Motorsåg och handhållet

Såg svärd

31 inlägg 16724 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Såg svärd

anersimyra  
#293013
Huskyman skrev:Väcker liv i en gammal tråd.
Jag har en 576XP där noshjulet nyper titt som tätt. Speciellt vid instick.
Jag rensar och smörjer varje gång det händer. Irriterande... Men nu såg jag att det finns en liten klämskada på toppen av svärdet. Skulle tro att det är den skadan som gör att den nyper. Blir till att köpa nytt helt enkelt. :???:
Har du kört över svärdet med ångvält Göran.. :grin: Jag tror nog noshjulet " spånnyper," spånet hinner inte kastas ut vid instick helt enkelt, har du kanske varit på ryttarna för att få kedjan riktigt aggressiv ?.. :smile: :smile:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Såg svärd

Huskyman  
#293323 Haha.... Ja, du kanske har rätt Anders. :grin:
Det kommer in spån och så nyper det. Tvärnit! Men på ena sidan vid noshjulet så är plåten aningen bänd utåt. Skulle tro att det är därför det samlas spån lättare.
Men igår fick jag fatt på ett nytt Husqvarna-svärd. Ikväll skall det på...... förhoppningsvis försvinner problemet då.
Har du eller någon annan haft samma problem? Jag har faktiskt aldrig haft detta problem på någon annan såg, och jag sågar nästan uteslutande med instick när jag fäller.
(Fredag!!! Ikväll skall jag göra bekantskap med min 12-åriga vän från Skottland. :mrgreen: )

Avatar Fallback

Re: Såg svärd

Blivande snickare  
#293325 Var försiktig med skotten, har hört att dom kan ge en riktigt ordentlig bakspark om man blir allt för väl bekant med dom! ;)

Användarvisningsbild

Re: Såg svärd

anersimyra  
#293328
Huskyman skrev:Haha.... Ja, du kanske har rätt Anders. :grin:
Det kommer in spån och så nyper det. Tvärnit! Men på ena sidan vid noshjulet så är plåten aningen bänd utåt. Skulle tro att det är därför det samlas spån lättare.
Men igår fick jag fatt på ett nytt Husqvarna-svärd. Ikväll skall det på...... förhoppningsvis försvinner problemet då.
Har du eller någon annan haft samma problem? Jag har faktiskt aldrig haft detta problem på någon annan såg, och jag sågar nästan uteslutande med instick när jag fäller.
(Fredag!!! Ikväll skall jag göra bekantskap med min 12-åriga vän från Skottland. :mrgreen: )
Det har väl hänt någon gång att jag fått spånstopp i mjukt virke. Du kanske skulle köpa dig en spårrensare, ett verktyg som hos de flesta lyser med sin frånvaro.. :???: Du kommer bli förvånad över hur mycket skit som samlas och sitter relativt hårt i svärdet.. :smile: :smile:

Avatar Fallback

Re: Såg svärd

åberg  
#293558 Geggan i svärdspåret brukar vara tillräckligt för att bre en hel limpsmörgås. :mrgreen:

Hade en upphittad plåtbit som var perfekt för detta men den försvann. Sen har det blivit att man tar ryttarmallen som sitter på Husqvarnas rullmall för att skrapa men det blir många drag eftersom den är alldeles för tunn.

Användarvisningsbild

Re: Såg svärd

Peteflamingstar  
#293581 Blåser man rent med tryckluft (som är din bästa vän vid sågrengöring) åker skiten i spåret med också.

Användarvisningsbild

Re: Såg svärd

anersimyra  
#293582
Peteflamingstar skrev:Blåser man rent med tryckluft (som är din bästa vän vid sågrengöring) åker skiten i spåret med också.
Dessutom är det skitkul att blåsa fart på noshjulet tills det tjuter.. :smile: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Såg svärd

traktorz  
#293588
anersimyra skrev:
Peteflamingstar skrev:Blåser man rent med tryckluft (som är din bästa vän vid sågrengöring) åker skiten i spåret med också.
Dessutom är det skitkul att blåsa fart på noshjulet tills det tjuter.. :smile: :smile:


Först, det krävs lite finlir för att få rejäl snurr på noshjulet. Håller med om att det dels är kul, samt att man får en akustisk (musiköra-)verifikation på att noshjulet är oskuret och att lagringen är OK.

Brukar blåsa bort smutsen i riktningen från noshjulet och emot infästningen, eftersom jag inte vill blåsa in smuts i dess lager.

Användarvisningsbild

Re: Såg svärd

totte  
#293610
anersimyra skrev:
Peteflamingstar skrev:Blåser man rent med tryckluft (som är din bästa vän vid sågrengöring) åker skiten i spåret med också.
Dessutom är det skitkul att blåsa fart på noshjulet tills det tjuter.. :smile: :smile:


:-bd :ymparty:

Användarvisningsbild

Re: Såg svärd

Huskyman  
#293612 Gör rent svärdet nästan varje gång jag har sågat klart. Har börjat med tryckluft. Och inte bara till svärdet, hela sågen får sig en avblåsning! Tidigare körde jag med vinkelhaken för att rensa! :grin:
Bytte svärd i lördags. Tog bild på den gamla där plåten på ena sidan noshjuler var aningen böjd utåt. Ska lägga upp bilden vid tillfälle.....

Användarvisningsbild

Re: Såg svärd

anersimyra  
#293642
Huskyman skrev:Gör rent svärdet nästan varje gång jag har sågat klart. Har börjat med tryckluft. Och inte bara till svärdet, hela sågen får sig en avblåsning! Tidigare körde jag med vinkelhaken för att rensa! :grin:
Bytte svärd i lördags. Tog bild på den gamla där plåten på ena sidan noshjuler var aningen böjd utåt. Ska lägga upp bilden vid tillfälle.....

Kompressorn står tyst och ensam i boden efter att jag bytte rengöringsmetod..man fattar svärdet med båda händer...ser ut ett stadigt träd och slår loss veckans ansamlade skit... :smile: :smile: Föresten..min 550 är till salu..SUGEN ??? :smile:

Avatar Fallback

Re: Såg svärd

Blivande snickare  
#293670
anersimyra skrev:Föresten..min 550 är till salu..SUGEN ??? :smile:

Varför det? :)

Avatar Fallback

Re: Såg svärd

åberg  
#293689
anersimyra skrev:man fattar svärdet med båda händer...ser ut ett stadigt träd och slår loss veckans ansamlade skit... :smile: :smile:


Blivande snickare skrev:
anersimyra skrev:Föresten..min 550 är till salu..SUGEN ??? :smile:

Varför det? :)

För att svärdet är krokigt. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Såg svärd

Blivande snickare  
#293691 :)) :)) :)) *-:)

Användarvisningsbild

Re: Såg svärd

Peteflamingstar  
#293696 Anders, du har PM! :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).