Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vinsch på pulka

9 inlägg 8747 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vinsch på pulka

bengtjopa  
#293901 I början på 90-talet fick jag låna en "pulkavinsch" från Plönningeskolan i Harplinge. Vinschen var monterad på en pulka av plåt. Vinschen var radiostyrd och drevs av en tvåtakts ILO-motor. När pulkan skulle förflyttas drog man ut wiren och förankrade kroken i ett träd.
När pulkan kommit fram till trädet "vinschade man ut" wiren och satt fast den i ett täd c:a 30 meter bort.
Väl framme vid arbetsplatsen förankrade man pulkan med en kätting runt ett kraftigt träd . Nu kunde man dra fram stockar och även hela träd med vinschen. Mycket praktiskt med radiostyrningen då man gick bakom stocken och styrde förbi hinder. Fanns även ett öppet brytblock.
Fungerade bra att dra fram vindfällen med i oländig terräng.
Finns det någon som har använt denna vinsch och vet om det kanske finns någon kvar?

bengtjopa
Halmstad



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vinsch på pulka

totte  
#293914 Låter som det handlar om Kolpe-vinschen. En rätt smart idé, den var tänkt framför allt att användas i gallring där man kunde lägga stickvägarna med långa avstånd och vinscha fram träd i stråk och sen upparbeta vid stickvägen. Dels vann man mindre stickvägsyta och dels anfördes det att skotnngen skulle bli effektivare när det blev större mängder virke utmed vägen.

Vinshen hade sina svaga sidor, bl a en frikopplingsmekanism som skulle få vajern att löpa fritt ut när man gjorde ett ryck i den, vilket ofta kärvade. ILO-motorn var rätt pålitlig, men drog bra med soppa och producerade en hel del tvåtaktsrök. Minns också att radiostyrningen la av och kostade skjortan att ersätta.

Vi testade den när jag gick skogsbruksskola i mitten av 70.talet. Den största nackdelen var väl att det gick ganska långsamt, förflyttningar och förankring tog tid, det var skäligen bökigt att vinscha fram hela träd och sen kvista och kapa vid stickväg. Jag tror produktionen blev lite för låg med konceptet. Sammantaget med att vinschen inte var riktigt pålitlig så bidrog det nog till att det inte slog igenom i någon större skala. Notera att detta är mina reflektioner över mina ganska dimmiga minnen från nästan 40 år sen.

Men jag kan tänka mig att en sån vinsh skulle kunna vara en händig grej för självverksamma för att dra fram vindfällen och andra svåråtkomliga träd, särskilt i marker där man inte gärna ger sig in med fordon. Har ingen aning om hur många det finns kvar.

Avatar Fallback

Re: Vinsch på pulka

Blivande snickare  
#293922 Det smartaste är väl att fälla, kvista och sedan vincha ut. Att både kvista å aptera vid stickvägen blir nog ingen höjdare, varken för den som ska göra det eller skotaren.

Annars låter det som en ganska bra idé! :smile:

Avatar Fallback

Re: Vinsch på pulka

jannee  
#293932 Jag fäller och överkvistar, drar sedan fram trädet till vagnen, därefter apterar och underkvistar, om och när vinschen (Starkran) orkar med det. Ibland går det riktigt bra, dock har trädet en förmåga att sno runt vilket innebär att rotänden är i backen och plöjer.
Alla sätt är bra utom de dåliga, detta sätt innebär i alla fall mindre springande om det sedan är optimalt eller inte är en helt annan sak.
Hur man än gör är det väldigt lätt att skada (skava av) bark på omkringstående träd.
Nu har jag all tid i världen, det jag inte hinner idag är i alla fall kvar tills morgondagen.

Användarvisningsbild

Re: Vinsch på pulka

anersimyra  
#293936 Jag använde den också i skolan i mitten av sjuttiotalet. Vi kvistade på plats, brosslade ihop högar vilka drogs ut med vinschen. Jag hade " turen " att få tag på en sådan vinsch i mitten på nittiotalet. Jag skulle göra ett byte med en riktigt fin dyr kompressor. När vi väl möttes för att genomföra bytet kom motparten dragande med en jävla skrothög.. :sad: Tyvärr kan jag alltså inte berätta något om den från senare år. Jag kollade även med folk som arbetat då skogsstyrelsen hette skogsvårdsstyrelsen, all materiel som ingått i styrelsens maskinpark var för längesedan " spridd för vinden," att hitta en fungerande vinsch i dag är troligen rätt hopplöst.
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: Vinsch på pulka

isteskog  
#293939 Jolo! Du kan väl berätta hur det var att springa med vinsch på 80-talet när vi jobbade åt Korsnäs-Marma :grin:

Avatar Fallback

Re: Vinsch på pulka

jolo  
#297052
isteskog skrev:Jolo! Du kan väl berätta hur det var att springa med vinsch på 80-talet när vi jobbade åt Korsnäs-Marma :grin:
Jo jag kommer ihåg när vi körde kolpevinchen,det var inget lyckat expriment för komersiellt bruk men jag tror att en själv verksam skogsägare som inte räknar med full ersättning för sin nedlagda tid kan göra mycket på sina marker med en sån här vinsch

Användarvisningsbild

Re: Vinsch på pulka

Fredrikg  
#401535 Snubblade över denna tråd när jag sökte info om min vinsch. Är det en sådan här ni talar om? Skulle gärna ha lite mer information om den.

Användarvisningsbild

Re: Vinsch på pulka

totte  
#401747 Jomen visst är det en sån det handlar om. Jag vet tyvärr inte mer om den än vad som redan berättats i tråden här. Hoppas nån annan kan komma upp med något.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).