Trädfällning (arborist)

Dobbelt felleskår

8 inlägg 4435 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dobbelt felleskår

Tretoppen  
#293132 I denne videoen gjøres det et dobbelt felleskår (3:30 ut i filmen). Det har jeg ikke sett før.
Hva er vitsen med dette, og er det noen av dere som bruker dette?





   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Dobbelt felleskår

Homo abies  
#293138 troligen vill han ha mjuk böjning men det går att uppnå på bättre sätt..
aldrig provat..

Användarvisningsbild

Re: Dobbelt felleskår

Anders Hansson  
#293139 Måste väl vara för att inte toppen ska slå upp i ansiktet på honom.

Användarvisningsbild

Re: Dobbelt felleskår

Huskyman  
#293140 Har inte heller sett detta förut. Ser ingen anledning till det. Mycket märkligt. Vore intressant att veta varför han gör det.

Användarvisningsbild

Re: Dobbelt felleskår

anersimyra  
#293146 Gör man det där på ett helt stående träd så havererar trädet.. :surp: :surp:

Avatar Fallback

Re: Dobbelt felleskår

Homo abies  
#293222 Det blir ett knä med mkt osäker hållbarhet och mekanik.

Det som är viktigt är att med rätt avvägd öppningsvinkel få toppen att släppa i rätt ögonblick för att inte få oönskat svaj i stammen OCH att bryta ytveden i ändarna av brytmån för att undvika spjälk som i värsta fall drar ner lanyarden....... till knähöjd -då är man inte så katig längre....

Avatar Fallback

Re: Dobbelt felleskår

Blivande snickare  
#293224 Kan det vara så att han vill få toppen att landa så nära stubben som möjligt?
Med en mjukare böj som Homo Abies kallar det så ramlar den mjukt ner till nära på nollvinkel mot stammen medan den med endast ett riktskär kastas ut från stammen efter att ha nått cirka 45 grader och därmed ramlar längre ifrån.

Amatör gissning på högsta nivå, har bara provat klättra med spikar en gång på en mässa och då bara ett par meter upp! :grin:
(Men fan vad skoj det var!)

Avatar Fallback

Re: Dobbelt felleskår

Homo abies  
#293253 min personliga uppf är att det vore fördel att rigga ner toppen men det finns säkert en god tanke..

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).