Traktorer och processorer

Lyftarmar lyfter ej på Fiat 580dt

7 inlägg 9221 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lyftarmar lyfter ej på Fiat 580dt

aywa  
#290271 Hej!
Till min förvåning då hirtskroken skulle användas igår så var funktionen hos lyftarmarna helt "död". Dvs att det går vare sig höja eller sänka lyftarmarna med spaken. Så nu är lyftarmarna i nedersta läget och går endast att lyfta upp för hand.

Sitter ventilpaket för frontlastaren på denna traktor som är seriekopplad på den övriga hydrauliken. Lastaren, servon fungerar felfritt och även tipputtagen bak så pumpen är det inget fel på...

Kan jag kommit åt nån spak eller kan spaken för kraftuttaget hamnat i nåt "mellanläge" som gör att det inte funkar?

Fick tipset att kolla o-ringen på den hydraulslangkoppling som går från frontlastarens ventilpaket och till traktorns bakre hydraulik. Ser helt ut och eftersom tipputtagen bak funkar så borde det inte vara stopp i nån serieport. (Eller kan tipputtagen funka ändå även om det flödar över i lastarens ventilpaket?) Förstår att denna fråga är svår att svara på utan att jag ritat upp nåt kopplingsschema för hur kopplingarna är gjorda.

Någon som har nån idé om själva mekaniken i reglaget till trepunktslyften som kan strula, exempelvis nån sprint som kan ha gått av och att nån ventil inte öppnar som den ska?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Lyftarmar lyfter ej på Fiat 580dt

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#290272 Vajern mellan spak och reglage som har gått av kanske. Finns att köpa ny på Olssons i Ellös för 145:-

Fantastiskt billiga delar till Fiat!

Avatar Fallback

Re: Lyftarmar lyfter ej på Fiat 580dt

aywa  
#290279
0470 skrev:Vajern mellan spak och reglage som har gått av kanske. Finns att köpa ny på Olssons i Ellös för 145:-

Fantastiskt billiga delar till Fiat!


Vajern fr styrreglaget går ju ner till styrrrglagespaken som sitter baktill på traktorn och så långt är det helt. Mer troligt isf att det är nån mekanism bakom bakre styrreglagespaken som felar... Eller finns det fler vajrar än den som bara
går mellan de båda reglagespakarna?

   TS
Avatar Fallback

Re: Lyftarmar lyfter ej på Fiat 580dt

Tosca  
#290283 Finns det någon nivåreglering till plöjningen som hamnat i bottenläget?

Avatar Fallback

Re: Lyftarmar lyfter ej på Fiat 580dt

aywa  
#291733 ....problemet löst. O-ring inuti lyftarmskroppen som var kass....
Verkmästare denna gång då hytten behövde höjas för att lyckas ta dän kroppen för lyftarmarna...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lyftarmar lyfter ej på Fiat 580dt

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#291735 Oj, hur många mektimmar ungefär?

Avatar Fallback

Re: Lyftarmar lyfter ej på Fiat 580dt

aywa  
#291914 ....fråga inte, haha:) Har inte fått nån faktura än men jag gissar på nåt över 10 timmar....:/

Tydligen var mekanismen för manöverspaken för körning av lyftarmarna helt lös med fjädrar osv så det var ett nödvändigt ont att få renoverat upp det hela. Otrolig skillnad på finkänsligheten på lyften nu gentemot innan.

Många timmar blir det tyvärr, men vad göra när tiden inte räcker till med djur, jobb o familj. Enda trösten är att det för mig antagligen skulle ta 30 timmar att göra samma sak. Räknar jag att ist jobba övertid på ord jobb så är två saker att ta hänsyn till: 1; någon vet vad dom gjort och fått reparationen att bli bra. 2; tråkigt med övertid men samtidigt vet jag att de timmar jag lägger ner på jobbet faktiskt ger resultat i form av pengar. Hur många timmar har man ibland inte lagt på reparationer som har blivit bra mkt dyrare i tid gentemot att lämna in till verkstad...
Samtidigt tog det emot att behöva lämna in, nästan som att blivit besegrad på nåt vis...:)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).