Motorsåg och handhållet

Samfällighetsförening - krav mm

20 inlägg 17962 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Samfällighetsförening - krav mm

cruisern  
#292485 Jag tillhör en samfällighetsförening med 142 medlemmar/delägare. Föreningen äger 55 ha skog. Vi har 4 gånger om året gemensamma arbetsdagar då vi bl.a. sköter om enklare vård av vårt område. Föreningen har ett antal motorsågar och röjsågar som används vid dessa arbetsdagar. Föreningen har dock inga skyddskläder att låna ut, vilket är ett problem i sig.

Om föreningen tillhandahåller motorsågar och röjsågar till medlemmarna för detta, krävs det då från 2015 att de som arbetar med motorsågar och röjsågar har utbildning motsvarande motorsågskörkort, skyddsutrustning samt varselkläder EN 471?

Om det är yrkesmässig arbete så är kraven klara att förstå men vad gäller vårt fall vet jag inte. Om det händer en olycka med t.ex. en motorsåg vid arbete på föreningen mark, är föreningen ansvarig eller är det den enskilde som själv är ansvarig.

Jag har googlat på detta men inte funnit något klart svar. Det jag kan läsa är att om man arbetar på annans fastighet så krävs körkort.

Jag har själv motorsågskörkort och all nödvändig skyddsutrustning. Jag tycker det känns mycket olustigt att på arbetsdagar jobba med andra som vare sig har utbildningen eller skyddsutrustning.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Samfällighetsförening - krav mm

palbin  
#292492 Jag bor under liknande förhållande ... vi skickar över de lite mera
krävande trädfällningsarbetena till medlemmar med adekvat erfa-
renhet och utrustning härför att utföras utanför den/de ordinarie
röjdagarna ... så länge alla är överens om vem som bör sköta detta
och att det blir mkt billigare/bättre än att hyra in folk så funkar det
... .

Risken att SÄPO spanar på "gemensamma arbetsdagar" för att hitta
ev icke-kvalificerade deltagare lär väl vara ganska ringa ... :) .

Vid våra röjdagar användes enbart icke-motordrivna redskap (föru-
tom av "funtionärer" ... :) ) tror jag - fast det vet jag inte för jag har
aldrig varit med :) ... . Och vid behov kan ngn gå och "förfälla" innan
röjdagen på lämpligt sätt ... .

Vi lånar ut röjsåg och motorsåg gratis till medlemmar sedan några
år tillbaka, men jag tror aldrig att ngn lånat ngt ... efter fråga om hur
detta funkar till ansvarig person ... .

Det kan väl med tiden då ngn förolyckats i ngn förening bildas ngt
slags juridisk prejudikat för vad som gäller ... men risken att det hän-
der i just den egna föreningen lär väl vara relativt ringa ... .

MVH

Avatar Fallback

Re: Samfällighetsförening - krav mm

ÅsaNisse  
#292542 ??? Vad är det för mening att ha skog i en samfällighet? Är det någon slags kollektiv eller modell kolchos? Är det för veduttag eller hur används virket?
Oavsett ovanstående frågor, så den gången det går snett är det styrelsen, och då främst ordförarens huvud som rullar. Att hävda arbete på egen mark går inte för samfälligheten är en fristående juridisk person.

Avatar Fallback

Re: Samfällighetsförening - krav mm

isteskog  
#292543 Det är ett skit med samfälligheter, i regel är meningen med samfällan omodern i dagens skogsbruk. Men väldigt svårt att avvyttra dessa. Tycker staten kunde gå in med att staten tog hand om förrättningskostnaderna för en avveckling av de samfälligheter som så önskar.

Användarvisningsbild

Re: Samfällighetsförening - krav mm

cruisern  
#292547 I vårt fall är det ett fritidshusområde med 142 fastigheter. I samfälligheten ingår gemensamhetsanläggningar såsom färskvatten, hamnar med bryggor samt grönområden runt och. Det är samfälligheten som förvaltar dessa anläggningar. Vid större arbeten inom våra grönområden så hyr vi in resurser och maskiner som utför gallring, avverkning samt flisning. Det är enklare röjning och liknade som vi själva utför. I vårt fall så tycker jag samfälligheten är berättigad.

   TS
Avatar Fallback

Re: Samfällighetsförening - krav mm

isteskog  
#292551 Det jag menade var samfälligheter gällande skog. Har flera samfälligheter tillsammans med andra och det fungerar inget vidare. Sen har vi byns samfällda skog där ingen bryr sig fast vi har en styrelse. Vet om flera fall som är liknande din cruisern. För det mesta fungerar det bra när det är sådan verksamhet som ni tydligen har. Ni kanske ska titta på detta med att utföra jobb åt samfälligheten så det inte kommer surt efter. Enklast är det nog att leja bort allt jobb som kräver vana med maskiner och dylikt.

Användarvisningsbild

Re: Samfällighetsförening - krav mm

anersimyra  
#292557
cruisern skrev:Jag tillhör en samfällighetsförening med 142 medlemmar/delägare. Föreningen äger 55 ha skog. Vi har 4 gånger om året gemensamma arbetsdagar då vi bl.a. sköter om enklare vård av vårt område. Föreningen har ett antal motorsågar och röjsågar som används vid dessa arbetsdagar. Föreningen har dock inga skyddskläder att låna ut, vilket är ett problem i sig.

Om föreningen tillhandahåller motorsågar och röjsågar till medlemmarna för detta, krävs det då från 2015 att de som arbetar med motorsågar och röjsågar har utbildning motsvarande motorsågskörkort, skyddsutrustning samt varselkläder EN 471?

Om det är yrkesmässig arbete så är kraven klara att förstå men vad gäller vårt fall vet jag inte. Om det händer en olycka med t.ex. en motorsåg vid arbete på föreningen mark, är föreningen ansvarig eller är det den enskilde som själv är ansvarig.

Jag har googlat på detta men inte funnit något klart svar. Det jag kan läsa är att om man arbetar på annans fastighet så krävs körkort.

Jag har själv motorsågskörkort och all nödvändig skyddsutrustning. Jag tycker det känns mycket olustigt att på arbetsdagar jobba med andra som vare sig har utbildningen eller skyddsutrustning.
Ring AMV och fråga, själv är jag övertygad om att eran form av arbete inte på något sätt bedöms annorlunda än annat kommersiellt arbete.

Avatar Fallback

Re: Samfällighetsförening - krav mm

Homo abies  
#292723 samfälligheten anses ganska säkert som arbetsgivare i förhållande till medlemmar som gör arbete även om de är delägare, så det blir gängse på arbetsmarknaden gällande regelverk man får hålla sig till.. eller är motorsågen inte så farlig i en förenings ägo? eller går föreningens träd inte att få över sig? Nu blir jag väldigt sarkastisk men väldigt många verkar inte fatta varför vi har de lagar och föreskrifter vi har, de tror på fullaste allvar att t ex AV bara är ute för att jävlas .... sen gör det faktiskt lika ont på arbetstid som på fritid så det så :geek:

Avatar Fallback

Re: Samfällighetsförening - krav mm

Tosca  
#292742
Homo abies skrev: .... sen gör det faktiskt lika ont på arbetstid som på fritid
så det så :geek:

Stämmer det verkligen, borde det inte svida mindre på arbetstid när man har betalt under tiden man har ont?

Användarvisningsbild

Re: Samfällighetsförening - krav mm

Huskyman  
#292754 Jag är ordförande i en mindre samfällighet, och där har vi totalt förbud mot personer som inte har adekvat utbildning för röjsåg och fram för allt motorsåg. Det är jag som är ytterst ansvarig om något skulle hända. Har man inte rätt kompetens, skyddsutrustning så blir det inget på den allmänna arbetsdagen. Vad man gör på sin egen tomt i egen regi har vi dock inget med att göra givetvis....

Avatar Fallback

Re: Samfällighetsförening - krav mm

Hema  
#292786 Rätta mig om jag har fel, men samfälligheten ligger väl "ovan" mark, så att det borde väl gå att göra som så att den som äger marken som trädet ligger eller stå på, får jobba utifrån "egen mark"?

Nu syftar jag om det är att man endast som hos oss har en gemensam väg. Att byta till vägförrening skulle enl. utsago mer eller mindre bara kosta en engångssumma och det skulle inte bli någon större skillnad.

Användarvisningsbild

Re: Samfällighetsförening - krav mm

cruisern  
#292972 Jag kontaktade AMV och fick följande svar och jag fick själv bedöma om det passar in på vår samfällighetsförening.


"Den verksamhet som ideella föreningar ofta bedriver är i regel inte att anse som yrkesmässig, om den bara syftar till att tillgodose den ideella verksamhetens intressen och behov.

Förutsatt att föreningen
• kan anses som en ideell förening som inte drivs yrkesmässigt,
• inte drivs i vinstsyfte eller av annat ekonomiskt skäl,
• endast använder sig av de egna medlemmarnas arbetskraft, som när som helst kan lämna sina arbetsuppgifter.
• utför arbete som endast syftar till att tillgodose den ideella verksamhetens intressen och behov,
så gäller inte arbetsmiljölagen och därmed inte heller kraven på avlagt praktiskt och teoretisk prov alternativt utbildning som tas upp i 17 och 18 §§ i Arbetsmiljöverkets föreskrifter AFS 2012:1, Användning av motorkedjesågar och röjsågar. Det finns dock undantag, och det gäller exempelvis om föreningen använder sig av personal som inte är medlemmar. I ett sådant fall kan personalen komma att betraktas som anställda även om lön inte betalas ut utan ersätts av någon annan kompensation.

Arbetsmiljöverket avgör inte på förhand om en förening är en ideell förening eller inte. Vem som bär det yttersta ansvaret i en enskild situation, vid t ex en allvarlig olycka, avgörs av en domstol om frågan skulle föras dit i t.ex. ett brottmål, mål om utdömande av vite eller skadestånd."


Min tolkning är att vår samfällighetsförening kan likställas med en ideell förening. Detta utesluter inte att föreningen kräver både utbildning och skyddsutrustning för de som arbetar på arbetsdagarna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Samfällighetsförening - krav mm

isteskog  
#292974 Det sista stycket tror jag nog man ska tänka till om! Har samfällighetsföreningen ansvar vid en ev olycka om det är föreningens medlemmar som utför jobb (även ideelt) åt samfällighetsföreningen?

Avatar Fallback

Re: Samfällighetsförening - krav mm

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293085 En ideell förening och en samfällighetsförening är inte samma sak och går under helt olika regler! Det som gäller en ideell förening kan inte översättas till att gälla en samfällighetsförening.

En ideell förening är ALLMÄNNYTTIG och öppen för alla som vill vara medlemmar. Detta handlar om idrottsföreningar, hembygdsföreningar, byalag och liknande. Föreningen är till för att gynna en speciell sak. Tror inte det finns några lagar som reglerar dessa föreningar, bara regler.

En samfällighetsförening eller ekonomisk förening är däremot en INTRESSEFÖRENING där medlemmarna är de som är direkt berörda. (vägföreningar, fiberföreningar o.s.v.) Dessa föreningar är till för att gynna sina medlemmar. Dessa föreningar är strikt reglerade i lagtexten och kan inte någonstans jämföras med en ideell förening.

Avatar Fallback

Re: Samfällighetsförening - krav mm

isteskog  
#293090 Uttryckte mig kanske lite slarvigt :smile: Menade om delägarna gjorde jobb utan ersättning till sin samfällighetsförening hur regleras det vid en olycka. Är dom F-skattare och utför jobb är det ju en annan sak.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).