Motorsåg och handhållet

Homelite VI Super 2 SL alder?

11 inlägg 7834 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Homelite VI Super 2 SL alder?

BalleKlorin  
#292197 Har en Homelite VI Super 2 SL stående. Alder?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Homelite VI Super 2 SL alder?

tallen100  
#292217 Ser ut att vara ny :wink:

Avatar Fallback

Re: Homelite VI Super 2 SL alder?

axwell  
#292219 Gissar på -80 till -81, den frugan tidigare använde har no. 10466B, serieno. 7C3410466 och den är från de åren(tror vi).

Användarvisningsbild

Re: Homelite VI Super 2 SL alder?

totte  
#292267 Det var nog inte SL då. Super 2 gjordes från 76 in på 80-tal, senare kom den med avvibrering och Super 2 SL har väl kedjebroms har jag för mig. Med reservation för att mina källor är rätt osäkra så gissar jag på tidigt 90-tal.

Avatar Fallback

Re: Homelite VI Super 2 SL alder?

BalleKlorin  
#292278 10466A og serienummer 710630693 står det. Har vært i kontakt med Homelite USA men de var ikke så hjelpsomme. Sendte meg videre til Homlite Eu men der har jeg ikke fått noe svar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Homelite VI Super 2 SL alder?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292312 VI Super 2 SL godkänd från Arbetsmiljöverket 1978.
Försäljningen under 80'talet var nog mestadels inriktad till hobby/farmar såg i bästa fall.
"Safe T tip" godkändes av arbetarskyddsstyrelsen 1979.
31,1cc, reedventil, CD tändning, 12" svärd, 4,9Kg, 3/8 Hobby (lågprofil som det hette då).
Rymmer 3dl bränsle och 2,1dl olja.

Försäljningsbroschyr från Kristensson's troligen fråm 1981.
Vill minnas de slog över till Echo nån gång 86-87 så innan dess är den nog såld om den kommer därifrån. Osäker på vem som hade distrobutionen senare 80'tal och stidigt 90'tal..

Avatar Fallback

Re: Homelite VI Super 2 SL alder?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292329 Er saga brukt ever ho ser aldeles ny ut.

Avatar Fallback

Re: Homelite VI Super 2 SL alder?

BalleKlorin  
#292344 Er brukt litt da den var ny pluss at jeg testet den litt nå. Ellers så har den ligget ubrukt i kjelleren hos min far. :-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Homelite VI Super 2 SL alder?

axwell  
#292361
totte skrev:e: Homelite VI Super 2 SL alder?

Inlägg av totte » Igår, 22:54
Det var nog inte SL då. Super 2 gjordes från 76 in på 80-tal, senare kom den med avvibrering och Super 2 SL har väl kedjebroms har jag för mig. Med reservation för att mina källor är rätt osäkra så gissar jag på tidigt 90-tal.


Den modell jag angav numren till är tveklöst en SL, dvs med kastskydd.

Manualen som är tryckt 1980 omfattar även modellen utan kastskydd, en bilaga om "anti kick back" (nosskyddet) är tryckt 1976.

En typisk hobbysåg, om ens det, den skulle väl idag ha ett "T" i slutet av modellnumret, saknar ju nästan det bakre handtaget.

Senare tycks det ha kommit en XL-2S, ser ut på samma sätt, nosskyddet har då bytt namn till "SAFE-T-TIP".

Användarvisningsbild

Re: Homelite VI Super 2 SL alder?

Farendloese  
#720764
BalleKlorin skrev:10466A og serienummer 710630693 står det. Har vært i kontakt med Homelite USA men de var ikke så hjelpsomme. Sendte meg videre til Homlite Eu men der har jeg ikke fått noe svar.


Serienummret avslöjar tillverkningsår.

7 = Built on line 7
1 = Tillverkad 1981
063 = Tillverkad dag nummer 63 det året.
0693 = Maskin nummer 693 den dagen.

Användarvisningsbild

Re: Homelite VI Super 2 SL alder?

Wiik  
#814907 Hej, Jag letade ålder på min såg och hamnade i denna tråd. Lite kul den tillverkades samma dag. Kände för att skaffa konto så jag kunde lägga en kommentar, nog cirkulerat här via andra sågar men nu är man då med i familjen. Bra plattform detta!

Tjusig såg du har, nyskick ju! Helt kul såg detta för plötsliga infall.. Jag använder nog denna mest sist å slutligen, affektionsvärdet är dock lite väl högt, men den tål det.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).