Skördare

Inte en skördare, men snabbare/bekvämare än motorsåg...?

27 inlägg 15964 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Inte en skördare, men snabbare/bekvämare än motorsåg...?

morslillaolle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29025 Hej alla!
Jag jobbar i 175 ha skog på min fritid, det blir ett par helger i månaden.

Jag jobbar mest i 1.a gallringar alternativt ogallrade bestånd, som behöver gallras och åldersjusteras. Jag använder motorsåg och en gammal Rottne Blondin skotare, som har ett antal fungerande år kvar.

Jag vill effektivisera mitt skogsbruk, har funderat på skördare, men kommit fram till att jag nog inte har de mek/service-kunskaper som krävs för skördare.
Det känns som det finns ett väldigt "gap" i utbudet mellan skördaren och motorsågen. (Nej, jag kommer inte köpa en traktor för att montera en gallringsprocessor.)

Tycker bara att det är underligt att inte någon har tillverkat någon mindre, driftsäker, relativt billig fällnings/processor..
Har sett Scorpion, de har en tvågrepps skördare, som dock kostar 900000kr. Det finns även en redskapsbärare från Hypro, som också kostar dryga halvmiljonen begagnad.
Jag ser snarare en investering på 200000-300000 kr som mer rimlig.

Någon som har något tips? Eller är det bara att vänta och hoppas att
att de hjälpmedel (tex Hypro o Scorpion) som nu finns skall bli äldre o krypa nedåt i pris på begagnatmarknaden. Eller varför inte en driftsäker skördare??!!

Tack för ett bra forum förresten!



   TS
Användarvisningsbild
Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29044 Du kan ju sälja blondinen så får du ju lite pengar till en scorpinjon. Men annars kan du ju köpa en begagnad vimek 404 t jag såg en för ett tag sedan för 450 000

Avatar Fallback
678  
#29064 Köp en ny kranmonterad stegmatare (ca 200 000:-) till blondinen. Alternativt leta rätt på ett processoraggregat från en rottne snok, fast då måste du förmodligen montera en extra hydraulpump.

Avatar Fallback
Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29082 Hej!

Det finns väl några anledningar till att det är svårt med mellanting mellan motorsåg och skördare.

En skördare är ju en ganska komplicerad maskin, men det är ändå inte så att den har särskillt mycket onödiga funktioner. Det mesta skulle man sakna om det togs bort.
Vad många inte tänker på är att skördaren inte bara kvistar träden. Mycket av grejen med skördaren är att man kan komma fram nästan överallt. Man kan fälla träden på ett säkert sätt åt rätt håll, släpa fram dom och sortera grenar och stockar för sig. Kranen är tillräckligt stark för att man ska kunna ta loss träd, så man fäller aldrig fast träd. Man kan också arbeta upp vindfällen på ett säkert sätt med hjälp av styrkan i kranen. Man har automatik som hanterar kvistning, längd och diametermätning. Skördaraggregatet kan även användas för att flytta stockar och ris med vid behov. Man har värme, (ev AC), vindrutetorkare och belysning, så man kan jobba i nästan vilket väder som helst och vilken tid på dygnet som helst utan att det påverkar produktionen så mycket.
Det är liksom skördarens helhet som gör den så överlägsen motorsågen, det är svårt att ta bort nån bit, för alla behövs.

Ett processoraggregat måste innehålla nästan alla delar som ett skördaraggregat innehåller, därför blir det dyrt. Hydrauliken måste vara kraftig om det ska orka kvista och man måste i princip ha nån dator som styr knivar och matning samt nåt mätsystem, annars blir det väldigt oeffektivt.

En skördare är inte på något sätt omöjlig att mecka med. Det mesta är byggt på standardkomponenter och går att laga. Dessutom brukar det gå att få tag på ganska utförlig dokumentation. Det viktigaste om du köper en skördare är att du är noggrann och att du inte är rädd för att mecka och lära dig hur saker fungerar. Det är inget som är omöjligt att laga eller förstå på en skördare. De flesta skördare är väl driftsäkra, men det är mycket delar som måste hållas efter och servas för att driftsäkerheten ska bibehållas. Slarvar man så minskar driftsäkerheten snabbt.

Jag inte riktigt vad jag skulle rekommendera för en maskin till dig. Förstagallring är lite för litet för en normal maskin, samtidigt som en liten skördare inte är så användbar mer än just till gallring. Kanske en Huddig med skördaraggregat vore nåt? :cool:

Avatar Fallback
Nolltax AB  
#29085 Skulle behöva gallra ut några tusental kubik.
Köpa loss en skördare, visst. plus/minus nollresultat.....
Leja bort jobbet, visst. Netto 10/15 procent..?
Skena ut med motorsåg i högsta hugg.... visst. några tiotal kubik... Men sen..?
En halvklen skördare för sisådär 50000 pengar vore klockrent, finns det..?
Å kom inte dragandes med nått självdött från sjuttiotalet..... Här efterlyses nya ting....

Avatar Fallback
Ellingsson  
#29086 kan du inte köpa nån lite äldre jordbruks traktor med kran på taket också köpa till ett litet aggregat ? typ ett keto ett litet? det kan ju inte vara omöjligt

Avatar Fallback
jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29098
Nolltax AB skrev:Skulle behöva gallra ut några tusental kubik.
Köpa loss en skördare, visst. plus/minus nollresultat.....
Leja bort jobbet, visst. Netto 10/15 procent..?
Skena ut med motorsåg i högsta hugg.... visst. några tiotal kubik... Men sen..?
En halvklen skördare för sisådär 50000 pengar vore klockrent, finns det..?
Å kom inte dragandes med nått självdött från sjuttiotalet..... Här efterlyses nya ting....


Är det huvudsakligen klen förstagallring med stort behov av förröjning eller? annars borde du väl få högre något högre netto än 10-15% iaf tycker jag.

Någon vetig skördare får du inte för 50 000, isf blir det nog någon gammal kockum från sjuttiotalet, och en sådan kan man nog varken göra så fint i gallringarna med eller räkna med att man kan köra så m ycke utan att skruva en massa.

Har du något att skota med?

Avatar Fallback
jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29100
678 skrev:Köp en ny kranmonterad stegmatare (ca 200 000:-) till blondinen. Alternativt leta rätt på ett processoraggregat från en rottne snok, fast då måste du förmodligen montera en extra hydraulpump.


Håller med om att en kranspets monterad stegmatare kan vara ett alternativ,men man bör kasnke hitta på en lösning så man kan plocka av/på bankarna på blondinen smidigt då.
En nackdel kan väl vara att kranen är i kortaste laget men det går ju alltid mellanzonsfälla.

Fördelen är ju att stegmataren är ganska enkelt byggd,inga hjulmotorer som kan krångla tex. Men sen är ju inte produktionen så hög och smidigheten på en skotare med aggregat är väl inte den bästa men det skulle väl kanske kunna fungera.

vill man kunna köra lite grövre så kasnke ett alternativ skulle va å sätta en traktorprocessor på vagnen på blondinen.

Avatar Fallback
getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29140 sälj blondinen till mig :D :D

Användarvisningsbild
morslillaolle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29144 - En vanlig traktor med kran + Ketoaggregat, vad kan det landa på?

Jo, en stegmatare moterad på kranen är ju ett alternativ.

Det jag egentligen saknar är en redskapsbärare av typen Hypro, men där du har ett fällhuvud på en kran, processoraggregat i fronten på bäraren. Du går bakom ekipaget och styr det hela via en "fjärrstyrning", kopplat till bäraren via "luftkabel". Den skall inte vara kraftig nog att hantera 30 cm + träd, då kan jag motorsågsfälla och kapa stamblocket för att processa resten. (......... jag blir imponerad om någon ser framför sig det jag nu beskrivit.....)

Min poäng är väl egentligen att det borde finnas ganska många av oss, som går och harvar med motorsågen och egentligen vill sköta skogen lite snabbare. Utan att leja bort gallringarna. Jag tycker om känslan av att jag, förutom slutavvverkningar, kan sköta hela min egen skog själv.

För övrigt Tack för era svar, hoppas det kommer mer!

   TS
Avatar Fallback
jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29180 Nja ska du ha ett nytt skördaraggregat så är du nog uppe i dom pengarna du tänkt för hela ekipaget. Å köper du ett beg få du ju säkert skruva en del särskilt om det gått några tusen timmar (som dom oftast gjort när tidigare ägaren byter).
Fast ett stegmatat typ arbro-stroke ligger väl på 150-200 000 nytt har ja för mej.

Har du kollat på bjm-bäraren nått? är väl det närmsta som finns motsvarande hypro bäraren.
Har en gammal klasskompis som köpte en sån med hypro aggregat,har för mej att han inte gav så hemskt mycke över 100 000 för den fast den hade stått ett tag ute så ja har för mej det var en del å göra vid den då.

Avatar Fallback
jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29181 Nån som har koll på va ett keto 51 eller logmax 3000 eller likn. kostar nytt förresten? 3-400 000 eller mer?

Avatar Fallback
Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29226
jönsson84 skrev:Nån som har koll på va ett keto 51 eller logmax 3000 eller likn. kostar nytt förresten? 3-400 000 eller mer?


Köp ett kit liknande detta och häng pa blondinen, brukar ju finnas kompletta satser fran folk som har haft dom pa gravmaskiner:
(Just det där aggregatet kanske är lite stort för gallring...)

http://www.blocket.se/vi/15741495.htm?ca=8_s

Avatar Fallback
Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29279 Här har du ett lagom aggregat: http://www.blocket.se/vi/16197348.htm?ca=10_s
Frågan är bara hur man gör med styrsystemet. Det lär ju behövas en del elektronik och lämpliga spakar för att det ska funka.

Användarvisningsbild
morslillaolle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29521 Har kollat med BJM maskin, de har en redskapsbärare med processor på.
Den billigaste varianten kostar 620 000 kr. Känns som väldigt mycket pengar även om jag tror att andrahands värdet på en sådan är mycket bra.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).