ons 15 okt 2014, 11:17#293914
Låter som det handlar om Kolpe-vinschen. En rätt smart idé, den var tänkt framför allt att användas i gallring där man kunde lägga stickvägarna med långa avstånd och vinscha fram träd i stråk och sen upparbeta vid stickvägen. Dels vann man mindre stickvägsyta och dels anfördes det att skotnngen skulle bli effektivare när det blev större mängder virke utmed vägen.
Vinshen hade sina svaga sidor, bl a en frikopplingsmekanism som skulle få vajern att löpa fritt ut när man gjorde ett ryck i den, vilket ofta kärvade. ILO-motorn var rätt pålitlig, men drog bra med soppa och producerade en hel del tvåtaktsrök. Minns också att radiostyrningen la av och kostade skjortan att ersätta.
Vi testade den när jag gick skogsbruksskola i mitten av 70.talet. Den största nackdelen var väl att det gick ganska långsamt, förflyttningar och förankring tog tid, det var skäligen bökigt att vinscha fram hela träd och sen kvista och kapa vid stickväg. Jag tror produktionen blev lite för låg med konceptet. Sammantaget med att vinschen inte var riktigt pålitlig så bidrog det nog till att det inte slog igenom i någon större skala. Notera att detta är mina reflektioner över mina ganska dimmiga minnen från nästan 40 år sen.
Men jag kan tänka mig att en sån vinsh skulle kunna vara en händig grej för självverksamma för att dra fram vindfällen och andra svåråtkomliga träd, särskilt i marker där man inte gärna ger sig in med fordon. Har ingen aning om hur många det finns kvar.
2CVtrac (1951-2012), Homelite ZIP-6 (1960), Homelite SXL-12 (1964), Brumi tvåhjulstraktor (1965), Bolens jordfräs (1968), Gilson 55257 (1981), Jonsered 621 (1972), Jonsered 520 SP (1984), Partner 4200 (2007)