Skogsröjning

Röjning hybridlärk

4 inlägg 5025 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Röjning hybridlärk

Kalleskog  
#290869 Planterade 0,5 ha hybridlärk för fyra år sedan. När bör jag röja utan att riskera angrepp från viltet? Träden är ca 4 meter höga i skrivande stund.



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Röjning hybridlärk

Chainsaw Charlie  
#290872 Det är inga problem att röja nu. Älgen bryter inte omkull lärken på samma sätt som den kan göra med tall. Fejningar av bockar kan du förstås fortfarande råka ut för men det händer ju även i oröjda bestånd.

Avatar Fallback

Re: Röjning hybridlärk

Kalleskog  
#290874
Chainsaw Charlie skrev:Det är inga problem att röja nu. Älgen bryter inte omkull lärken på samma sätt som den kan göra med tall. Fejningar av bockar kan du förstås fortfarande råka ut för men det händer ju även i oröjda bestånd.


Men när upphör risken för betningen? Borde jag viltbehandlat plantorna?

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjning hybridlärk

Chainsaw Charlie  
#290875 Lärk är ingen favoritmat för älgen så måste den sträcka på nacken för att komma åt så väljer den hellre något annat. När lärken är över mulhöjd är det i princip ingen fara såvida du inte har ett extremt högt vilttryck.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).