Små skogsmaskiner och övriga maskiner

"Log arch" - stockkärra/pirra/vagn

5 inlägg 4899 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

"Log arch" - stockkärra/pirra/vagn

Ercen  
#293036 Jag försöker få tag på en Log arch. Jag vet inte om de finns i sverige och jag vet inte heller vad de kallas. Jag tror att Skogma sålde en liknande vagn för några år sen.
Har ni tips på vart man kan få tag på en eller vet ni vad de kallas på svenska?
Jag funderade på om jag skulle svetsa ihop en själv, men jag förmodar att den skulle bli betydligt tyngre och skulle kosta mig tid!

Bild




   TS
Användarvisningsbild

Re: "Log arch" - stockkärra/pirra/vagn

hayabusa 08  
#293039 Kallas det inte för lunningskärra. Tror att nyvab har en sådan.

Eller vänta nu, tittar nogrannare på din bild.
Ska du dra kärran för hand eller med en fyrhjuling?

Avatar Fallback

Re: "Log arch" - stockkärra/pirra/vagn

Ercen  
#293040 Jag tänkte dra den för hand!

   TS
Avatar Fallback

Re: "Log arch" - stockkärra/pirra/vagn

Suzuki Hasse  
#293058 Det finns en på Skogman för ca4000

Avatar Fallback

Re: "Log arch" - stockkärra/pirra/vagn

Danskar´n  
#316203 Då jag var ung skogsarbetare i Danmark på början av -80- talet, fanns stora areal med Sitka graner. (Abies Sitchensis, tror jag den heter), För dom som inte känner denna granen, kan jag berätta att den användas på blötmark då den inte är så mottaglig för rota, och den växer snabbt och ger bra timmer.
Det är det endda goda att saga om den!! Danmark är ju ganske plant, så nästan all plantering gjörs med maskin på ca. 1.5x1.5 meter... max. När det är dags för första gallring, kan man tänka sig hur det är att kämpa sig inn i en sådan plantering. Träden står som en borst!! När på samma tid grenarna på Sitkan är otroligt styva, är det inte alls roligt, och man så ut som en igelkott med små grenbitar i gensern. Därför kunne vi få upptill 50% tillägg på akkorderingen för sådant job.
Även andra och tredje gallring kunne va ganska svår, tack vara de styve grenerna, så då jag på den tiden jobbade för en gammal skogsvaktmästare, sade han att jag skulle fixa mig en "Sitkavagn".
Det är namnet på den grejen som efterlysas här. Den gör jobbet olika lättare när stora graner med styva grenar hanger sig i grann-granen - att lyfta med handsaxen är omänniskolikt. Men med sitkavagnen går det lätt - om marken är plan, förstås. Det går bra att laga själva, ska inte nödvändigvis va lätt. Lite tyngd, och pass stora hjul är bra.
Allt detta hör forna tider till - då det fanns riktiga skogshuggare med stora och tunga motorsågar och axlar så breda att vi måste gå sidovärts genom dörren.. :lol:
Numera sitter man på sin axxxe och glanar på en dator, och hoppas att banken har tålamod... :smile:

Trevlig hälg till alla

Danskar´n

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).