Verkstan

Övervakning av strömstyrka

18 inlägg 10737 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Övervakning av strömstyrka

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292496 Har kompletterat arbetsbelysningen på maskinen. Nu har jag 2x50W Exenon fram, 1x55W Halogen bak samt 2x9W baklyktor, 2x35W Exenon på vagn och 2x27W LED på kranbommen. Om allt är påslaget blir det 297W.

Glömde att säga att det är en Vimek 620 med 20hk hondamotor. Den har en 20A generator och ett 45 Ah batteri.

Testade lite nu ikväll och det lyser ju fantastiskt bra. Jag blir bara lite fundersam om detta kommer att fungera eller om jag sakta men säkert suger ur all ström ur batteriet och till sist så står man där i mörker utan att få igång motorn.

Kanske man kan sätta in någon övervakning av strömstyrkan så man inte förbrukar mer ström än vad systemet hinner ladda. Vad finns att göra?



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Övervakning av strömstyrka

jannee  
#292498 Generatorn ska ladda upptill 240 Watt, försöker du kontinuerligt ta ut mer tömmer du självklart batteriet.
Hur ofta har du allt påslaget? - det är den springande punkten.
Montera en ampmätare så ser du vilket håll strömmen går, var en självklarhet i min ungdom, eftersom vi inte hade några växelströmsgeneratorer.

Användarvisningsbild

Re: Övervakning av strömstyrka

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292500 Ja, just det är ju enkel mattematik med ohms lag. U = R x I som vid likström blir P = U x I, 12 x 20 = 240 W. Då borde det fungera om man inte kör allting samtidigt, framlyktorna kan stängas av vid lastning och några av vagnslyktorna vid körning.

Bra och tack för tipset, ska försöka montera en amp-mätare då :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Övervakning av strömstyrka

axwell  
#292502 Du ligger på gränsen enbart med belysningen, antar att du har fler småförbrukare.

Nu ser ser jag att du ändrat, och då hinner inte laddningen med.

Är alla strålkastare lika nya eller står någon i tur att bytas ut till LED?

Halogen är ju inte direkt energieffektiva, byt i första hand ut dom.
I bakljusen byter du bara ut glödlamporna till LED och sparar ca 15 Watt.

Har du möjlighet att välja vilka som måste vara påslagna så borde du kunna prioritera.

Teoretiskt måste du ner i 240 Watt för att det skall gå jämt upp, kör du långa pass med all belysning?

Är närljus det du behöver eller vill du få lite längre siktsträcka?

Den här arbetsbelysningen lyser lite längre och sprider ljuset bra, det är absolut ingen "spot" vilket jag uppskattar.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... ing-38745/

Användarvisningsbild

Re: Övervakning av strömstyrka

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292505 I fjol hade jag bara xenon på vagn, övriga var original halogen och glödlampor. Lärde mig då att man måste ha lyktor på kran för att se något vid avlägget eftersom övre delen av vältan hamnar i skugga och det blir totalsvart. Därför har jag nu monterat LED på kran, tror det är liknande som de du hänvisar till, lyser bra men inte så långt.

För att köra i terräng i mörker vill man ju ha bra framlyktor, därför monterat nya xenon, de lyser otroligt bra. Är så kallade "full flood" 55W, som lyser långt.

Ser att jag måste välja vilka jag har på samtidigt för att inte tömma batteriet. Den gamla Halogenlyktan som lyser bakåt kommer inte att användas annat än som reserv. Bra tips att byta glödlamporna bak till LED, det ska jag kolla vidare på.

Har googlat och httat en amperemeter för +-30A; http://www.traktordelar.net/traktordela ... -40mm.html

Ska försöka få till något sådant.

   TS
Avatar Fallback

Re: Övervakning av strömstyrka

axwell  
#292518
OAS-forests skrev:tror det är liknande som de du hänvisar till, lyser bra men inte så långt.


Nej, det här är en LED som lyser relativt långt fast inte så långt som ett fjärrljus.
Köpte av samma orsak som du; för att få längre siktsträcka än dom vanliga LED-arbetsljusen ger.
Trots att min traktor är relativt långsam blir det annars så att hindren dyker upp så plötsligt. :mrgreen:

Ordinarie färdbelysning har samma styrka som personbilar med hel-/halv men dom är oftast skymda bakom redskap som sitter i lastaren, används bara vid ren gatukörning.

Om du även har blinkers kan det bli lite värre att byta ut dom starka glödlamporna där, det krävs i så fall även ett nytt blinkersrelä för LED.

Amperemätaren är ju liten och prisvärd men drygt 200 kr innan du har den i din hand.

Skippa den, bara en onödig felkälla, du märker direkt på laddningslampan när du överskrider generatorladdningen.

Användarvisningsbild

Re: Övervakning av strömstyrka

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292534 En fundering från en amatör inom detta område; vad är det för skillnad på att mäta spänningen (volt) och att mäta ström (ampere), alltså hur påverkas dessa storheter vid överbelastning av systemet? sedan undrar jag också hur en laddningslampa egentligen fungerar?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Övervakning av strömstyrka

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292535 Jag tycker att de bör byta till en generator typ 60-80 A som laddar mer, beror hur mycket utrymme som finns.
Om du kör med många start och stopp i mörkret så kommer du inte att ha ström till startmotorn.

Sen tycker jag att en volt meter är bättre än ampermetern. Med voltmetern ser du konditionen på batteriet, den är ockå lättare att installera och utgör inte samma svåra felkälla som ampermetern.
Givetvis har ampermetern sina fördelar där ser du direkt om du laddar eller urladdar batteriet.
Generatorn måste upp i ett visst varvtal för att ladda max. Går motorn på låga varvtal eller tomgång så laddar troligtvis generatorn mindre än den angivna.

Laddningslampan visar att generatorn laddar men du vet inte hur mycket eller hur lite den laddar

Mitt tips använd inte all belysning samtidigt släck den du inte behöver och byt till en större generator.
Finns många typ asiatiska som har små format.

:D :D :D
Senast redigerad av Sweden-viking sön 05 okt 2014, 09:48, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Övervakning av strömstyrka

ÅsaNisse  
#292540 Om man gör lite jämförelser med vatten så kan man säga att en voltmätare visar mängden i batteriet och amperemätare visar vartåt det rinner . Till eller från batteriet och med vilket flöde.
En laddningslampa är kopplad så att när du slår på tändningen får du ström till lampan från batteriet och sedan jordar den i generatorn. När du startat och generatorn börjar ladda så matar den lampan baklänges också och då slocknar lampan ( + mot +). Samma sak med en vattenslang kopplar du den med en vattenkaran i vardera änden kommer det inte ut något.

Användarvisningsbild

Re: Övervakning av strömstyrka

totte  
#292560 För att spinna vidare på ÅsaNisses liknelse: Generatorn är en pump som kan ge ett visst tryck, det är dess spänning som brukar vara reglerad till ca 14 V. Batteriet är en tryckbehållare, som en hydrofortank, du kan pumapa in en viss mängd i den och trycket stiger då, dvs batterispänningen i volt blir högre. Märk att en spänning har du hela tiden så länge det snurrar, liksom du har ett tryck från en pump, men ström har du bara om något är tillkopplat

Generatorn/pumpen kan alltså ge en viss mängd och det mäts i Ampere. Hela effekten är trycket gånger flödet, eller spänningen gånger strömstyrkan i Ampere.

Batteriets storlek mäts i Ah, Amperetimmar och säger alltså hur mycket ström det kan innehålla. Tar du ut mer än vad som pumpas in så sjunker trycket i tanken och mängden minskar. Hela flödet från pumpen går då rakt ut till förbrukarna, trycket är lågt och tanken fylls inte. Så när du sen stängt av så finns det inget tryck i behållaren som räcker för att driva startmotorn.

Så en voltmätare visar alltså vilket tryck du har i batteriet/tanken, vilket visar någorlunda också vilken mängd som finns, om du vet vad som är normalt tryck vid full tank.

Amperemätaren är en dubbelriktad flödesmätare som visar hur mycket som pumpas från generatorn till batteriet, eller, om generatorn inte räcker, hur mycket som flödar tillbaka ut från batteriet för att ge tillräckligt flöde till förbrukarna.

Användarvisningsbild

Re: Övervakning av strömstyrka

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292570 Tack alla som svarat, har för mig att detta även har diskuterats i någon annan tråd men inte som huvudfråga. Börjar förstå hur det hänger ihop, både strömstyrkan och spänningen är viktig information för att veta att systemet fungerar som det ska.

Det finns en laddningslampa som lyser då man slår på tänningen och slocknar då motorn startar, antar att den fungerar såsom ÅsaNisse förklarade, om den är släckt laddar alltså batteriet.

Ska låna en Voltmeter imorgon och se om jag kan mäta vid olika belastning, det kanske räcker för att själv lära sig vad som är möjligt. Att montera nya mätare kan ju bli felkällor isig.

P.S. Totte har du flyttat? har för mig att du bodde utanför Vännäs men nu står en annan ort på ditt visitkort!

   TS
Avatar Fallback

Re: Övervakning av strömstyrka

axwell  
#292581 Efter tottes pedagogiskt förklarande beskrivning är ju allt klart som korvspad, tom förlusterna i för klena slangar/elkablar, snabbkopplingar/dåliga kontaktytor osv.

Vet inte hur trångt det är i Vimeks utrymmen men om det är möjligt vill jag spinna vidare på "Vikingens" tips.

I min minitraktor hade jag till för några år sedan ett batteri på 43 Ah och en generator på 23 A.
Bytte batteri till det största som fick plats; 62 Ah och bytte till grövre kablar och bättre kabelskydd, generatorn skulle bytas "sen".
Senaste året tvekade laddningslampan(slocknade inte direkt, kolen var slitna) vid några tillfällen, det blev input för att byta till kraftigare generator.

Tog med den bef. generatorn till Biltema och kunde då jämföra och välja den som passade bäst på alla sätt, effekt, fästen och storlek.

Det blev den här http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... sal-63614/ den minsta på 60 A, samma remskiva, mindre format än originalet (=gott om plats), fick vända den upp/ned för att få fästena att passa.

Elektriska inkopplingen är inte några problem, speciellt om du inte som jag hade separat laddningsrelä.
Antar att Vimeken är modernare och har laddningsregulatorn inkluderad i generatorn.

Belysningen på traktorn har en maxeffektbehov på ca 240 Watt, däremot ligger svagheten i att elvinschen vid absolut maxbelastning behöver ca 2100 W, så då gäller det att snabbt kunna pytsa tillbaks det som batteriet tappades på, nya generatorn ger ca 720 W så det går rätt så snabbt.

Du får investera dig ur mörkret :wink: :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Övervakning av strömstyrka

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292587
Bild

http://www.summitracing.com/int/parts/d ... /overview/

Ca 3800:- SEK för denna best med 240 ampere

Avatar Fallback

Re: Övervakning av strömstyrka

axwell  
#292590
Slurfi skrev:Ca 3800:- SEK för denna best med 240 ampere


Det kostar att dra runt ett sånt schabrak, underligt att dom har kilremsskiva.

Seriöst, något för Vimeken?

Användarvisningsbild

Re: Övervakning av strömstyrka

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292594 Det är väldigt trångt under huven på Vimeken, nej jag ser ingen möjlighet att få dit något dylikt. Men nu efter era tips och Tottes lektion tror jag klarar mig med befintligt batteri 45 Ah och generator 20 A.

Innan jag påbörjade montage av Xenon och LED så fanns 5 x 55 W Halogen + baklyktorna och det är ju ca 285 W förbrukning. Då jag tänker efter har batteriet aldrig laddat ur under tiden jag haft den, i och för sig så lyser det mycket bättre nu så man kommer nog använda lyktorna betydligt mer.

Dock bör det inte vara något problem så länge jag inte går över 240 W förbrukning. Ska åka på Clas Ohlsson imorgon och köpa LED till baklyktorna, finns det LED att montera i Halogen med H3-sockel också?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).