Skogsnyheter

Skötselexperternas råd: Låt bli!

25 inlägg 12211 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skötselexperternas råd: Låt bli!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292040 Vad ska man säga om tvillingarna Eriksson i Hyssnas skötselråd :shock: :
* Förbjud markberedning
* Slarvröj
* Gallra försiktigt
http://www.atl.nu/skog/sk-tselexperternas-r-d-l-t-bli
/Niklas



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Skötselexperternas råd: Låt bli!

isteskog  
#292047 Dom är intressanta Tvillingarna!
Det är nog på väldigt bra granboniteter i de Södra delarna av landet som detta kan fungera. När det gäller tall och löv så tror nog jag att man ska röja och gallra som man gör idag.
Jag har för mig att tvillingarna gallrar med småskaliga metoder och har uppemot 100m mellan stickvägarna!
Det är bra med lite olika metoder att sköta skogen :grin:

Användarvisningsbild

Re: Skötselexperternas råd: Låt bli!

hlb  
#292070 Tvillingarna har betydligt fler rätt än det sönderkörande etablissemanget och skogsforskarna som vill göra sig ett namn från skrivbördet.

Avatar Fallback

Re: Skötselexperternas råd: Låt bli!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292072
hlb skrev:Tvillingarna har betydligt fler rätt än det sönderkörande etablissemanget och skogsforskarna som vill göra sig ett namn från skrivbördet.


Hur vet du det?

Avatar Fallback

Re: Skötselexperternas råd: Låt bli!

erm  
#292074 Jag tror att det finns 1000 sätt att göra saker på. Dock tror jag att man måste bestämma sig vad man vill få ut. Jag är tveksam till deras metod när det tex gäller timmer. Eller om man gör två sort samtidigt tex Björk och gran.

Empiriska studier i kombination med forskning tror jag på.

Avatar Fallback

Re: Skötselexperternas råd: Låt bli!

alias  
#292076 Är det någon som har läst papperstidningen - är lite spänd på varför markberedning skulle förbjudas (känns lite väl schablonaktigt från några som verkar ogilla skogsbrukets schabloner i övrigt)?


Personligen kan jag hålla med dem om att det i vissa fall gallras för hårt och kanske att slarvröjning skulle kunna vara intressant både för att minska stubbskotten och skapa viltfoder (har för mig att de gick och knäckte lövstammar i midjehöjd) - lite samma tänk som vid kedjeröjsågsröjning.

Sen har jag lite svårt att få ihop deras totala produktionsvolymer jmf med SI och bonitet.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Skötselexperternas råd: Låt bli!

erm  
#292079 Det är ingen som har tidningen som kan skanna in artiken i sin helhet och lägga ut den så man kan läsa?

Användarvisningsbild

Re: Skötselexperternas råd: Låt bli!

ananders  
#292082
erm skrev:Det är ingen som har tidningen som kan skanna in artiken i sin helhet och lägga ut den så man kan läsa?


Tänk på massapriset, börja prenumera på tidningen ;). Om ingen hinner före ska jag se om jag kan ordna det när jag kommer hem.

Avatar Fallback

Re: Skötselexperternas råd: Låt bli!

erm  
#292086 Haha... you got a point! :)

Avatar Fallback

Re: Skötselexperternas råd: Låt bli!

jannee  
#292092 Avgörande måste ändå vara tillgången på vatten och näring. Skulle jag försöka ha uppåt 2000 stammar/ha råkar jag bara ut för en stor självgallring + knappt ingen tillväxt efter 25 års ålder.

Avatar Fallback

Re: Skötselexperternas råd: Låt bli!

80-90  
#292096
jannee skrev:Avgörande måste ändå vara tillgången på vatten och näring. Skulle jag försöka ha uppåt 2000 stammar/ha råkar jag bara ut för en stor självgallring + knappt ingen tillväxt efter 25 års ålder.

Nej du har rätt !! Det e nog väldigt avgörande vart i landet detta e .. Skulle inte klara få upp sådana volymer i v Värmland hur man än gjorde. Men lite kul å se är det !!!!

Användarvisningsbild

Re: Skötselexperternas råd: Låt bli!

hlb  
#292106 Mangan, Jag har sett resultatet av båda metoderna att sköta skog i södra Sverige i över 50 år. Jag säger inte heller att tvillingarna har alla rätt.

Användarvisningsbild

Re: Skötselexperternas råd: Låt bli!

ananders  
#292118 Här är hela texten.

Avatar Fallback

Re: Skötselexperternas råd: Låt bli!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292165
hlb skrev:Mangan, Jag har sett resultatet av båda metoderna att sköta skog i södra Sverige i över 50 år. Jag säger inte heller att tvillingarna har alla rätt.


Och forskare gör samma sak, men de varierar förutsättningar mer kontrollerat så det kan ta hänsyn till slumpen. En persons minnen av observationer över 50 år väldigt utsatta för slump och tidens tand.

Det är därför kontrollerad forskning är så viktigt, så man inte bara får bekräftelse på det man redan "vet". Människan kommer ihåg det som stämmer in, men glömmer det som inte gör det.

Avatar Fallback

Re: Skötselexperternas råd: Låt bli!

erm  
#292170 Så sant...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).