Trädfällning (arborist)

Sågar till trädfällning

40 inlägg 20321 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sågar till trädfällning

Hema  
#293072 Ingen lätt fråga, men efter motorsågskursen, där dubbla instick var normen, så är det bara att konstatera att man kommer väldigt väldigt långt med 50cc & 13". Att gå över till 15" är väl nästa steg. Sedan är frågan om man behöver eller har nytta av en såg på vedbacken på över 60cc? Slutligen justerbar förgasare eller automatiskt? Sist men inte minst, kan man ha för många sågar? ;) Som svar på frågan och endast en såg, blir svaret uppenbart en 50cc. Två sågar, så blir det knepigare..men säger 40 + 60cc. Tre = 40, 50 och ~70cc och skulle man känna sig tvingad att ha fyra sågar, så skulle 60cc läggas tillbaka i listan. Vilka sågar undrar ni kanske.. 40cc = Stihl 201 alt. 339(men 540, hade varit önskvärt..) 50cc senare modell av 346 eller 550, 357/560 och 372/576. Nackdelen med de automatiskta är att man kan bli tvungen att lämna in för service, gissningsvis är det standard om 5-10 år. Skrivet på mobil o då blir det knepigare att fixa stycken.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Sågar till trädfällning

JensSkoog  
#293086 I skogen holler det bra med MS200 och MS 361(15"), men när jag ska ta ner fulvuxna trädgårdsträd, så har jag med mig MS261 med 13" svärd och MS 192, och lägger 20" på 361'an. Känns gott å ha en såg eller två i reserv, men faktiskt så använder jag dom alla och bytar på.

Avatar Fallback

Re: Sågar till trädfällning

Jim_the_one  
#293094 550 är en sjukt rapp såg.

Visst funkar det bra med instick från bägge håll. Men det funkar ännu bättre att stå kvar på samma sida och nå igenom trädet.

Varför behöva lämna in en autotune för service? Det är ju inte som med nya bilar som behöver koppla in datorn för att kunna byta bromsbelägg.

Jobbar man i skogen är det ju rätt sällan man springer på nåt som kräver större än 15". Men tar man träd som växt i trädgårdar eller allé så är det oftast lite större träd.

På vedbacken kan man väl inte ha en för stor såg?

Avatar Fallback

Re: Sågar till trädfällning

Hema  
#293113
Jim_the_one skrev:Varför behöva lämna in en autotune för service?
På vedbacken kan man väl inte ha en för stor såg?
Jag menar att man kan bli tvungen, såvida det inte börjar komma ut avläsare, som man kan ha hemma. Ptja större såg än ~70cc på vedbacken har jag iaf svårt att "försvara". Sedan varför jag nästan enbart nämnde hva-sågar beror väl delvis på att jag inte testat så många av Stihl.

Användarvisningsbild

Re: Sågar till trädfällning

Huskyman  
#293137 Min 346XPG med 15" svärd är favoriten. Den går till det mesta. Lagom tung att släpa runt på dessutom. Blir väl en 550XP när den är slutkörd.
När jag kapar upp stammar i bitar (ved) eller vill slippa dubbla instick så är det härligt att gå lös med min 576XP med 20" svärd. Det är rena slakten vetja...... :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Sågar till trädfällning

Homo abies  
#293141 Här gäller Ms 200 12 el 14" och Ms 362 med 18" skulle det vara mellangrovt typ andragallring skulle det bli Ms 261 Om 362an skulle kännas klen så blir det Ms 660 med 36"

-Finns ingen anledning att lägga mer energi/utfört arbete än nödvändigt

Avatar Fallback

Re: Sågar till trädfällning

jannee  
#293149 Har själv några minst 20 år gamla, Jonsered 2051 och Stihl 020, Har inga större träd än att jag enkelt klarar dessa med mina åldringar, som hitintills inte sviket mig.

Användarvisningsbild

Re: Sågar till trädfällning

JensSkoog  
#293158
Homo abies skrev:Här gäller Ms 200 12 el 14" och Ms 362 med 18"

Vad typ kedja använder du på 18". 3/8 eller .325? Kør 20" på min 361, med .325, och undrar om det är lite häftigt m 9 kuggs drev.

Avatar Fallback

Re: Sågar till trädfällning

Homo abies  
#293172 361/2 drar 3/8 RSC 18" riktigt bra med standard drev och "hela inne" skall man kapa klenare så kan man säkert gå upp 1-2 kugg men då kör jag klenare såg hellre

på 660 har jag 9kugg med 18" när jag leker, och till 36" blir det original

Avatar Fallback

Re: Sågar till trädfällning

Robertberg  
#293217 Stihl 201 med 12", uppskrämd 346:a med 15" och 20" på en 371:a gör så att jag känner mig oerhört nöjd med vad jag har att välja på.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).