Skotare

Sortimentsgripen

67 inlägg 41519 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sortimentsgripen

Fredrik Reuter  
#293671 Skogforsk slår på stort idag och kallar sortimentsgripen för den största innovation sedan skotaren uppfanns!

I slutet av oktober presenteras den i Färila.

Vad tror ni om detta, är det någon som har mer information om sortimentsgripen?

http://www.mynewsdesk.com/se/skogforsk/ ... uk-1067382



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Sortimentsgripen premiärvisas

Fredrik Reuter  
#293904 Nyfiken som man är så pratade jag med Skogforsk i morse.
Vad är detta egentligen för ny produkt?

Utifrån knapphändiga uppgifter så kommer här ett försök att gissa funktion och utseende.

Helt enkelt, två gripfunktioner i en grip. Ett par inre skänklar och ett par yttre. Ett sortiment kan först tas med de inre skänklarna, när dessa gripit åt knippet så kan man ta ytterligare ett sortiment med de yttre skänklarna.

En enkel Photoshop gav detta.
Obs, jag har inga belägg för att det kommer se ut som på bilden, detta är fria fantasier utifrån väldigt lite information från SkogForsk.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sortimentsgripen premiärvisas

Kse  
#293909
Admin@skogsforum skrev:Nyfiken som man är så pratade jag med Skogforsk i morse.
Vad är detta egentligen för ny produkt?

Utifrån knapphändiga uppgifter så kommer här ett försök att gissa funktion och utseende.

Helt enkelt, två gripfunktioner i en grip. Ett par inre skänklar och ett par yttre. Ett sortiment kan först tas med de inre skänklarna, när dessa gripit åt knippet så kan man ta ytterligare ett sortiment med de yttre skänklarna.

En enkel Photoshop gav detta.
Obs, jag har inga belägg för att det kommer se ut som på bilden, detta är fria fantasier utifrån väldigt lite information från SkogForsk.

Hörde ryckte om detta för drygt ett år sedan, tror att jag nämnde det åt dig oxå.
Då kallades den för en ackumulerande grip, fick höra om det på nån skoglig tillställning men vi fick inte se några bilder.
Intressant illustration.

Användarvisningsbild

Re: Sortimentsgripen premiärvisas

Fredrik Reuter  
#293912 Hej,
Ja, när du nämner det... :wink:
Det lät som de testat sortimentsgripen ganska länge så de borde ha jobbat bort en hel del barnsjukdomar, frågan är idén är klar för marknaden.

Ang illustrationen så kan den vara helt uppåt väggarna. Jag har inte tänkt värst mycket utanför boxen här. Det är viktigt att göra det och jag tror inte den kommer se ut så som på bilden, bl a borde den bli för tung.
Kanske mer som flerträdskassett för skördaraggregat, fast på en grip?

   TS
Avatar Fallback

Re: Sortimentsgripen premiärvisas

Palakangas  
#293913 Kan undra om HSP är inblandade? De har alltid något nytt på gång.

Användarvisningsbild

Re: Sortimentsgripen premiärvisas

Skogsfrost  
#293917 Frågan är om den blir så tung att bränsleförbrukningen äter upp det man vill tjäna in med gripen? :???:

Avatar Fallback

Re: Sortimentsgripen premiärvisas

alias  
#294081 Vad hände med de tiltbara griparna och griparna med snedställda skänklar som också skulle revolutionera skotningen.

Är dessa standard på nya maskiner idag - jag kan inte erinra att jag har sett någon på de nyare maskiner som jag har passerat senaste året?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Sortimentsgripen premiärvisas

Fredrik Reuter  
#294083 Hej,
Jag vet inte om HSP är inblandade, enligt SkogForsk var det en kille i Järvsö som kommit fram med idéen. Kan vara så att de kommer söka samarbete med etablerade tillverkare efter premiärvisningen.

@skogsfrost: Ja, det var lite detta jag var ute efter också, men troligtvis har de tänkt på detta och lösningen är sannolikt inte som mitt photoshopmontage ovan.

@alias: Griptilten finns ute, om än i begränsad omfattning. Det jag har sett av den är att den höjer produktionen och kvalitén. Men den ställer krav på föraren, det är lite speciellt att köra med den och den har en inlärningsperiod.
Ang snedställda skänklar (tänker mest på Hultdins A-grip här som var först) så tror jag också att det finns en hel del ute. Även denna har sina fördelar men att den inte finns på varje skotare har nog mer att göra med att varje förare/ägare har sin favoritgrip - den som rullar in virke bäst för just den personen och det gör nog att många byter till samma när den gamla är uttjänt. Gripen är ju skotarförarens förlängda hand.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sortimentsgripen premiärvisas

Per Axelsson  
#294156 Håll utkik på sociala medier efter den 29. Då kommer iden att visas offentligt

Användarvisningsbild

Re: Sortimentsgripen

Fredrik Reuter  
#296036 Hej,
Idag kl 10:00 så ska sortimentsgripen premiärvisas.
Tyvärr hade jag ingen möjlighet att äka och titta på premiären, men vi får alla hålla utkik efter nyheter och så får ni gärna skriva in det i denna tråd.

Enligt deltagarlistan från Skogforsk så verkar intresset vara riktigt stort så det ska bli spännande att se vad nyheten är och vad den kommer leda till.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sortimentsgripen

Trolle_T  
#296037 Jag är på väg ut för att titta på visningen. Ska ta lite bilder.

Avatar Fallback

Re: Sortimentsgripen

Blivande snickare  
#296041
Trolle_T skrev:Jag är på väg ut för att titta på visningen. Ska ta lite bilder.

Nej, mycket bilder! :grin:

Avatar Fallback

Re: Sortimentsgripen

Trolle_T  
#296043 Spänd förväntan. Vi är ett hundratal besökar som är med på premiärvisningen.

Avatar Fallback

Re: Sortimentsgripen

Trolle_T  
#296044 Där inne, står JohnDeer:en med gripen. Än har vi inte fått gå närmare. men snart :-)

Användarvisningsbild

Re: Sortimentsgripen

Fredrik Reuter  
#296046 Häftigt!
Riktigt roligt, det blir ju nästan som en live uppdatering!

Håll oss gärna uppdaterade!

Är det HSP som är med på reklamflaggorna?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).