Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Kubota B 8200 hst i skogen

7 inlägg 5546 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kubota B 8200 hst i skogen

SkogsbrukLövdal  
#294568 Hej!

Går i tankar om en liten traktor till mitt lilla skogsbruk, Har nu fått korn på en Kubota B 8200 Hst på 20 HK diesel och automat. Traktorn har så kallade parkdäck som är rejält breda och de torde funka bra vid vägtransporter dvs hemkörning av ved mm. Men hur funkar dessa däck vid skogskörning? Finns det andra typer av däck till denna typ av traktor och i så fall till vilken kostnad? Jag har för avsikt att använda traktorn och en Kellfri lunningsvagn för att dra ut vindfällen.



   TS
Avatar Fallback

Re: Kubota B 8200 hst i skogen

Yanmar 1502d  
#294808 Det borde fungera alldeles utmärkt. Du kan ha kedjor på så kommer du ta dig fram bra eller så byter du däck. Jag har jordbruksdäck på min yanmar och har aldrig haft problem. Jag tror jag betalade 750 kr st för framdäck och det dubbla för bakdäck per styck.
Förmodligen klarar du dig med den som den är.

Avatar Fallback

Re: Kubota B 8200 hst i skogen

SkogsbrukLövdal  
#294817 Tack för svar! Det låter ju lovande!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kubota B 8200 hst i skogen

totte  
#294963 Kedjor ligger ofta bättre och driver bättre på relativt släta däck. Så om du inte har vådligt usel terräng så kommer du nog långt med kedjor på de hjulen.

Avatar Fallback

Re: Kubota B 8200 hst i skogen

SkogsbrukLövdal  
#294977 Ok, tack för svar!

   TS
Avatar Fallback

Re: Kubota B 8200 hst i skogen

axwell  
#294985
totte skrev:Inlägg av totte » Idag, 02:03
Kedjor ligger ofta bättre och driver bättre på relativt släta däck. Så om du inte har vådligt usel terräng så kommer du nog långt med kedjor på de hjulen.


Kedjorna kan inte gömma sig i mönstret, du kan klara dig med klenare länkdiameter.
Jag har kört ett tiotal år med 400 mm breda klackmönstrade bakdäck och vintertid kompletterade med tätt placerade tvärlänkade snökedjor.
Ingen komfortabel upplevelse på snöfria asfaltunderlag, rekommenderar hellre denna typ, det hoppar mindre, kanar inte lika lätt i sida.
http://bonnet.se/lattviktkedja-5-7-mm-9-5-24.html

De traktormönstrade 6" originalframdäcken har jag bytt ut mot 6 lagers 8" breda ATV-däck, bak numera 14 lagers 400/60-15.5 med tr 882 mönster(en kompromiss mellan klackmönster och traktormönster med höga kammar).

Jag ville ha bättre markfrigång och de nyare större däcken matchar rullomkretsens förhållande mot originalen.

Min Yanmar på 18 hp väger vintertid ca 1200 kg och drar utan minsta problem överlastad ATV-griplastarvagn utan drift, röjer snö med snöskopa, snöblad och spetsplog, allt med ackuratess.

Sommartid fungerar den som minitraktorgrävare.



Parktraktorer brukar ofta ha 4-lagers däck som kan vara känsliga för vassa stenar och stubbar i skogen, med samma tur som jag hade behöver det inte bli några skador.

Så slå till på traktorn 🧠 , Kellfris vagn: Det borde finnas fler alternativ :roll:

Avatar Fallback

Re: Kubota B 8200 hst i skogen

SkogsbrukLövdal  
#294986 Tack!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).