Trädfällning (arborist)

FILMER - Trädklättring

329 inlägg 173736 visningar 36 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: FILMER - Trädklättring

Tretoppen  
#291371 En liten film fra en jobb hvor ikke alt gikk helt som planlagt. Heldigvis ingen skade på noe (eller noen), men man lærer stadig.
En av tingene som skjedde, men som ikke kommer frem på filmen, var at jeg kappet halvveis gjennom topptauet mitt :sad: Var selvfølgelig sikret med flipline, men det er fort gjort å gjøre feil om man ikke er oppmerksom.


   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: FILMER - Trädklättring

Huskyman  
#291450 Fy fasen vad läskigt det var när kameran föll av!! :surp:
Jag var helt säker på att det var du som föll ner!!
Skönt att allt gick bra.
(Den där flismaskinen blev man ju lite avundsjuk på... :mrgreen: )

Avatar Fallback

Re: FILMER - Trädklättring

Tretoppen  
#291480 Ja, alt gikk fint og kameraet er like helt.

Flismaskinen fikk vi låne av kunden vi var hos. Tror den tok 34 cm i diameter! Utrolig effektiv, og skulle gjerne hatt en slik selv :-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: FILMER - Trädklättring

JensSkoog  
#291484 Ja, den flismaskinen var snadder! Kan leie en i Sandefjord på bensinstasjonen i tempokrysset. Det er en Jensen som tar opp til 15 cm i dia - 1500,- for en dag, men det er det verdt hvis en holder den i gang hele tida!

Avatar Fallback

Re: FILMER - Trädklättring

Daggi  
#291648 Hvilet filmkamera bruker dere?
Jeg har lyst på et sånt action kamera jeg også.
Det må fungere bra med apple produkter.

Følger det med redigerings program også?

Fester til kropp og hjelm, følger det med i pakken også?

Ser det er countor, garmin og flere andre merker..

Avatar Fallback

Re: FILMER - Trädklättring

Tretoppen  
#292000 Jeg bruker GoPro actionkamera. Det har utallige innfestinger: http://shop.gopro.com/EMEA/mounts/
Det har innebygget WiFi og jeg kan dermed styre det/se preview fra mobilen - veldig kjekt!

GoPro har et gratis redigeringsprogram som man kan laste ned fra siden deres. Jeg bruker dette og det fungerer helt fint for meg. Ikke allverdens av fancy funksjoner, men bra nok. Fungerer også med Mac.

   TS
Avatar Fallback

Re: FILMER - Trädklättring

Tretoppen  
#292991 Her kommer enda en liten film :smile:
Fikk tips om såkalt "single rigging" hvor man bruker en prusik på nedfiringstauet for å ta greiner etc i deler uten å fire helt ned, så det måtte jeg jo prøve ut. Fungerer alldeles utmerket her hvor jeg måtte ta hensyn til en liten nyplantet hekk som sto rett under det ene treet.


   TS
Användarvisningsbild

Re: FILMER - Trädklättring

Fredrik Reuter  
#292995 Vilka imponerande filmer, fortsätt gärna lägga upp fler!
Single riggningen i all ära men Tarzan-svingen mellan träden var coolast!

Avatar Fallback

Re: FILMER - Trädklättring

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293000 Det gäller att inte såga av repet. :o
När jag gjorde lumpen frågade jag seriöst efter kurs i trädklättring men möttes bara av skratt och oförstående nunor.

Avatar Fallback

Re: FILMER - Trädklättring

Blivande snickare  
#293001 Håller med Admin till fullo! Fortsätt filma å gärna fler skitballa tarzanhopp! :grin: 8)

Avatar Fallback

Re: FILMER - Trädklättring

Homo abies  
#293142 Det såg ut som att klättraren mesta tiden jobbade endast säkrad i lanyarden?

Säkerheten ökar mer än dubbelt genom att även använda toppsäkring

En eventuell räddningsinsats har med detta också förutsättning att bli åtskilligt enklare/snabbare

Avatar Fallback

Re: FILMER - Trädklättring

Tretoppen  
#293153
Homo abies skrev:Det såg ut som att klättraren mesta tiden jobbade endast säkrad i lanyarden?

Säkerheten ökar mer än dubbelt genom att även använda toppsäkring

En eventuell räddningsinsats har med detta också förutsättning att bli åtskilligt enklare/snabbare


Ja, det meste av tiden er jeg kun sikret med landyards (med wirekjerne), og under saging er jeg alltid sikret med begge to.
Jeg har alltid med topptau opp nettopp for raskt å kunne komme ned ved skade eller forenkle redning. Det er kun ved beskjæring at jeg kaster opp topptauet og er sikret helt fra starten av. Kanskje jeg skal starte med dette også under felling?

   TS
Avatar Fallback

Re: FILMER - Trädklättring

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293179 Man lär ut att inte använda sågen över axelhöjd men det gäller kanske inte för arborister :?:
För övrigt var det fint att se Nötteröy från ovan, det var några år sen på besök hos min frus syster.

Oj då, nu nådde jag tydligen 500 i antal inlägg. Det måste firas. :grin:

Avatar Fallback

Re: FILMER - Trädklättring

Homo abies  
#293200 Jag tycker att det har många säkerhetsfördelar !

Avatar Fallback

Re: FILMER - Trädklättring

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293275
Homo abies skrev:Jag tycker att det har många säkerhetsfördelar !


Håller med, det är väl större risk att såga sig i benet om man sågar under midjehöjd.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).