Skogsekonomi

Bokföra fastighetsköp

31 inlägg 33995 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bokföra fastighetsköp

speja  
#289979 Jag hade kunnat köpa lite av AB Götakanal tidigare i år, men just då var kassan tom...
Ibland kan man se bolagsskog till salu, men det brukar vara för stora egendomar för mig.

   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Bokföra fastighetsköp

haggloader  
#289981 Går det att köpa aktiebolaget bolagsskog eller måste man äga det som enskild näringsverksamhet?

Avatar Fallback

Re: Bokföra fastighetsköp

speja  
#289984 Som jag förstått det får arealen bolagsägd skog inte öka. Dvs ett bolag kan bara köpa av ett annat, eller kyrkan, eller AssiDomän(?).
Dessutom skall man ha förvärvstillstånd (dyrare för AB) och betala högre stämpelskatt.
Men man kan ju köpa hela bolaget med skog och allt, då borde man slippa tillstånd och skatter...

   TS
Avatar Fallback

Re: Bokföra fastighetsköp

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#289997
speja skrev:Har du, Mangan, som verkar slängd i redovisning, alla dina hektar på samma konto i bokföringen?
Min fastighet får n


Japp, 1130.

I mitt AB finns nog allt bland kontona i bokföringen. För den enskilda firman verkar det mycket rörigare,
lite info här och var i deklarationsbilagor. (Men jag hittar periodiseringsfonder på 2110-2129.)
Finns firmans balanserade vinst i deklarationen?


Balanserad vinst? Vad är det? :) Tror inte begreppet används vid enskild firma.

Avatar Fallback

Re: Bokföra fastighetsköp

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#289998
speja skrev:Men man kan ju köpa hela bolaget med skog och allt, då borde man slippa tillstånd och skatter...


Det är så det brukar gå till.

Avatar Fallback

Re: Bokföra fastighetsköp

haggloader  
#290001
speja skrev:Som jag förstått det får arealen bolagsägd skog inte öka. Dvs ett bolag kan bara köpa av ett annat, eller kyrkan, eller AssiDomän(?).
Dessutom skall man ha förvärvstillstånd (dyrare för AB) och betala högre stämpelskatt.

Jag har förstatt samma sak som dig, men AssiDomän försvann och skogen delades upp på Sveaskog (?), bruken såldes för tio år sedan nånting tror jag.
Senast redigerad av haggloader ons 10 sep 2014, 10:34, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Bokföra fastighetsköp

haggloader  
#290002
speja skrev: Men man kan ju köpa hela bolaget med skog och allt, då borde man slippa tillstånd och skatter...
Man lär få betala ett högt pris för bolaget indirekt för skatter och tillstånd. Plus att man får konkurera med greve von fikonSporre.

Avatar Fallback

Re: Bokföra fastighetsköp

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#290014 Sågverk kan köpa av privatpersoner, bara de håller arealen ägd skog ungefär konstant över tid.

Avatar Fallback

Re: Bokföra fastighetsköp

speja  
#290092 Egentligen skall jag ta upp det näst högsta budet som bokfört värde av fastigheten, det är ju det som jag skulle få ut vid en omdelbar försäljning. Resten, lagfart och överpris, bokar jag som nedskrivning, 7720. Genialt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bokföra fastighetsköp

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#290099 Ej enligt god bokföringssed i alla fall. :)

Nedaskrivning/avskrivning av skogen sker genom skogsavdrag istället. Utanför bokföringen.

Avatar Fallback

Re: Bokföra fastighetsköp

speja  
#291944 Nu har jag fått lagfarten. Den var på något mer än jag kunde ana; bostadshus, ekonomibyggnad och åker samt den skog jag avsåg att förvärva!
Konteringsproblemet verkar futtigt i jämförelse med kommande holmgång mot lantmäteriet och skatteverket (i vilken ordning det nu skall ske).

Det är spännande, redan inne i kontorsvärmen, att vara skogsägare...

   TS
Avatar Fallback

Re: Bokföra fastighetsköp

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#291945 Lagfarten är på hela fastigheten, inklusive tillbehör (bla byggnader). Varför gå holmgång, brukar inte behövas normalt?

Är lite orolig att du ser gör det lite mer komplicerat än det behöver vara. Finns en hel del praxis kring detta, och det är inte samma praxis som bokföring i ett aktiebolag.

Avatar Fallback

Re: Bokföra fastighetsköp

speja  
#291951 Lagfarten är tyvärr på mer än vad jag köpt. Stämpelskatten var på mer än förväntat. Den var beräknad på taxeringsvärdet som var större än köpeskillingen. När jag väl kommit in i lantmäteriets databas kunde jag se lite mer saker än jag köpt, vilket bara var skogsmark. (Man kanske kan ta hyra för bostadshuset).

Mäklaren sköter holmgången, har har nog erfarenhet. Jag nöjer mig med att vara en smula matt.

Tackar för omtanken, dock tror jag att viss komplexitet läggs till på annat håll.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bokföra fastighetsköp

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#291956 Du glömde stycka av skogsmarken? Berätta gärna mer, låter spännande!

Avatar Fallback

Re: Bokföra fastighetsköp

speja  
#292431 Nu ser det bra ut i lantmäteriets kartbild och jag är åter ägare efter att ha varit borta ett kort tag.
Under fliken 'Ekonomi' stämmer inte summan av arealerna med totalen som står under 'Geografi'.
Dessutom står de gamla ägarna som lagfarna ägare under 'Ekonomi', hmmm

Skogsmarken borde varit avstyckad innan köpet, övriga delar var in omnämnda.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).