Skotare

Helbandare med manuell låda

6 inlägg 7187 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Helbandare med manuell låda

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2920 Hemek, Teg, Stalon m.m.
Samtliga har tillverkat skotare med manuell växellåda. Hur är det med drivning till framhjul, Teg har det på vissa. Det som jag tycker är bra är att det är manuell låda i dom. Ingen converter som ska haverera. Eftersom den bara ska gå i skogen begränsad tid till ved körning och vindfällen så behövs inte converter. Sen finns det lite udda märken som John deer och säkert andra fabrikat. Drivning på vagnen är inget krav men det blir ett + om det finns. Hur är dom maskinerna om man jämnför med ¾ bandare? Vilka av dessa maskiner har hög/låg låda? Har vi någon med erfarenhet om dessa maskiner? Vad brukar gå sönder på dessa?



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2924 Hemek, Teg osv heter även 3/4bandare även med stora framhjul.
Dom har ett kedjedrev som sitter innanför fälgen och driver framhjulen med utanpåliggande kedjor.

Hemek är ju byggda på BM, TEG på Ford.
Stalon bygger på Boxer och Stalo C har converter och Perkinsmotor.

Stalo har nog ingen drivning till framhjulen så du måste ha band på den för drift.

Jag tycker också manuell låda är bättre om man kör lite, den blir ju först och främst inte så seg som en converter maskin.
Convertern havererar inte nog inte så lätt..

Teg och Hemek är ju dom två märken som levde kvar med 3/4 bandare.

Hemek 650(som även heter BM 958) och Teg 904 tillverkades ju ända till slutet av -70 talet.
Teg hade dock converter från modell 704.

Teg använde samma vagn som Rottne Blondin om du ska ha en driven-

Hemek har bara drivna vagnar.

Styrningen är ju sk "impulsstyrning" det är som att svänga med en spak, du svänger lite sen måste du dra spaken åt andra hållet för att styra tillbaka.

Det är ju traktorbaserade maskiner och endast en frontmonterad hydraulpump så det finns nog inte så mycket som brukar gå sönder.
Är nog mest glapp och sprickor..

Tycker att dom verkar så klumpiga men konceptet är helt ok!

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2925 Din "slogan" är bra.. funderar på att bygga en egen skogsmaskin då allt är för stort eller så är det leksaker :cry:

Avatar Fallback

Slogan

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2930 Det här är min brors konto har inte fått mitt att funka än fast jag har skickat pm till administratören. Någon annan man kan fråga? Min bror har byggt en egen fyrhjuling mod Vimek. Den ser riktigt tuff ut! Nästa projekt blir en T24 med 4X4, lite udda konstnärsvanor kanske :)

   TS
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2932 Fräckt att bygga eget!

Avatar Fallback

Re: Slogan

Fredrik  
#2941
T24X4 skrev:Det här är min brors konto har inte fått mitt att funka än fast jag har skickat pm till administratören. Någon annan man kan fråga? Min bror har byggt en egen fyrhjuling mod Vimek. Den ser riktigt tuff ut! Nästa projekt blir en T24 med 4X4, lite udda konstnärsvanor kanske :)


Hej,
Ursäkta dröjsmålet med ditt PM, men när jag kollar på din profil i databasen så ser jag inga fel - konstigt!
Prova annars att registrera dig igen, då ska det fungera.

MvH Fredrik

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).