Traktorer och processorer

Stegmaster jaktar valmet/valtra??

139 inlägg 82268 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

brassel  
#291680 Jag kommer titta på denna jakttråd hösten 2015...

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

stegmaster  
#292944 Ja här kollas alla modeller. :grin:
Som ni säkert fattat, så er min maks budget på 300tkr+mva, så koller alt som verkar interessant under detta pris. 8)
(Vär obs på att priset på 50km/t traktorer ligger högre enn 40km/t, ifall ni sammenligner med liknandet modeller i Sverige.)


Någon med erfarhet av valtra`s Advance modeller???
Skulle man köpa denna om man fick den loss för 300tkr(han bjuder ju på innbyte, så lite måste man kunna pressa priset utan innyte)?
Det er en valtra 121ADV (inte 122 som står i annonsen). 2008 mod med 4900t

Fördeler: 115L/min LS pump med några el ventiler som styrs från armlenet.
Dessa pumper gir relativt högt flöde even på låga varvtal.
50km/t.
Annan utforming av höger sidopanel, så sitsen kan snurras utan at justeras.
Säljas av forhandlare, så lite garanti bordet dom kunna stå i med. (typ 3mnd, eller så)

Näckdeler: Ser ommålad ut på felger, och lastare ser lite risig ut.
Mycket elektronik som kan strula????
Dårlige däck.
Ingen turbinkopling verkar det som.
Relativt stor motor/tung traktor, och dyr i drift????

Synspunkter mottas tacksamt.

http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture ... rough=true



Bild





Annars så finns det denna T160 med twin- track 2004 mod med lastare, men er inte så sugen på en 6cyl motor.
300tkr för denna, ingen prut.
Even denna 50km/t, 5900t, nyservad, bra däck.

http://finncdn.no/mmo/2014/10/vertical- ... 785_xl.jpg

Bild


Bild

   TS
Avatar Fallback

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292947 Tydligen har Danfoss ventilerna strulat lite på Advance modellerna, hör med tidigare ägare om det är så.

Jag skulle handla efter 2 november
då nya N4 serien är lanserad, begagnat kommer nog att falla i pris då.

Användarvisningsbild

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

stegmaster  
#292963
Zalman skrev:Jag skulle handla efter 2 november
då nya N4 serien är lanserad, begagnat kommer nog att falla i pris då.

Just ja, det hadde jag inte tänkt på. :smile:
Bara vintaren kan hålla sig undan så lenge. :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

mikael_s  
#292970 LS pump är ju fint men måste du inte byta eller bygga om hydrauliken på dina redskap då?

Användarvisningsbild

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

stegmaster  
#293255
mikael_s skrev:LS pump är ju fint men måste du inte byta eller bygga om hydrauliken på dina redskap då?

Tja, kanske det.
Måste i så fall vara dom redskap som her egna hydraulikventiler, som griplastare, vedklyvar, men det kan vel inte vara någon större inngripen, eller??

Den blå 121 advance`n i tidligare inlägg er solgt, dock kom en som jag kollat på tidligare til salu igjen på grunn av oseriös köpare.
Valtra 121 advance 2007 mod med endast 1900t på tellaren, desssutan nya däck med bredd som passer bra för skogen. kedjor finns att köpa til.
Negativt er at det verkar vara en 40km/t och ingen turbinkopling ser det ut som.
Priset går at diskutera.(Gissar at detta vore en dyr traktor som ny), så kanske 350tkr inkl kedjor kunne vara et vettigt bud????
Något över budgetet, men verkar som mycket traktor för pengerna. :smile:

http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture ... rough=true


Bild

   TS
Avatar Fallback

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

rikard_e  
#293520 Var på och kollade på traktor idag, en valtra n101 och valtra 82, var förvånad och besviken att det var lika lätt att snurra runt stolen i båda, visst hade n101 twintrac. Men hade jag köpt nått hade det varit den mindre av dom. Ovanligt bra sikt i båda traktorerna!

Användarvisningsbild

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

Mannfolk  
#293537 Kör själv med N101 och 6000 serien. Och en N serie är inte alls anpassad för skogen som en 6000 serien är gjord.

De e ju iaf ingen skillnad på 6000 serien överlag men 38'' däck kommer från 6400 uppåt, och de e ju förståss betydligt bättre en små 34''

Sen kanske en 6100 har lite för lite hk att dra ett skogsekipage med kedjor( Det går ju tungt i snön)

Sen kanske man kan tänka på Hilock framaxeln så man får 100% 4hjulsdrift.Den axeln kom på senare år. Har Hilock på N101 och saknar den mycket på 6300. Hilock axeln finns nog på 6000 seriens traktorer också.

Överlag så e 6000serien väldigt på litlig jämfört med Nyare N och M serier

Användarvisningsbild

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

stegmaster  
#293539
rikard_e skrev:Var på och kollade på traktor idag, en valtra n101 och valtra 82, var förvånad och besviken att det var lika lätt att snurra runt stolen i båda, !


hmm, du menar vel lika svårt, eller??
(kanske lite språkförvirring här??) :???:


Annars har jag fått "lågaste pris" på 121adv. ovan på 355tkr.
Nuvarandet ägare hadde ingen dokumentasjon på det låga timtallet, och traktoren har inte turbinkopling.
Den ser ju rett fin ut , ja nästan som ny, så timtallet kan mycket vel vara korrekt.
Fördeler med denna er ju det stora oljeslödet(115l/min) och at panelen er annorlunda på höger sida, så at sitsen kan snurras direkt utan at justeras(tror jag).
Men så var det varning från annat medlem om problemer med detta LS hydraulsystem, så vet inte riktig va jag ska göra.
Sitter och kollar finn.no(samma som blocket.se hos er), varje dag för at hitta " rett objekt", men det verkar dra ut. :???:
I min värld skulle en 6350 eller 6550 med turbin och under 5000t vore optimalt, om den hadde twin-track vore ennu bättre, men dette verkar vara langsökt at hitta, så ställer inget krav på twin- track, dock vil jag ha turbinkopling.
En 6200-6800 med tubin och Hi-shift hadde ochså vore aktuelt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293546 Om du hittar en hitech(6x50) så går de säkert utan alltför mycket jobb fixa till så går att kör bakvändt
Har twintrac själv och de underlättar mycket vid skotningen men för min del mest när jag kör med min Arbro stroke

Användarvisningsbild

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

stegmaster  
#293655 Nu er det rett nära at det blir handel med den röda Valtra 121advance modellen ovan.
Priset har sjunket under dagen til 350tkr+mva inkl piggkedjor til bakhjulen.(priset startadet på 395tkr + ekstra för kedjor, ursprungligt.)
Detta lar ju vara minst 50-100tkr under va en handlare skulle ta, så er verkligen sugen.
Men et bekymmer kvarstår, och det er detta med LS hydrauliken.
Kan jag köra min griplastare med vanlig standard ventil type" open center" på denna traktor, eller får nåt byggas om eller helt enkelt byta hela griplasterventilen???
Nån som vet, skulle behöva et snabbt svar???

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

Mannfolk  
#293708 Du behöver bara en seriekopplingsnippel som skruvas in där returen finns och så flyttas returen bredvid tryck slangen(på de flesta flerspaks ventilbord

Sen om du köper en stor kran med stort ventil 3/4 bord används power beyond 3/4" uttaget plus den lilla 3/8 ls kopplingen
Så med vanlig kran så drar man i hydraulspaken i flödesläget och kör. Men med power beyond så sköter sig själv när den får ls signal)

Användarvisningsbild

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

stegmaster  
#293754 Tack Mannfolk. :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#294219 Blev det nån traktor? Själv går jag och drömmer om en 61-6400, gärna med turbin och twintrack.

Användarvisningsbild

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

stegmaster  
#294221
JF skrev:Blev det nån traktor? .

Tyvärr inte något enn. :sad:

Det har just kommit forslag från nya regjeringen här i Norge på nya reglar för att vara med i MVA registeret.(Gränsen ska lyftas från 50tkr til 150tkr med 3 år tilbakaverkandet kraft) :shock:
Dock er det ingen som riktig vet hur detta kommer bli, så jag blir tvungen att avvakta det hela lite då jag inte vil risikera att förlora typ 90-100tkr i moms.
Så om det blir så att man inte får lyfta momsen redan detta år, så får det bli någon billig traktor, typ 150tkr+mva. :cry:
Annars hadde jag köpt den röda valtra 121A som finns ovan här direkt. 350tkr inkl piggkedjor til bakhjulen anser jag vara et bra pris(dock har man blivit mer tväksam efter alla dessa kylarproblem som verkar uppstå på dessa modellar, enligt en annan tråd på forumet) :???:
Pengar finns på konto för at handla, så det er inte problemet, utan jag får sluta av mitt vedföretag om man mister möjlighet att lyfta momsen. :x
Ja, ja, givetvis kommer jag behålla mina "leksaker" och even en taktor til kommer det blir, men inte lika dyrt :wink: .


Finns mer här om någon vil lesa mer-:
http://gardsdrift.no/Nyheter/Siste-nytt ... nder-raaka

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).