sön 12 okt 2014, 14:29#293568
Camwood skrev:Om man överbelastar en elmotor under drift så löser säkringarna ut!!!
Då hjälper inga mjukstarter eller annat i hela världen utan bara säkringen är begränsningen.
(och det vad den ni ville komma i från??)
som att äta kakan eller behålla den!! du kan inte få båda!!
Jag vill inte bidra med något som kan orsaka missförstånd. Här är därför ett annat exempel på hur jag uppfattar verkligheten.
En Siemens fyrpolig (1435 rpm) trefasmotor, märkeffekt=7,5 kW, 400 Volt,
märkström=15,2 Ampere.
En sådan motor kan köras på 3x16 A säkringar med full last.
Den kan dock inte startas på ”vanligt sätt” med den avsäkringen. Siemens anger att motorn skulle kräva 101,8 Ampere vid inkopplingsögonblicket om den kopplas direkt till 400V.
Vanligast är att en sådan motor startas via en ”Y-Delta omkoppling”. Då minskar startströmmen till kanske 70 A.
Kanske är det möjligt att starta motorn via Y/D-start, med ”tröga” 16A-säkringar, om ingen mekanisk last är ansluten till motorns axel.
Tröga säkringar medger att större ström kan tas ut under kort tid. Oftast har motorn något mera ”än sig själv” att dra igång, kanske en stockbandsåg. Ju mera och ”tyngre” last, ju längre tid tar startförloppet och därmed krävs stor ström under så lång tid att start blir omöjligt.
Det som begränsar strömmen genom motorn vid start är motståndet i koppartrådarna och i ledningarna fram till motorn. När motorns rotor börjar snurra uppträder motorn som en generator. Den spänning som uppstår är motriktad den påtryckta spänningen. Vid fullvarv återstår en drivspänning/ström, bara så stor att varvtalet upprätthålls. Ökas belastningen på motorn sjunker varvtalet något, strömmen ökar tills nytt ”jämnvikts-tillstånd” uppnås.
I en motor enligt det här exemplet, skapas i statorn, ett magnetfält som vid nätets 50 Hz, roterar med 1500 rpm. Motorn trivs bäst om dess ankare/rotor kan rotera med i magnetfältet utan allt för stor eftersläpning. Vid 1435 rpm ger motorn sitt bästa enl. ovan.
Vid start av motorn står rotorn helt stilla, magnetfältet börjar ögonblickligt rotera med 1500 rpm. Det är inte ett bra tillstånd. Jag har ibland försökt beskriva det som att man försöker att starta en bil på högsta växeln och med motorn på 3000 rpm.
Det fina med en frekvensomriktare är att den vid start ger motorn en låg frekvens, magnetfältet roterar bara långsamt, och motorns lindningar matas med märkströmmen. Rotorn/ankaret dras med på ett mycket gynnsammare sätt. Utfrekvensen ökas sedan i takt med hur motorn förmår dra igång sin last.
Jämförelsen med bilen kan då vara startfallet då bilen är försedd med automatlåda.
Slutsats: Det borde gå bra att använda motorn i det här exemplet, i kombination med frekvensomriktare, med 16 A säkringar.
Jag har dock inte provat med så stor motor själv men jag har installerat flera (Beijers och Omron) 4 kW frekvensomriktare. Det fungerar mycket mycket bra.