Verkstan

Hydralikbekymmer. Flöde vs. tryck

12 inlägg 9888 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hydralikbekymmer. Flöde vs. tryck

M,ohlsson  
#292476 Fråga angående hydralik.
Har en liten skotare (Ödbjörn) vi ville bygga om i hydraliken för att vinna effekt längs vägkörning.
Satt från början en pump på 55l/min på vevaxeln som tog alltihop, kran, styrning, noslyft etc.
Jag monterade nu en originalpump (36l/min) för att ta styrning och noslyft och den stora pumpen tar kranen och på den har jag satt en elventil så vi kan köra oljan direkt till tank vid vägkörning och slippa pumpa det genom kranpaketet.

Jag har monterat en övertrycksventil på den nya pumpen men hur hårt jag än ställer den så får jag bara upp ca 95bar,vill upp till ca 130bar. Kan det vara för lite flöde på den nya, då systemet är byggt för 50l/min, och det som gör att jag inte får upp tryck?

Tacksam för svar!

//Martin



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Hydralikbekymmer. Flöde vs. tryck

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292490 Mäter du trycket när du kör en funktion, typ gripen, mot ändläge eller hur gör du?
Trycket ska inte ha med flödet att göra på ett rundpumpningssystem

Avatar Fallback

Re: Hydralikbekymmer. Flöde vs. tryck

M,ohlsson  
#292497 Jepp. Mäter när jag kör styr i ändläget. Har två "krestar" nu. En som tar kranen och den andra tar styrning å noslyft. Får upp tryck på bägge krestar med den stora pumpen men med den lilla får jag bara upp tryck på kranens krets. Därför jag undrar om styrningen är byggd för ett högre flöde och det gör att jag av nån anledning inte får upp tryck med en mindre pump.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydralikbekymmer. Flöde vs. tryck

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292526 Kan inget om hydraulik men har sysslat lite med kylslingor med vatten så fråga mest av nyfikenhet.

När du sätter övertrycksventilen så hårt du kan stänger du slangsystemet helt då, så att pumpen pumpar mot stängd ventil? I så fall kan ju inte pumpen ge mer än 95bar så antar att det inte är så.

Avatar Fallback

Re: Hydralikbekymmer. Flöde vs. tryck

M,ohlsson  
#292531 Nej absolut inte. Det är en form av säkerhetsventil. Denna har tre anslutningar. Från pumpen, till lasten och skulle det trycket överstiga det inställda skickar den oljan genom den tredje anslutningen istället direkt till tank. Typ när man kör en funktion i ändläget.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydralikbekymmer. Flöde vs. tryck

sveakatten  
#292533 Är dom 2 slingorna ihop kopplade någonstans?

Avatar Fallback

Re: Hydralikbekymmer. Flöde vs. tryck

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292538 Ingen flödesdelare kvar ikretsen?

Avatar Fallback

Re: Hydralikbekymmer. Flöde vs. tryck

M,ohlsson  
#292563 Slingorna är helt separerade.

Nej inte vad jag vet. Innan när allt jobbade med den större pumpen så satt vinchens ventilpaket sist i "serien" och den har så små choker så det satt en prioriteringsventil före den som ledde iväg en del av oljan till tanken och en del genom vinchen men det var dom två ihop som orsakade all värme så det är bortplockat eftersom det är mindre flöde på den mindre pumpen men nu är ju styrningen så jäkla slö samtidigt som jag inte får upp tillräckligt tryck.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydralikbekymmer. Flöde vs. tryck

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292765 Funderade lite, satt alla grejer som styrningens obitrol, noslyftet, kranventilen, o vinchventilen i serie med serienipplar och så mellan de olika ventilerna ?
Om så var fallet hade de inte varit enklare att sätta dumpventilen i befintliga kretsen direkt efter nos lyftet?
Tänkte så bara för att även om du kör stora pumpen direkt i tank så ska den ändå pumpa olja och det tar lite effekt sen har du en pump till att driva till styrningen som då med tar effekt.....bara tänkte lite

Avatar Fallback

Re: Hydralikbekymmer. Flöde vs. tryck

M,ohlsson  
#292774 Du har helt klart en poäng där. Klurade på det med men tanken var att jag skulle slippa pumpa onödigt mycket olja genom styrning och vinsch och därför delade vi det till två kretsar. Den stora pumpen som tar kranen går direkt till tank via ett lågtrycksfilter men när man slår till elventilen till kranen så passerar det även ett högtrycksfilter.
Har provkört längs väg och det är en helt annan ork i maskinen nu.
Har en kille som hjälpt mig bygga om den och han säger att det ska räcka med denna pumpen så vi ska se vad vi hittar för fel.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydralikbekymmer. Flöde vs. tryck

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292791 Bakgrunden till tanken är den att jag har haft frontpump på flera olika traktorer genom åren och på en BM650 som köptes på slutet av 80 talet satt en klokoppling på karden till pumpen så hela pumpen gick att stoppa.
De gjorde skillnad på orken vid snöskottning

Avatar Fallback

Re: Hydralikbekymmer. Flöde vs. tryck

M,ohlsson  
#292937 Köper det helt och hållet. Det som ställer till det är att olika saker kräver olika flöde. Det enda som behövde det högre flödet var kranen, de andra funktionerna klarar sig med ett reducerat flöde så vi tänkte att vi lägger dom på en egen pump som bara har det flödet som krävs. Så får kranen en egen pump och leva sitt egna liv och det var så mycket enklare att sätta dit en magnetventil än en magnetkoppling på pumpen.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).