Skogsröjning

Motorsåg, inte köra utan körkort

20 inlägg 14800 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: motorsåg

mghg  
#292691
mikael_s skrev:Däremot kunde man väl tänka sig att kursen som leder till körkortet skulle vara mer anpassad till deltagarna. En helt nybörjare behöver naturligtvis mycket mer tid på sig än en erfaren skogsarbetare att ta åt sig utbildningsmaterialet. En snabbkurs för erfarna, till betydligt lägre pris, skulle nog ta bort ett starkt argument mot att ta körkortet från även den mest kunnige skogsarbetaren.

Eller kanske som med körkort för bil, att man själv bestämmer hur mycket man vill träna eller gå kurs innan man kör upp?

Det finns redan flera olika kursformer. Några exempel är:
- intensivkurs om fyra vardagar i följd (pris mellan 9000 och 10 000 kr inkl. moms),
- studiecirkel om åtta träffar på kvällar och helger (pris mellan 4000 och 5000 kr),
- snabbkurs ("avrostning") för de erfarna som redan kan det mesta,
- ingen kurs och enbart prov (pris omkring 1000 kr)

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: motorsåg

mikael_s  
#292696
mghg skrev:Det finns redan flera olika kursformer. Några exempel är:
- intensivkurs om fyra vardagar i följd (pris mellan 9000 och 10 000 kr inkl. moms),
- studiecirkel om åtta träffar på kvällar och helger (pris mellan 4000 och 5000 kr),
- snabbkurs ("avrostning") för de erfarna som redan kan det mesta,
- ingen kurs och enbart prov (pris omkring 1000 kr)

Jamen perfekt att det redan finns, då borde alla kunna hitta något som passar.

Avatar Fallback

Re: motorsåg

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292768 Det var mycket upprepning av vad som tidigare redan sagts om motorsågskörkorters förträfflighet, men var det ingen som orkade läsa det frågeställaren skrev längst ned - det som han egentligen frågade efter?

Avatar Fallback

Re: motorsåg

åberg  
#292807
Olle7831 skrev:I varje fall söker jag efter lagar och bestämmelser kring detta, var kan man enklast och billigast få tillgång till dessa lagar och regler samt straffbestämmelser som också lär vara instiftat.


Klicka på denna länk:
http://www.av.se/lagochratt/afs/afs2012_01.aspx

Klicka sedan på "Se PDF".


Arbetsmiljöverket skrev:OBS:
För arbete med motorkedjesåg ska bestämmelserna om utbildning och kompetens i 12 § i de upphävda föreskrifterna (AFS 2000:02) fortsätta gälla fram till den 31 december 2014. Bestämmelserna om kunskaper i 17 § i den nya författningen ska gälla från den 1 januari 2015.

Användarvisningsbild

Re: motorsåg

anersimyra  
#292858
Ernst skrev:Det var mycket upprepning av vad som tidigare redan sagts om motorsågskörkorters förträfflighet, men var det ingen som orkade läsa det frågeställaren skrev längst ned - det som han egentligen frågade efter?
Jodå, jag svarade att han enklast vänder sig till arbetsmiljöverket med sina frågor. Delen där han funderar på konspirationsteorier för att : " bli av med gamla skogsmän " kan vi nog lämna därhän.. :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).