Gallring

Manuell gallring - Flis?

47 inlägg 44342 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Manuell gallring - Flis?

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98398 Vi högg så fast utan hjäpmedel. Dvs när trädet föll hivade man in det mot väg och även fällning så att säga "runt hörn". Att man var tvungen att göra så hade väl flera orsaker men 2-3 decimeter snö eller mer var väl en. Men det var väldigt mycke lättsammare att hugga tex en vanlig slutaverkning.

Jag tror utan att veta att för hobbybruk kan man väl hålla på för hand och flisa till egen eldning eller så, men jag tror inte det går att få lönsamhet i detta. Det får nog till maskiner, flerträdshantering etc.... (med lönsamhet menar jag att det ska gå att ta ut en rimlig timpenning)

Malwa
Avatar Fallback

Re: Manuell gallring - Flis?

stektlök  
#208199 Nu tycker jag vi skakar liv i den här tråden..... är detta något som någon praktiserar eller har prövat.... enklare och mindre arbete med upparbetning och dessutom för du betalt för hela trädet när det flisas !

Man skulle kunna kapa trädet på ca 6-7 meter och sedan lasta på vagnen och då blir juh inte varje träd mer än 2-3 kap.

Någon som testat ?
Köparna sugna på detta?

Avatar Fallback

Re: Manuell gallring - Flis?

rikard_e  
#209358 Jag håller på med en liten gallring på 2 ställen i vår skog, totalt på cirka 12 hektar.

Ska flisa sånt som är för mycket kvist på(då jag endast får ut en massavedsbit), sånt som är för smått för att bli massa. Allt ris som inte är lagt på körvägarna och björk som är för klent och björktoppar.

Användarvisningsbild

Re: Manuell gallring - Flis?

halvproffs  
#209385 I våras gjorde jag en manuell röjning/gallring och resultatet blev;[img]
DSC00045.JPG
[/img]
[img]
DSC00044.JPG
[/img]
Resultatet blev 138,0 m3s och i pengar:11868:- +moms. Ca 40 timmar var arbetsinsatsen. Började med att röja men då detta ska vara ett fint hag så började jag att ta reda på virket vilket jag inte ångrar. Ser nu 1år efteråt att jag som vanligt var för snål, skulle ha tagit hårdare men det blir väl fler tillfällen. Tror jag börjar begripa det här med att lägga in bilder efter många försök och en del svordomar :lol:

Användarvisningsbild

Re: Manuell gallring - Flis?

halvproffs  
#209387 Resultatet blev ju inläggsmässigt inte perfekt men....
Tilläggas bör också att det blev även ca 12 m3t ved. Var i huvudsak björk, sälg och massor med rönn.

Användarvisningsbild

Re: Manuell gallring - Flis?

halvproffs  
#209849 Sedvall i Hedesunda har två enormt fina flisvedstödor.

Avatar Fallback

Re: Manuell gallring - Flis?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232558 Kanske dags att lyfta den här tråden igen med dagens massakonjunktur. Tänker mig att man slarvkvistar lite för att få bitar som går att brossla, lite grönmassa kvar i skogen och högre fastvolym i lassen. Sortimentet skulle bli som det bolagen kallar "delkvistat" när de kör flerträdhantering i eftersatta gallringar.

Avatar Fallback

Re: Manuell gallring - Flis?

mrvimek  
#232704 Är de inte samma sak com ebearv ha som konsept ?

Användarvisningsbild

Re: Manuell gallring - Flis?

JensSkoog  
#232707 Mycket interessant tråd! Mera bilder!

Avatar Fallback

Re: Manuell gallring - Flis?

rikard_e  
#233252 Tanken fanns när jag högg stickvägar i förstagallringen. men eftersom hela stammen kunde säljas genom att topparna såldes som stakar till smålandsstaket så blev inte detta ett val.

Och nu när massavedspriset har gått upp lite så är det kanske inte lönt?

Annars hade jag tänkt att köpa en energiklipp och klippt av träden på mitten, sedan i roten, lättare att transportera och lasta.

Avatar Fallback

Re: Manuell gallring - Flis?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293538 Är igång med det där nu. En sönderblåst gallring där jag kapar och slarvkvistar. Om jag orkar så fortsätter jag att gallra ståndsskog på samma vis. Här är priset för delkvistat energisortiment 190:- m3f. Rensorterad gran 225:-/ m3fub plus premier minus vrakning.
Funderat på klipp eller gripsåg men tvivlar på att det går fortare. Känns bra att kunna testa nya metoder utan att köpa på sig mer dyrt bråte.

Avatar Fallback

Re: Manuell gallring - Flis?

mrvimek  
#293550 Varför inte köra men den skotarbaserad flisare i skogen direkt och lägg så stora högar :)

Avatar Fallback

Re: Manuell gallring - Flis?

brassel  
#293551 Är de någon som sålt delkvistat med motorsåg som blivit hämtat med timmerlastbil?
Fått tex tillsägelse på hur noga kvistningen behöver vara?
Vore kanske bättre än att som gör just nu att lägga upp motorsågade träddelar som flisas vid vägkant.

Avatar Fallback

Re: Manuell gallring - Flis?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293572
mrvimek skrev:Varför inte köra men den skotarbaserad flisare i skogen direkt och lägg så stora högar :)


:smile:
Finns nog ingen som vill dra ihop så stora högar för hand. Finns nog ingen som vill ha en skotarbaserad flisare att köra runt i ett dåligt risat gallringsbestånd heller. Det är inga smidiga ekipage.

Avatar Fallback

Re: Manuell gallring - Flis?

mrvimek  
#293576 Kanske de men i Danmark kör dom så och ha en skyffel med sig i gallring :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).