Verkstan

En vedklipp blir till. Kodnamn Eulalia.

15 inlägg 7154 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

En vedklipp blir till. Kodnamn Eulalia.

ersker  
#293018 Bestämde mig under sommaren 2014 att bygga mig en vedklipp. Jag svetsar hellre än bra, kan knappt hantera en svarv och det här med fräsning kan jag inte alls. Viljan övervinner däremot all okunskap, så här är resultatet:


Blev efter en kort tids jakt informerad om ett hydraulaggregat som blivit ståendes i X antal år. På ena sidan av tanken står det "Olja bytt -83, filtrerad -84". Skitbra, fräsch nyfiltrerad olja! Bara 30 år gammal... Nåväl, 1000kr var det ändå värt. En ny pump fick jag dock kosta på mig då den befintliga var för klen och inte passande för ändamålet.

En hydraulcylinder införskaffades och ett knivfäste tillverkades. Lite suddig bild men ni ser kanske ändå.

Samma fäste från en annan vinkel.

Fick tag på två lika stora passande bitar verktygsstål, borrade för skruvar och försänkte hålen så skruvskallarna inte sticker ut.

Typ sådärdå..

Fräste för första gången... Går ju bra det här.

Andra sidan...

En klyvkil är född!

En vänlig kamrat ordnade en bit Hardox 400 som fick sig en vass egg.


2 hjulaxlar från Jula och ett par hjul ifrån skroten införskaffades, och material till ramen kapades upp och svetsades ihop ......Lite väl fort - tänkte inte på att det blir lite topprangt med så kort mellan hjulen. En vända med tigersåg och kaprondell, på med fyrkantsrör för att bygga ut hjulbredden...

Så blev det såhär.

Tanken lyftes på, en början till ett stativ svetsades fast, samt ben till rullbordet.

Köpte några rullar som legat ute under skärmtak, målade dem gula och skruvade fast dem.

På god väg att se ut som en vedklipp...

Och såhär ser hon ut idag. Typ. Det sitter gula slangskydd på varenda stump slang nu, och alla slangar är fastklamrade. Det visade sig också att de gröna styrlisterna till kniven inte höll så bra, så jag svetsade fast nya styrningar med fettnipplar på... En jobbarkompis har klippt fram 35 kubik efter det så det verkar hålla. Själv bor jag ju i lägenhet så behovet av ved och plats för en vedklipp är lika obefintliga...





Två videoklipp;

http://youtu.be/fpNKCWVBnok?list=UUTheZhXuTImWNRakHHUY9eQ

http://youtu.be/41XtVj_eZqA?list=UUTheZhXuTImWNRakHHUY9eQ



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: En vedklipp blir till. Kodnamn Eulalia.

isteskog  
#293022 Ser ju ut att fungera bra :grin:

Avatar Fallback

Re: En vedklipp blir till. Kodnamn Eulalia.

r93  
#293026 Alltid kul med byggtrådar!
Tummen upp!!

Användarvisningsbild

Re: En vedklipp blir till. Kodnamn Eulalia.

Erre  
#293034 Snyggt!! :-bd

Avatar Fallback

Re: En vedklipp blir till. Kodnamn Eulalia.

protwia  
#293042 snyggt!

Avatar Fallback

Re: En vedklipp blir till. Kodnamn Eulalia.

leifmn  
#293088 Den var fin!

Avatar Fallback

Re: En vedklipp blir till. Kodnamn Eulalia.

stektlök  
#293099 Bra projekt å bra resultat :)

Användarvisningsbild

Re: En vedklipp blir till. Kodnamn Eulalia.

totte  
#293125 Kan bara instämma i hyllningskören, mycket fint bygge! Visar ju också att det brukar bli bra om man ger sig katten på det, även om man från början inte har så mycket erfarenhet av arbetet.

Byggde du den åt kompisen, eftersom du själv har rätt begränsad nytta av den?

Avatar Fallback

Re: En vedklipp blir till. Kodnamn Eulalia.

ersker  
#293130
totte skrev:Kan bara instämma i hyllningskören, mycket fint bygge! Visar ju också att det brukar bli bra om man ger sig katten på det, även om man från början inte har så mycket erfarenhet av arbetet.

Byggde du den åt kompisen, eftersom du själv har rätt begränsad nytta av den?


Tjena,

Nej jag byggde den åt mig själv. Är teknikintresserad och nu blev det ett projekt förenat med både nöje och nytta. Men mestadels allmänt teknikrunkeri :-)
Jag kommer troligen skaffa hus så småningom och vedeldning är ju alltid trevligt

Tack allihopa för den positiva kritiken!

   TS
Användarvisningsbild

Re: En vedklipp blir till. Kodnamn Eulalia.

totte  
#293163 Det är bra, att bygga saker är väsentligt, om man behöver dom eller ej får bli en senare fråga :D

Avatar Fallback

Re: En vedklipp blir till. Kodnamn Eulalia.

elis  
#293295 Ditt bygge ser bra ut och funktionen verkar helt OK. Dock läser jag denna tråd med stor förvåning då säkerhetstänket som i andra trådar dras till absurditer helt saknas här. Oavsett om du enbart ska använda den själv eller låna ut klippen så bör du komplettera med i a f de mest basala skydden.Personligen tycker jag den är lite avogt byggd med tanke på stockhanteringen.Nu vet ju inte jag om du har ett stockbord bakom som du enkelt rullar fram stockar på lr inte, men har du inte det så borde en längre rullbänk vara nödvändig. som den står och ser ut nu så krävs det väl två pers för att klippa ved? Det finns ju plats för nästan dubbla längden på rullbänken. De två fasta stöden skulle i vart fall inte jag trivas med om stocken ska upp från marken/högen. Funderingar bara, en film där det syns hur den hanteras vore kul att se.

Avatar Fallback

Re: En vedklipp blir till. Kodnamn Eulalia.

ersker  
#293301
elis skrev:Ditt bygge ser bra ut och funktionen verkar helt OK. Dock läser jag denna tråd med stor förvåning då säkerhetstänket som i andra trådar dras till absurditer helt saknas här. Oavsett om du enbart ska använda den själv eller låna ut klippen så bör du komplettera med i a f de mest basala skydden.Personligen tycker jag den är lite avogt byggd med tanke på stockhanteringen.Nu vet ju inte jag om du har ett stockbord bakom som du enkelt rullar fram stockar på lr inte, men har du inte det så borde en längre rullbänk vara nödvändig. som den står och ser ut nu så krävs det väl två pers för att klippa ved? Det finns ju plats för nästan dubbla längden på rullbänken. De två fasta stöden skulle i vart fall inte jag trivas med om stocken ska upp från marken/högen. Funderingar bara, en film där det syns hur den hanteras vore kul att se.


Längden på rullbordet är mer än tillräcklig till de vedlängder jag hanterar. Man klarar gott och väl hela proceduren på egen hand. Att längden på hela ekipaget är så lång som den är beror på det lite lätt överdrivna tanken till hydraulaggregatet, samt hela klippstativet som väger lite extra eftersom det är fällbart för stt förenkla frakten och förvaringen. Det blir liksom en hävstångseffekt med lång dragstång eller vad man nu kallar det för. Jag är som sagt ingen konstruktör, svarvare, svetsare eller liknande utan en envis hemmapulare.

Angående säkerheten...ptja, survival of the fittest?

Tack för kritiken :-)

   TS
Avatar Fallback

Re: En vedklipp blir till. Kodnamn Eulalia.

elis  
#293315
ersker skrev:Längden på rullbordet är mer än tillräcklig till de vedlängder jag hanterar. Man klarar gott och väl hela proceduren på egen hand. Att längden på hela ekipaget är så lång som den är beror på det lite lätt överdrivna tanken till hydraulaggregatet, samt hela klippstativet som väger lite extra eftersom det är fällbart för stt förenkla frakten och förvaringen. Det blir liksom en hävstångseffekt med lång dragstång eller vad man nu kallar det för. Jag är som sagt ingen konstruktör, svarvare, svetsare eller liknande utan en envis hemmapulare.

Angående säkerheten...ptja, survival of the fittest?

Tack för kritiken :-)


OK, då förstår jag, jag tänkte kanske lite hemmablint där vedlängderna är 4-5,5 m blir det besvärligt att hantera på en för kort bana.
Apropå överlevnad: "It is not the strongest of the species that survives, not the most intelligent that survives. It is the one that is most adaptive to change." --Charles Darwin"

Om det sedan betyder att man bygger skydd eller lär sig arbeta lika bra med en hand vet inte jag. 8) :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: En vedklipp blir till. Kodnamn Eulalia.

ersker  
#293438
elis skrev:
ersker skrev:Längden på rullbordet är mer än tillräcklig till de vedlängder jag hanterar. Man klarar gott och väl hela proceduren på egen hand. Att längden på hela ekipaget är så lång som den är beror på det lite lätt överdrivna tanken till hydraulaggregatet, samt hela klippstativet som väger lite extra eftersom det är fällbart för stt förenkla frakten och förvaringen. Det blir liksom en hävstångseffekt med lång dragstång eller vad man nu kallar det för. Jag är som sagt ingen konstruktör, svarvare, svetsare eller liknande utan en envis hemmapulare.

Angående säkerheten...ptja, survival of the fittest?

Tack för kritiken :-)


OK, då förstår jag, jag tänkte kanske lite hemmablint där vedlängderna är 4-5,5 m blir det besvärligt att hantera på en för kort bana.
Apropå överlevnad: "It is not the strongest of the species that survives, not the most intelligent that survives. It is the one that is most adaptive to change." --Charles Darwin"

Om det sedan betyder att man bygger skydd eller lär sig arbeta lika bra med en hand vet inte jag. 8) :lol: :lol:


3.5-4m funkar, om rotänden lyfts upp först och dras in mot kniven.

Her Darwin var en klok man.. :-)

Ärligt talat har jag tänkt satt upp en gallerbur på vardera sida av kniven. Problemet är att jag har gjort stativet tippbart och det krockar lite med den konstruktionen. Å andra sidan manövreras spaken med vänster hand, höger hand hamnar naturligt på stocken.

   TS
Användarvisningsbild

Re: En vedklipp blir till. Kodnamn Eulalia.

JensSkoog  
#293439 Du har varit mycket duktig - vilket jobb :grin: Jag gillar hemskt dom som gör sakor bara fordi det är trevligt å göra dom. Hoppade dock lite när jag såg tråden första gongen - Vad f... gör en guillotin på Forum :lol: :lol:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar