Motorsåg och handhållet

Motorsågskortet

227 inlägg 79468 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Motorsågskortet

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292859
mghg skrev:
Mange skrev:Att ett företag eller organisations företrädare förespråkart kan jag med viss osmak i munnen svälja, men att de självutnämner sig som att de är vad arbetsmiljöverket kräver är felaktigt o helt osmakligt!

Säker Skog startade 2002 och motorsågskörkort har utfärdats sedan 2005. Arbetsmiljöverket beslutade om de nya kunskapskraven 2012. Som svar på frågan om vart man kan vända sig för att göra prov och få den dokumentation som behövs, har Arbetsmiljöverket svarat följade:
Ett exempel är Säker Skog, men det kan finnas andra aktörer som erbjuder utbildningar och prov. I råden till 17 § framgår vad som bör ingå i en kurs för användning av motorkedjesåg.

(Källa: http://av.se/fragorochsvar/webb053.aspx)

Det måste vara Arbetsmiljöverket som skall svara på kritik mot kunskapskrav och vilka som nämns som exempel på utfärdare av provdokumentation. Jag har aldrig sett eller hört någon representant för Säker Skog självutnämna sig till något.

tyvärr så har du fel jag visade upp mitt betyg i från skogsbruksskola så sa instruktören att det inte gäller längre då kan man tamefan börja att undra vilken jävla organisation det är som vill ha folks pengar för lite säkerhet och vad har dom som är nytt jo det kan man fråga sig allt är gammal skåpmat.
Mange har en stor poäng i det han skriver .

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Motorsågskortet

tallen100  
#292870 Håller med!

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskortet

anersimyra  
#292914 AMV ställer krav på motorsågskörkortet, det fysiska plastkortet. De kan inte ta ställning utifrån betyg från olika skolor av lätt förståeliga skäl. Dagens skogsbrukselever får ett motorsågskörkort utöver den ordinarie utbildningen.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskortet

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292938 Är nog inte bara jag som ser löjet i detta. Att säker skog skulle utbilda bättre än en skogsskola är en skrämmande tanke.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskortet

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292940 Har svårt o tänka mig en yrkesskola inte kan uppfylla AMV's utbildnings krav.

Avatar Fallback

Re: Motorsågskortet

aalg  
#292941 Vilka är det egentligen som omfattas av kravet, jag menar om alla som hugger i sin egen skog och dess släktingar är borträknade. Inga röjsågar omfattas och inte heller de som hugger på fritiden utan lön. Hur många blir det kvar som omfattas av regeln? Kan ju inte vara så många kvar, eller?

Avatar Fallback

Re: Motorsågskortet

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292946
anersimyra skrev:AMV ställer krav på motorsågskörkortet, det fysiska plastkortet. De kan inte ta ställning utifrån betyg från olika skolor av lätt förståeliga skäl. Dagens skogsbrukselever får ett motorsågskörkort utöver den ordinarie utbildningen.

Gör dom verkligen det att dom ställer krav på motorsågskörkort ,Jag har för mig att det står avlagt prov i både teoretiska och praktiska för motorsågs användning.Inget om säker skog.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskortet

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292951 Intressant läsning då det talas om sågkort och AMV.

http://www.av.se/dokument/Press/Bilaga_ ... verket.pdf

http://www.av.se/teman/skogen/

http://www.av.se/dokument/publikationer/adi/adi_584.pdf

En annan fråga jag inte fått svar på är hur många kort som Säkerskog delat ut till Arbetare från andra länder som garanterat inte har en aning om AMV.
Finns prov i andra språk än Svenska? Inte nån info om nåt språkval på hemsidan..

Avatar Fallback

Re: Motorsågskortet

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292953
Mange skrev:Är nog inte bara jag som ser löjet i detta. Att säker skog skulle utbilda bättre än en skogsskola är en skrämmande tanke.


Det kommer nya krav, det är väl inte så konstigt att det man lärde sig i skolan för många år sedan inte räcker längre?

Dagens skogsskolor ger säkert tillräckligt med kunskaper.

Avatar Fallback

Re: Motorsågskortet

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292962
Mangan skrev:
Mange skrev:Är nog inte bara jag som ser löjet i detta. Att säker skog skulle utbilda bättre än en skogsskola är en skrämmande tanke.


Det kommer nya krav, det är väl inte så konstigt att det man lärde sig i skolan för många år sedan inte räcker längre?

Dagens skogsskolor ger säkert tillräckligt med kunskaper.

Vad är nytt i profit skogs utbildning mot en vanlig skogs utbildning.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskortet

mghg  
#292966
aalg skrev:Vilka är det egentligen som omfattas av kravet, jag menar om alla som hugger i sin egen skog och dess släktingar är borträknade. Inga röjsågar omfattas och inte heller de som hugger på fritiden utan lön. Hur många blir det kvar som omfattas av regeln? Kan ju inte vara så många kvar, eller?

Hur många som omfattas av kravet går antagligen att svara på om man gräver lite i statistiken från Skogsstyrelsen. Men:
- De som inte omfattas av kravet om dokumenterat prov är självverksamma skogsbrukare som arbetar i egen skog ensamma eller tillsammans med familjemedlem.
- Släkting är inte samma sak som familjemedlem.
- Att någon hugger på fritiden utan lön innebär inte att arbetsgivaransvaret försvinner. Det är alltid någon som är ansvarig, t.ex. den som utför arbetet eller markägaren.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskortet

mghg  
#292969
Mange skrev:En annan fråga jag inte fått svar på är hur många kort som Säkerskog delat ut till Arbetare från andra länder som garanterat inte har en aning om AMV.
Finns prov i andra språk än Svenska? Inte nån info om nåt språkval på hemsidan..

Avseende den sista frågan så är det Skogsstyrelsen som tagit fram de böcker som brukar användas vid motorssågs- och röjsågskurser. Jag har bara sett svenska versioner av dessa böcker http://shop.skogsstyrelsen.se/sv/bocker ... er/bocker/.

Säker Skog har gjort ett komplement till Skogsstyrelsens bok "Motorsågning" som innehåller sammanfattning av de lagar och regler som gäller för motorsågning http://www.sakerskog.se/images/kompleme ... -01-14.pdf, samt översatt komplementet till engelska http://www.sakerskog.se/images/compleme ... _bernt.pdf.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskortet

mghg  
#292973
Mangan skrev:
Mange skrev:Är nog inte bara jag som ser löjet i detta. Att säker skog skulle utbilda bättre än en skogsskola är en skrämmande tanke.


Det kommer nya krav, det är väl inte så konstigt att det man lärde sig i skolan för många år sedan inte räcker längre?

Dagens skogsskolor ger säkert tillräckligt med kunskaper.

Vad som är lämpligt arbetssätt förändras också med teknikutvecklingen.

När man högg med yxa och sågade för hand var det naturligt att börja med undre riktskär och därefter hugga motsvarigheten till dagens övre riktskär. När BE-BO och andra sågar med flottörförgasare kom så fortsatte man med att börja med undre riktskär, men sänkte vinkeln på övre riktskär till under 45 grader så att inte motorn skulle stanna.

Nu för tiden lär man ut att man skall börja med övre riktskär eftersom det då blir lättare att få till ett skarpt möte mellan övre och undre riktskär, samt att rekommenderad vinkel mellan övre och undre riktskär är 75 grader för att trädet skall falla kontrollerat hela vägen till marken (vinkeln beror på omständigheterna, 75 grader gäller för de flesta träd som står på plan mark).

Avatar Fallback

Re: Motorsågskortet

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292977
knaggen skrev:
Mangan skrev:
Mange skrev:Är nog inte bara jag som ser löjet i detta. Att säker skog skulle utbilda bättre än en skogsskola är en skrämmande tanke.


Det kommer nya krav, det är väl inte så konstigt att det man lärde sig i skolan för många år sedan inte räcker längre?

Dagens skogsskolor ger säkert tillräckligt med kunskaper.

Vad är nytt i profit skogs utbildning mot en vanlig skogs utbildning.


Det beror väl på vad de lär ut?

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskortet

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292980
mghg skrev:När man högg med yxa och sågade för hand var det naturligt att börja med undre riktskär och därefter hugga motsvarigheten till dagens övre riktskär. När BE-BO och andra sågar med flottörförgasare kom så fortsatte man med att börja med undre riktskär, men sänkte vinkeln på övre riktskär till under 45 grader så att inte motorn skulle stanna.

Nu är du inne på ett område jag är inte helt ovetande om.
Jag har hittills inte träffat på en huggare som med BeBo gjort fällhugg. De gjordes med yxan då de rensat runt stammen även om det var möjligt att göra med sågen så var det lite bökigt om det inte var stora träd över 20"-30"

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).