Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Utskjut på kranen

25 inlägg 14219 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Utskjut på kranen

crille_h  
#294762 Hej gott folk,


Jag tänkte bygga ett utskjut till min kran, men frågan är vilken kolvstorlek man bör ha på ett sådant? Vad använder dom stora tillverkarna, avestavagnen, kranman, vahva jussi, på sina utskjut? Räcker det med en kolvdiameter på 20mm och borrning 32mm eller bör man gå på 25/40? Man vill ju att utskjutet ska kunna röra sig ganska fort ut/in tänker jag.

Vilket material av plast bör man använda sig av som glidklackar för utskjutet, vanlig acetal/nylon eller något speciellt?

mvh
Cristofer



   TS
Användarvisningsbild

Re: Utskjut på kranen

Seb macahan  
#294771 Jag tror det underlättar om du anger vad du har för storlek på kran :wink:
Det blir lite lättare o förstå hur stor kolv du bör ha om man vet om kranen sitter på en Skotare eller en ATV-vagn. Ska vi misstänka ATV-vagn?

Avatar Fallback

Re: Utskjut på kranen

crille_h  
#294775 Haha, jo sälvklart är det till en atv-vagn, glömde skriva det. Kranen har nu 3,2m räckvidd och planen är att ett 1m utskjut ska byggas på.

   TS
Avatar Fallback

Re: Utskjut på kranen

skogshasse  
#294776
crille_h skrev:Hej gott folk,


Jag tänkte bygga ett utskjut till min kran, men frågan är vilken kolvstorlek man bör ha på ett sådant? Vad använder dom stora tillverkarna, avestavagnen, kranman, vahva jussi, på sina utskjut? Räcker det med en kolvdiameter på 20mm och borrning 32mm eller bör man gå på 25/40? Man vill ju att utskjutet ska kunna röra sig ganska fort ut/in tänker jag.

Vilket material av plast bör man använda sig av som glidklackar för utskjutet, vanlig acetal/nylon eller något speciellt?

mvh
Cristofer


vek kolv =snabb men svag grov kolv=långsam men stark

Avatar Fallback

Re: Utskjut på kranen

crille_h  
#294777 jo det förstår jag, var mer ute efter något mer konkret, typ vilken kolvdiameter sitter på avesta 4,2, jussi 400 eller kranman 30-60? Att räkna på det är inga problem med fina kalkylatorer på nätet, men hur det sen funkar är en annan sak..

   TS
Avatar Fallback

Re: Utskjut på kranen

rikard_e  
#294794 Jag har samma tanke som dig fast på en 5.25 meters keslakran, tänkte ha utskjut som blir ca 120cm
Har dock ej hittat kolvar till det. Har hittat kolvar som har slaglängd på 100cm, dock tror jag det är för grovt till dina grejer, Blir lite vältvarning!

Avatar Fallback

Re: Utskjut på kranen

crille_h  
#294796 Billiga hydraulprylar finns på www.flowfitonline.com

Har beställt en massa därifrån förut, funkar bra med gratis frakt och möjligt att köpa momsfritt direkt från sidan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Utskjut på kranen

rikard_e  
#294800 Hur är kvalitén?

Användarvisningsbild

Re: Utskjut på kranen

Skogstomte  
#294806 Vi hade 25/40 på en Jonsered Super Z (äldre timmerkran för lastbil) och det räckte gott. Vad har du för tryck och flöde på aggregatet? Så kan vi nog hjälpa dig att räkna.

Avatar Fallback

Re: Utskjut på kranen

crille_h  
#294809 Kvalitén på det jag handlat tidigare har varit bra, har dock ej köpt någon cylinder men pump, kopplingar, filter osv.

Max tryck är 200 bar och flödet är 32lpm <60bar och 12lpm >60bar (använder en hi-lo pump med två pumpsteg). Frågan är ju vilken minsta kolv man klarar dig med, ska ju helst bli lätt också.

   TS
Avatar Fallback

Re: Utskjut på kranen

rikard_e  
#294829 Perfekt, tack för tipset crille!

Avatar Fallback

Re: Utskjut på kranen

crille_h  
#294855 Ingen mer som har några inputs? Blir en 25/40 kolv overkill?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Utskjut på kranen

Skogstomte  
#294870 Jag kikade lite på Kranman och mer än 500kg lyftkraft verkar inte vara aktuellt. Så 500kg dragande räcker med andra ord.

Vi provar att räkna på en cylinder med 16mm stång och 25mm kolv.
Vi vill ha ytan i cm2 och räknar därför i cm. Formeln för yta är r x r x Pi

Kolvens yta = 1,25 x 1,25 x 3,14 = 4,9

Stångens yta = 0,8 x 0,8 x 3,14 = 2,0

Kolvens yta dragande = kolvens yta - stångens yta = 4,9 - 2 = 2,9

Dragande 200bar x 2,9cm2 = 580kg

Tryckande 200bar x 4,9cm2 =980kg

Observera att denna cylinder är för vek för att hänga fritt på dessa slaglängder. Den måste styras upp så att stången inte knäcks.

Jag räknar kolvhastighet bara för 60 bar. Vanligen blir tryckfallen höga när man ska ända ut på kranen och vända.

12l/min = 0,2l/s

4,9cm2 x 100cm (1m slag) ger 490cm2 = 0,49l på utrörelsen / 0,2l/s = 2,45s ut.

2,9cm2 x 100cm (1m slag) ger 290cm2 = 0,29l på inrörelsen / 0,2l/s = 1,45s in.

Detta är teoretiska värden. Det går sannolikt något saktare pga pumpläckage och framförallt tryckfall, speciellt när man drar in då mycket olja ska i retur.

Avatar Fallback

Re: Utskjut på kranen

crille_h  
#294911 Ja det blir nog en 25/40, priset skiljer inget.

Men det hade varit kul att veta vad som sitter på dom andra vagnarna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Utskjut på kranen

Skogstomte  
#294935 Nej nej, det blir på tok för grovt, ingen proportion alls. Kör på 16/25 som i exemplet ovan. Rätt säker på att det sitter något sådant.

25/40 trycker 2,5 ton och drar 1,5!

Tid tar det också, 6,3s ut och 3,8 in.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).