Skotare

Ponsse ActiveFrame

15 inlägg 12117 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ponsse ActiveFrame

Fredrik Reuter  
#288669 Idag lanserar Ponsse en hyttfjädring till Ponsse Buffalo skotaren. Ponsse kallar det ActiveFrame och systemet kommer troligtvis visas på Finnmetko som startar idag, 28 aug 2014.

ActiveFrame hämtar närbesläktad teknik från nivelleringssystemet på Ponsse Scorpion, detta gör att ActiveFrame förutom att minska vibrationer även nivellerar hytten när skogsmaskinen lutar.

Likt tidigare liknande system för skotare (Rottne ComfortLine och Komatsu ComfortRide mfl) så marknadsförs systemet att effektivisera skotningen, förutom mindre skakningar kan föraren köra fortare i terrängen. Längre arbetspass med full fokus sägs också vara en av fördelarna.

Ni som är på Finnmetko får gärna rapportera och lägga in bilder på systemet, Ponsse skickade inte ut några bilder i sin pressrelease.



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Ponsse ActiveFrame

Fredrik Reuter  
#288670 Jag hittade två bilder på den uppdaterade "2015 versionen" av Ponsse Buffalo. Om det är ActiveFrame på denna vet jag inte.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ponsse ActiveFrame

Fredrik Reuter  
#288906 Här kommer en video från Ponsse själva som illustrerar activeframe


   TS
Avatar Fallback

Re: Ponsse ActiveFrame

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288918 Försöker förstå hur det där fungerar, men blir inte riktigt klok på uppbyggnaden i filmen :P

Användarvisningsbild

Re: Ponsse ActiveFrame

Fredrik Reuter  
#288920 Tjena Johan,
Nej, jag har inte sett det själv och förstår nog inte heller fullt ut.

Men skärmdumpen nedan är från slutet av videon. Och lägger man ihop att man tagit konceptet delvis från Scorpion så verkar det vara som att lösningen har 2 midjor, eller i alla fall 1,5 midja.
Hyttdelen (det gula) kan nivellera i förhållande till främre ramen som håller boggiaxlar.
Sedan är frågan om hyttdelen är ihopkopplad med midjan, det syns inte.

Nästa steg skulle kunna vara att göra detta även på vagnen så man får nivellerade lastutrymme i ramen. Vore ju smidigt både i gallring och för att minska sidtryck vid lutning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ponsse ActiveFrame

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288984 Hej Fredrik! :)

Ja, jag såg någon annan film igår från mässan och där såg man den ute på en lite "terrängbana" och där ser man ju det som så du beskriver det. Det verkar fungera förvånansvärt bra faktiskt.

Användarvisningsbild

Re: Ponsse ActiveFrame

Fredrik Reuter  
#289000 Jepp, är det denna du menade?


   TS
Användarvisningsbild

Re: Ponsse ActiveFrame

svampbob  
#289002 Det verkar som att Ponsse har några smarta killar på konstruktionssidan och att dom har jobbat hårt dom senaste åren.

Avatar Fallback

Re: Ponsse ActiveFrame

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#289162
Admin@skogsforum skrev:Jepp, är det denna du menade?




Japp precis den :) Ser väldigt trevligt ut :)

Användarvisningsbild

Re: Ponsse ActiveFrame

Fredrik Reuter  
#292303 Hej,
Här kommer en ny video som visar Ponsse ActiveFrame


   TS
Användarvisningsbild

Re: Ponsse ActiveFrame

Kse  
#292305 Skulle sitta fint på gammel Ponssen, undrar om det finns ett uppgraderings kitt hos Ponsse. ;)

Användarvisningsbild

Re: Ponsse ActiveFrame

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292336 Ser otroligt komplicerat ut. Måste bli väldigt trångt under hytten. Undrar om det går att köra band fram på dylikt? Jag säger som Sauk. -JAG ÄR SPEKTISK!

Användarvisningsbild

Re: Ponsse ActiveFrame

Baggböla  
#299749 Jag tror det kan vara något. Det är ju lite av en utveckling av deras tidigare 6w ADS. En pendelaxel på traktordelen fast nu med boggie.


Användarvisningsbild

Sv: Ponsse ActiveFrame

Fredrik Reuter  
#342395 En till kort video från Norge som visar Active Frame.


   TS
Avatar Fallback

Re: Ponsse ActiveFrame

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#446679 ActiveFrame har funnits ett par år nu är det någon som har provat någon maskin?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).