind gjer det ikkje enklare, selv om andre får det til. Går jo an og ha ett lite skruvstød som ein slår ned i ein stubbe eller stokk, eg har prøvd det også men for meg fungerer som sagt innomhus best. Kan jo skifte kjede ute også da, men det blir kanskje litt ofte for kvar tank, men eg skjønner kva du meiner.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).