Virkesmätning och Matrisfub

mäta fel avverkad skog?

7 inlägg 8340 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

mäta fel avverkad skog?

wicket  
#294228 Har en bekant som släppte in skogsmaskiner över sin markför att komma åt en grannes skog.
Dom skulle ta vindfällor och träd längs en kraft ledning.
När det hela var klart visar det sig att dom huggit en massa mer än vad som var meningen.

Och min bekant tror att virket hamnat i grannens hög.
Dessutom står träden runt kraftledningen kvar och stora körskador så han inte kan köra in med traktorn längre.

Det måste gå att mäta stubbarna och få fram ett kubik på vad som skulle ha stått där eller?
Finns angränsande träd för att en ca stamhöjd.

Någon som kan hjälpa mig med hur man skall mäta och räkna?



   TS
Avatar Fallback

Re: mäta fel avverkad skog?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#294253 Svårt att utgå från stubbytan, det beror mycket på rotben och sånt (om det är större träd) Men försök uppskatta motsvarande brösthöjdsdiameter, och räkna här.

http://www.skogforsk.se/KunskapDirekt/A ... berakning/

Avatar Fallback

Re: mäta fel avverkad skog?

Homo abies  
#296167 Mät stubbarna, leta upp träd där ni hittar samma diameter vid samma stubbhöjd så har ni stående träd att räkna på som vanligt MEN för att få noggrannhet så bör man ju ha ett antal räkneträd /stubbe och ta medel för att hamna rätt

Avatar Fallback

Re: mäta fel avverkad skog?

Skogsforskare  
#296185 Stubbdiameter och brösthöjdsdiameter brukar ha ett väldigt stabilt samband inom bestånd, så om det finns kvar en hel del träd så gör man helt enkelt så att man klavar diameter på stubbarna, sen klavar man både stubbdiameter och brösthöjdsdiameter på stående träd och mäter dessutom höjden på dessa. Sen kan man rita upp sambandet mellan stubb- och brösthöjdsdiameter i en figur, och höjd–brösthöjdsdiameter i en annan figur. Med dessa diagram kan man sedan beräkna trolig brösthöjdsdiameter och höjd för de stubbar som finns kvar efter avverkade träd.

Användarvisningsbild

Re: mäta fel avverkad skog?

Baggböla  
#300655 Låt säga att är ett rent hygge och det inte finns några träd att jämföra med. Då bör det ju lämpligen finnas någon hyffsad funktion eller tabell att gå efter. Men det enda jag har hittat är tabeller från '64 (Ager). De duger säkerligen, men det borde väl finnas något mer uppdaterat eller?

Avatar Fallback

Re: mäta fel avverkad skog?

Skogsforskare  
#300683 Nej, det finns ingen "hyfsad funktion" som klarar allt. Varför skulle någon ha tagit fram en sån? Dessutom vet du ju inget om höjden på skogen om det bara är stubbar, och höjden är viktig för volymen.

Användarvisningsbild

Re: mäta fel avverkad skog?

Baggböla  
#300731 Nä, klart jag förstår det. Får egentligen inte heller varför någon skulle ta fram någon sån på rak arm. Men sen vet man heller inte alla tankegångar på rak arm heller. Möjligtvis så skulle kunna stubbdiametern kanske vara varit för intresse för nån nån gång i tiden som velat bättre formtal, eller lättare att mäta än att hålla på med krongränshöjd och diametrar flera metrar upp. Jag tänkte kanske om det fanns sådana tankar på 70 80-talet när man bröt stubbar och kanske försökte härleda någon prestations eller stubbvolym utifrån stubbdiameter och/eller brösthöjdsdiameter vad vet jag. Tanken är ju såklart att han får försöka härleda sig utifrån beståndsdata eller en skogsbruksplan där iallafall höjden finns med.

En tanke är ju annars utifrån årsringar i stubben och stånortsbonitetering härleda någon sorts höjd på träden.

Jag målade upp en situation med en massa folk ute på ett hygge som sedan skall försöka få så bra beståndskrivning utifrån dåliga data. Typ som en lek för skogis innan julbordet.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).