Traktorn i skogen

Val av pump (extern) till skogskran

15 inlägg 11719 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Val av pump (extern) till skogskran

Valmet6400  
#291048 Hej, finns de här nån med erfarenhet av externa pumpar (växellåda +pump på kraftuttaget)

Mitt ekipage:

Traktor: Valmet 6400 ca 100 hk med 540/1000 pto
Kran: Cranab CRF 3 med sauer danfoss elförstyrt ventilbord

Har även robsondrivning på vagnen men den kan jag tänka mig att fortsätta att köra men traktorns egen hydraulik.

Vilken storlek på pump bör jag välja och hur stor tank ska jag ha.

Vill ha en snabbare kran men fortfarande möjlighet till finlir då jag använder kranen till allt.

Kom igen experter :wink:



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Val av pump (extern) till skogskran

Danne  
#291060 Kolla på Weimer.se dom har några färdiga kit. Högt flöde är alltid trevligt så traktorn kan gå på tomgång vid krankörning.

Avatar Fallback

Re: Val av pump (extern) till skogskran

rikard_e  
#291073 Du bör kolla rekomenderat maxflöde på ventilpaketet. Lär vara rätt högt på den där kranen. det är väl kranen som sitter på valmets skotare?

Jag tror jag har max 50 liters på mitt ventilpaket, och jag kör med en pump från weimers.
En 25cc pump 51 liter i minuten på 540 varv. Och jag hade klarat mig med mindre.
Varvar aldrig mer än 700 vpm.

Har hört att tanken ska vara minst halva pumpflödet, alltså säg, 100 literspump, 50 literstank.

Avatar Fallback

Re: Val av pump (extern) till skogskran

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#291077 Om du använder en väljar ventil före ventilpaketet kan du få mer än traktorns 180 bar till vagnSdriften, och de gör mycket på kraften i driften

Avatar Fallback

Re: Val av pump (extern) till skogskran

ulfgustav  
#291078 Hej
Titta vilket rekommenderat flöde som Cranab anger för krantypen. Danfoss ventilen är bestyckad för att ge bästa möjliga egenskaper för det rekommenderade flödet. Även om Danfoss ventilen klarar flöden på över 100 l/min så hjälper det inte att sätta in stor pump då ventilen är bestyckad för ett visst rekomenderat flöde, det enda som händer är att du kommer att generera mera värme i systemet

Användarvisningsbild

Re: Val av pump (extern) till skogskran

Valmet6400  
#291108 Tack ska ni ha för input :)

Det rekommenderade flödet för kranen är 30-60 liter/min och ett tryck på 160 bar. Traktorn ger 70 liter/min, men då ska de varvas så de står härliga till. Och det är just varvandet jag vill bli av med. + att pumpen håller på att bli trött i traktorn.

Trycket är uppställt på traktorn från tidigare.

Läste på ett ställe att oljevolymen bör vara 1,5 ggr flödet.


Finns ju nog tabeller att räkna ut pumpstorleken men då jag är helt sjukligt dålig på att räkna

Traktor och vagn står uppe i skogen i grannbyn men jag skulle våga satsa en slang på att ventilbordet är anpassat enligt de flöde som rekommenderas.

Har det någon inverkan om det är andra vägen, dvs t.ex. bestyckad för 100 l/min men de verkliga flödet bara är 60?

Hur har ni monterat den ni som har?

   TS
Avatar Fallback

Re: Val av pump (extern) till skogskran

ulfgustav  
#291131 Har det någon inverkan om det är andra vägen, dvs t.ex. bestyckad för 100 l/min men de verkliga flödet bara är 60?
Det påverkar köregenskaperna negativt.

Avatar Fallback

Re: Val av pump (extern) till skogskran

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#291133 Kör min Nokka-kran på ca 12-1300 varv vid lastning. Nån gång får jag gasa till då jag har tex 2 grova timmerbitar i gripen. Likadan traktor som du. Om pumpen börjar vara trött är det inte bättre byta den? Lär ju hålla många år sen.

Användarvisningsbild

Re: Val av pump (extern) till skogskran

Valmet6400  
#291135 Okej, tog mig en titt på ventilbordet men jag hittar nog inget som skvallrar om vilken bestyckning det är, åtminstone inte för de öga som inte vet vad de ska titta efter.

Roten: Jo de blir nog sinom tid de med, men jag skulle vilja ha eget system till kranen. Effektivare och så slipper jag dralla med traktorns hydraulik.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Val av pump (extern) till skogskran

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#291142 Jag har 38cc pump till min Farma 10-65. Det tycker jag är för lite, skulle nog ha valt 42 eller 46cc i stället.

Avatar Fallback

Re: Val av pump (extern) till skogskran

Ådii  
#291147
0470 skrev:Jag har 38cc pump till min Farma 10-65. Det tycker jag är för lite, skulle nog ha valt 42 eller 46cc i stället.


Vad har du för någon växellåda före? För vi hade en 33cc pump med en 3.0:1växellåda på en 8m kran och den var nog stark så det räckte. Då körde jag väl på ca 450rpm på kraftuttaget.

Avatar Fallback

Re: Val av pump (extern) till skogskran

ulfgustav  
#291163 Hej
På ventilpaketet hittar du ingen gemensam kod utvändigt, utan det är individuella delar till respektive funktion som är sammanställt i en sk Specifikation till tillverkaren, men har du inte ett reservels underlag från Cranab?

Normalt då man monterar pump på kraftuttaget så sitter där en (upspeedare) en växellåda som växlar upp kraftuttaget detta för att få bra varvtal på pumpen
Vilket motor resp kraftuttagsvarvtal vill du köra kranen med? Vilket flöde till kranen vill du ha vid detta varvtal? därefter kan du börja räkna på pump deplacement och upväxling i växellådorna brukar ligga på ca 3 - 3,5 ggr.
Observera att överdimensionera inte pumpen för kör du t.ex kranen vid 600 rpm på motor och har tex 50 l flöde så kommer du att ha 150 l flöde vid ett motorvarvtal på 1800 rpm.

Användarvisningsbild

Re: Val av pump (extern) till skogskran

Valmet6400  
#291211 Jag har ju både 540 & 1000 varvs kraftuttag, så jag tänker att jag har ju att spela med. Använder som jag skrev kranen till allt, i jord- och skogsbruket, byggnadsarbete + en massa annat som inte arbetarskyddet tillåter, så jag vill ha möjlighet till finlir.

Om kranen ska ha 60 l/min så ska de va de... Har twintrack dvs. ratt och pedaler baktil så jag spelar med gasen när jag kör.

Bestyckning, är de detsamma som tryckbegränsning? Det finns angivet i kranens papper vilka tryck de ska vara. Men jag har inga papper över ventilbordet, så jag kan bara anta att finnpajsarna som plockade ihop kran, ventilpaket och vagn åt mig, ställde in den enligt angivna värden.


Men jag är väldigt nöjd över kranen hur den beter sig... Kört skogsmaskin över 10 år så jag har att jämföra med. Vill bara få bort de extra gasandet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Val av pump (extern) till skogskran

ulfgustav  
#291670 En ventilspecifikation innehåller allt om vad ventilen består av tryck inställningar, slider, slidstorlekar och typer mm mm.
På ändplattan på ventilen skall det finnas en skylt som anger ett nr: det är Danfoss unika nummer för ventilen, finns det ett sådant så kan du skicka PM så kanske jag kan ge dig mera info

Avatar Fallback

Re: Val av pump (extern) till skogskran

Sagabo  
#291778 Gå till Weimer.se På deras hemsida finns ett exel program att ladda ner. Där anger du vilket varv du vill ha på traktorn och vilket flöde du vill ha så ser du vilken storlek på pump behöver.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).