Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vimek 620 vinsch på kran

10 inlägg 7046 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vimek 620 vinsch på kran

Ivve  
#270533 Vimek 620

Tänkte bara kolla om det finns någon på forumet som har vinsch på kranen på en
Vimek 620? Hur mycket vågar man dra, är hastigheten lagom, längd på vajer?
Tacksam för svar.



   TS
Avatar Fallback

Re: Vimek 620 vinsch på kran

ulfgustav  
#270534 Hej
Oas forest har ett par bilder som visar vinsch

Användarvisningsbild

Re: Vimek 620 vinsch på kran

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293722 Jo, jag har vinsch på kran, den är hydrauldriven. Den är stark, alla stockar jag provat har den dragit fram. Vajern är 30 m, hastigheten är ungefär som man går i gångfart. Detta är något jag verkligen vill rekommendera att satsa på och naturligtvis fjärrkontroll. I gallringar vinschar jag säkert 1/3 av total volym, men det går snabbt att lasta sen då allt ligger i hög nära.

Avatar Fallback
Vimekaren  
#293736 .
Senast redigerad av Vimekaren tis 09 dec 2014, 19:37, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback
Vimekaren  
#293739 .
Senast redigerad av Vimekaren tis 09 dec 2014, 19:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vimek 620 vinsch på kran

stegmaster  
#293756 Fint att se. :grin:
Radiovinch er en mycket bra uppfinning.

Användarvisningsbild

Re: Vimek 620 vinsch på kran

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#294176 Har fällt fast ett träd ganska rejält och tänkte testa att dra ner det, blev inspirerad då jag såg Vimekarens bilder. Trädet satt fast och det bar sig inte bättre än att vinschen slet av vajern, och den gick av mitt på, inte nära kroken där jag känt att den började bli nött, märkligt!

Den är 6 mm, var köper ni ny vajer? vad ska man tänka på?

Avatar Fallback

Re: Vimek 620 vinsch på kran

ulfgustav  
#294225 Hej
Köp en vinsch vajer alltså en mångtrådig t.ex 133 tr och inte det som de flesta järnhandlare erbjuder typ 72 tr eller liknande.

Avatar Fallback

Re: Vimek 620 vinsch på kran

sveakatten  
#294226 Vad är det för vinsch ni har?
Storlek, märke?

Användarvisningsbild

Re: Vimek 620 vinsch på kran

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#294277 Det är ju den som Vimek monterar, tror den tillverkas av Side-system i Oviken. De har flera modeller detta är väl den mindre som har en trumma för maximalt 35 m med 6 mm vajer och dragkraft 1500 kg.

Jag tog bort den del som satt på trumman och monterade dit den avslitna delen, bara 14 m vajer men bättre än inget.

Se bilden nedan på vajerbrottet, vajern har en kärna som sex trådbuntar är tvinnade omkring. Varje trådbunt har 20 trådar vilket blir totalt ca 120 trådar, verkar ju vara en riktig vinschningsvajer då. Konstigt att den gick av, måste väl vara en gammal skada ändå.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).