Avverkning (slutavverkning)

Regnhelvetet

43 inlägg 21924 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Regnhelvetet

sundelius  
#294170 Har till slut skrivit kontrakt på en slutavverkning, det är några år till nästa så jag ville egentligen invänta bättre priser men det satte dom 😈 barkborrarna stopp för.
Så ringer avverkningsgruppen och frågar om dom kan komma imorgon för det hade kört ihop sig på det tänkta jobbet (hade blivit lovad en veckas förvarning då jag skulle förröja lite).
Snabb signal till jaktledaren om det var OK pga pågående älgjakt, allt grönt.

Vad händer jo när det börjar köra öppnar sig himlens portar big time (har nog kommit 100mm på ett dygn) :roll:
Ni kan ju tänka er hur det ser ut.
Där fick jag för att jag sagt till inspektorn att det viktigaste för mig var att inte få sönderkört.Är väl som att be om sådant väder.

Ingen som helst skugga över entreprenörerna som bröt och tog helg.

Hoppas på bättre väder men det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk.

Jag behövde bara skriva av mig lite frustration för människor som förstår och kan sätta sig in i min situation :( Känner mig deppig att det inte blev som jag tänkt mig

Ha de´



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Regnhelvetet

Kse  
#294177 Satt just och funderade hur skogsbruket drabbas när jag hörde om regnvädret och översvämningar på radion.
Här singlar snöflingorna över hygget och tempen visar -3.
Hoppas att det löser sig till det bästa.

Användarvisningsbild

Re: Regnhelvetet

sundelius  
#294182 Tack Kse

   TS
Användarvisningsbild

Re: Regnhelvetet

Skogsfrost  
#294188 Om du värderar marken högre än lövmassan så kan du be entreprenören använda massan till kavelbroar vid behov för att skona marken.

Användarvisningsbild

Re: Regnhelvetet

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#294190 Vi har ju inte haft såna väldeliga mängder regn men lyckades få min avverkning flyttad framåt flera månader. Hade de kommit nu hade det blivit jättediken trots broar och allt vad jag önska mig som skydd. För övrigt snyggt gjort att prata med jaktledarn först.! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Regnhelvetet

JensSkoog  
#294191 Du har min fulla sympati! Har varit ute i skitvädret två dagar och ska ut i morron ochså. Värsta är att jag planerade så, för dom lovade gott väder hela veckan. I dag väkslade det på regn och snö! :mrgreen: Blöt genom när jag kom hem, och kall inn til märgen! Lyckligvis gjorde maskinerna sitt jobb undan i förra veckan.

Användarvisningsbild

Re: Regnhelvetet

sundelius  
#294197 Ren slutavverkning gran så lövmassa lyser med sin frånvaro

   TS
Användarvisningsbild

Re: Regnhelvetet

sundelius  
#294200 Är med i jaktlaget själv så det var rätt självklart, vill ju inte bara gå i drevet :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Regnhelvetet

sundelius  
#294360 Vi har fått 136mm!!!!!! på ett och ett halvt dygn pust :???:

   TS
Avatar Fallback

Re: Regnhelvetet

isteskog  
#294367 Oj! Här uppe fick vi ca 50mm men det på en vecka. Lider med dig och sönderkörning som det blir :roll:

Avatar Fallback

Re: Regnhelvetet

öronbak  
#294381 TÄNK ATT BRUSA FÖR LITE REGN ?????

Du får väl kontakt med Holmen skog de kör med OSYNLIG DRIVNING i sin reklam kampanj, Och VIPS så är din skog borta och inga körskador :surp: :surp: ....

Användarvisningsbild

Re: Regnhelvetet

halvproffs  
#294427 Korsnäs avverkade 300fub i slutet av maj åt mig. Torrt och bra i marken då men när skordaren kom så började det regna och det rejält, och när skotningen var klar slutade det att regna och det kom inte en droppe förrän i Augusti. Som ni förstår så är även jag bekant med Mr.Mur...

Avatar Fallback

Re: Regnhelvetet

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#294452
Kse skrev:Satt just och funderade hur skogsbruket drabbas när jag hörde om regnvädret och översvämningar på radion.
Här singlar snöflingorna över hygget och tempen visar -3.
Hoppas att det löser sig till det bästa.


Forskjell på temperaturer kan ein sei. Her på Karmøy er det i kveld 13-14 grader og for tida oppholdsvær. I fjor vinter var det muligens 3 dager med snødekke.

Avatar Fallback

Re: Regnhelvetet

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#294453
isteskog skrev:Oj! Här uppe fick vi ca 50mm men det på en vecka. Lider med dig och sönderkörning som det blir :roll:


Det der er ingen ting. Her som eg bur på Karmøy er det ikkje så enormt med regn ca 1300-1400 mm i året. Budde i bergen noken år ca 2200-2400 mm årlig. Jobba ein plass på Vestlandet der det årlig kom over 3000 mm var fleire døgn kvart år med over 100 mm pr døgn. De veit ikkje kor fint de har det med hensyn til regn.

Användarvisningsbild

Re: Regnhelvetet

sundelius  
#294483 Regnar för fullt. Har fått ut inspektorn på måndag så vi kan kolla men som jag ser det är det nog bara att köra och försöka få rätta till efteråt + hålla lastbilarna till det har frusit och rättat till vägarna efter regnet
Tack för sympati

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).