Gallring

Manuell gallring - Flis?

47 inlägg 44324 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Manuell gallring - Flis?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293577
brassel skrev:Är de någon som sålt delkvistat med motorsåg som blivit hämtat med timmerlastbil?
Fått tex tillsägelse på hur noga kvistningen behöver vara?
Vore kanske bättre än att som gör just nu att lägga upp motorsågade träddelar som flisas vid vägkant.


Det enda jag hört från en inköpare är att "det ska ha gått genom ett aggregat". Det klarar man inte med sågen hur man än gör. :wink:
Jag tänker inte kvista mer än att jag har nytta av det. Lättare brossling, mer i lassen och ris att åka på. Om det ska flisas på plats eller köras någonstans får bero på köparen.

Malwa
Avatar Fallback

Re: Manuell gallring - Flis?

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293579 precis som något nämnt så har danskarna beståndsgående flisare. först hugger dom eller röjer vägar, sen efter några år backar dom igenom med skördare och allt dom gallrar lyfter dom ut och lägger mitt i vägen. efter det kommer den beståndsgående flisaren från andra hållet och gör sitt.

nackdelar: kräver bra bärighet och inte alltför tuff terräng. kräver planering i tidigt stadie.

fördelar: blir väldigt fint i skogen. förutom flisaren krävs inga specialmaskiner.

finnarna har varit inne på samma linje med en beståndsgående skyttel som backar upp bakom flisaren.

Avatar Fallback

Re: Manuell gallring - Flis?

brassel  
#293589 Skogsola, tackar för svaret.
Vad kör du med för aggregat, om en får fråga?

Avatar Fallback

Re: Manuell gallring - Flis?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293597 Inget aggregat alls bara sågen! Men "riktig" skotare med långkran. Stora förstagallringsarealer. För några år sedan var det inget att fundera på. 325:- för virket ( snitt) och inlejd skördare för 100:- så var det bara att köra på. Men med kanske 225:- för virket och 150:- för skördaren då har man ut för skotningen men inte mycket mer. Då kan man fundera på andra metoder. Får man 200:- /m3f till en rimlig arbetsinsats , utan stora investeringar och alla pengar kvar i firman så är det kanske bättre. Det var just det där om arbetsinsatsen är rimlig. Det vet man inte förrän man har testat.

Avatar Fallback

Re: Manuell gallring - Flis?

brassel  
#293605 Jag har liknande tänk, Skogsola. Som sagt intresserad och veta om de går och sälja momahugget kvistdelar, då jag funderar på det.

Avatar Fallback

Re: Manuell gallring - Flis?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293618 Fastvolymprocenten kan bli minst lika hög som maskinhugget men det handlar ju om hur mycket man vill lägga ner sig. Snart ska allt trädbränsle mätas genom SDC och de gör ingen skillnad på träddelar och delkvistat. http://ny.sdc.se/admin/Filer/Nya%20m%C3 ... -01-22.pdf
Däremot kan ju köparen prismässigt straffa ut partier med låg fastvolym.

Avatar Fallback

Re: Manuell gallring - Flis?

SMV 21  
#303177 Jag hugger manuellt som vanligt, kvistar men kan aptera som jag vill, eller i alla fall med enda krav att det skall gå att hantera på timmerbilen. Jag skotar ut till väg och sen ansvarar jag för frakten till värmeverk där flisning sker. Ingen SDC utan åkaren bedömer volymen. Jag är nöjd och värmeverket med antar jag och det ger mej betydligt mer än att skicka som massaved. Aldrig vrakavdrag t ex.

Användarvisningsbild

Re: Manuell gallring - Flis?

halvproffs  
#799929
halvproffs skrev:I våras gjorde jag en manuell röjning/gallring och resultatet blev;[img]
DSC00045.JPG
[/img]
[img]
DSC00044.JPG
[/img]
Resultatet blev 138,0 m3s och i pengar:11868:- +moms. Ca 40 timmar var arbetsinsatsen. Började med att röja men då detta ska vara ett fint hag så började jag att ta reda på virket vilket jag inte ångrar. Ser nu 1år efteråt att jag som vanligt var för snål, skulle ha tagit hårdare men det blir väl fler tillfällen. Tror jag börjar begripa det här med att lägga in bilder efter många försök och en del svordomar :lol:


Såg av en slump detta 10år gamla inlägg.
Nu är det fin björkskog där. 👍

Användarvisningsbild

Re: Manuell gallring - Flis?

halvproffs  
#799930 4feb 2013 är datumet om ni vill se bilderna.

Användarvisningsbild

Re: Manuell gallring - Flis?

loppan  
#817150 Lyfter denna tråd igen.
Då flispriset i dag är ca 200 kr m3s så räknar jag med att genom att fälla med motorsåg och och dela på mitten i en första gallring få högre netto än traditionell gallring.
Jag kör ut själv med griplastarkärra.
Jag har testkört lite och upp till 6 meters längd funkar att få ut i en första gallring.

Min största farhåga är just nu om flishögen kommer att få barkborre i sig eller om den hinner torka innan och om det finns en spridningsrisk till rotstående skog.Det kommer att vara blandved med minst hälften gran,med kvistar och allt.
Vinteravverkat som får ligga på tork tills flisning i höst.
Någon som har erfarenhet?

Avatar Fallback

Re: Manuell gallring - Flis?

r93  
#817154
loppan skrev:Lyfter denna tråd igen.
Då flispriset i dag är ca 200 kr m3s så räknar jag med att genom att fälla med motorsåg och och dela på mitten i en första gallring få högre netto än traditionell gallring.
Jag kör ut själv med griplastarkärra.
Jag har testkört lite och upp till 6 meters längd funkar att få ut i en första gallring.

Min största farhåga är just nu om flishögen kommer att få barkborre i sig eller om den hinner torka innan och om det finns en spridningsrisk till rotstående skog.Det kommer att vara blandved med minst hälften gran,med kvistar och allt.
Vinteravverkat som får ligga på tork tills flisning i höst.
Någon som har erfarenhet?


Grannen tror att han lyckades locka barkborrar till en hög med flisved, som sedan spred sig till ett 20-tal träd runt denna.

Dock har det ju med säkert med vädret att göra också?

En annan fråga, skriver du kontrakt på detta i år då eller?

Eller hoppas och tror du att dessa prisnivåer ligger kvar till nästa vinter?

Avatar Fallback

Re: Manuell gallring - Flis?

Dsv  
#817157 Jag säljer rått virke, detta har fördelar för mig att jag blir av med högen snabbt så jag inte behöver lagra sådana stora mängder i ett helt år, täckpapp är inte billigt så den kostnaden slipper man.
Lite sämre betalt men helt klart värt det för den fina servicen, , får 130kr netto kubik.

Användarvisningsbild

Re: Manuell gallring - Flis?

loppan  
#817162 Nej det blir inte kontrakt.
Flisning är tänkt att ske till hösten 2024.
Det verkar som att nuvarande pris står sig fram till midsommar då det är underskott på energived här i Västsverige.
Vad som lockar är den billiga avverkningen och att jag underröjer samtidigt.
Jag tror att denna metod tål ett flispris ner till 150 kr m3s.

Avatar Fallback

Re: Manuell gallring - Flis?

r93  
#817180 Testa och upplys oss senare om hur det gick, eftersom det är vinterhugget och delat så kanske det har torkat fram till den kritiska perioden.

Avatar Fallback

Re: Manuell gallring - Flis?

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#817192 Har provat denna metod tidigare med att ta ut okvistat i första gallring men blev bara ett kort försök, då jag tyckte det fungerade för dåligt.
Huggningen går i och för sig mycket snabbare men skotningen tar och andra sidan betydligt längre tid.
På ett lass (trots rätt så höga och stora) fick jag bara ut ungefär ¼ del mot när virket är kvistat. Dessutom tog det ordentligt längre tid med varje lass, fler stopp, mindre i gripen i varje kranrörelse, mm.
Ett anat problem med metoden var skador på kvarvarande träd. Långa otympliga träddelar som ska hanteras i smala stickväggar och skav på kvarvarande träd vid utskotning. Inga större problem dom första 4-5 lassen men vid det 10 lasset var det betydande skador på barken på en hel del träd.

Nu bor jag i södra Sverige med 2500-3000 stammar i en första gallring. Möjligt att det fungerar betydligt bättre i glesare bestånd.
Praktiserar själv metoden i gallringsbestånd av löv (där jag tar ut ved av det grövsta och resten blir flis) med bra resultat.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).