Arbetskläder för skogen

Ny klädfärsäljare - Engelbert Strauss

163 inlägg 95531 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ny klädfärsäljare - Engelbert Strauss

Peteflamingstar  
#290733 Fick en katalog i posten häromdagen från en tysk klädförsäljare som etablerats sig i Sverige.

http://www.engelbert-strauss.se

Verkar vara bra priser på sjysta huggarkläder, Pfannerliknande byxor kostar ca 1300 inkl moms! Dock blir jag fundersam över att de verkar ha två olika sågskyddsklasser; "snittskyddsklass 1" samt "skärskyddsklass 1". Vet någon vad som gäller i lagstiftningen här i Sverige? Snittskyddsklassen lär väl vara aningen lägre skydd än skärskyddsklassen antar jag.



   TS
Avatar Fallback

Re: Ny klädfärsäljare - Engelbert Strauss

åberg  
#290735 Gissningsvis har de inte världens bästa översättare.

Det verkar vara 40 grader för tvätt så det blir svårare att få bort kådan.

Avatar Fallback

Re: Ny klädfärsäljare - Engelbert Strauss

erm  
#290749 Det står att de är klassade enligt:
Enligt EN 381-5, snittskyddsklass 1 form A, KWF-Profi-provad och FPA-godkänd

Det är samma som tex Husqvarna har...
Godkänd enligt EN 381
Klass Klass 1 (20 m/s)

Även husqvarna har 40 grders tvätt...

Användarvisningsbild

Re: Ny klädfärsäljare - Engelbert Strauss

Peteflamingstar  
#290754 Ok tack för klargörande, tror minsann dessa byxor helt i stretch får bli nästa investering. 1300:- för byxor som verkar vara i klass med Pfanner o Husqvarnas dyrare verkar ju väldigt bra (och förmodligen en mer rimlig prisnivå för nämnda tillverkares hutlöst dyra produkter...)

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny klädfärsäljare - Engelbert Strauss

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#290758 Har de schyssta kängor också?

Avatar Fallback

Re: Ny klädfärsäljare - Engelbert Strauss

erm  
#290759 Jag har inte köpt något därifrån... ännu :)
Om någo köper något återkoppla gärna med betyg.

Användarvisningsbild

Re: Ny klädfärsäljare - Engelbert Strauss

anersimyra  
#290764 Varseljackorna är inte EN 471 klassade. Håll koll på priset innan beställning, det billigaste :surp: alternativet är vid storköp av samma vara..

Användarvisningsbild

Re: Ny klädfärsäljare - Engelbert Strauss

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#290766 Jag blev lite fundersam när de vill ha personnummer för att skicka en katalog så jag avvaktar nog. :sad:

Användarvisningsbild

Re: Ny klädfärsäljare - Engelbert Strauss

Peteflamingstar  
#290775 Kan tänka mig att de vänder sig till företagare i första hand, min katalog (som jag inte beställt) var adresserad till min firma. Ja den billigaste är om man köper fler än ett par, men jag tyckte inte priset steg med så många tior för att köpa bara ett par. Köper jag därifrån så återkommer jag med utvärdering. Nej, jackorna verkar inte vara varselgodkända enligt EN471 men å andra sidan står inget i klartext om det i lagboken (som diskuterats här flitigt tidigare...).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny klädfärsäljare - Engelbert Strauss

Peteflamingstar  
#290781 Katalog behöver du nog inte heller Mikael, allt i katalogen finns på nätet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny klädfärsäljare - Engelbert Strauss

Chuck Norris  
#290797 Jag kastade katalogen direkt efter att ha bläddrat igenom. Tycker att det bara skrek B-kvalité om hela katalogen. Viktigast verkar vara att se cool ut med fåniga modeller också som "låtsasjobbar" .

Avatar Fallback

Re: Ny klädfärsäljare - Engelbert Strauss

åberg  
#290820
erm skrev:Även husqvarna har 40 grders tvätt...

Har för mig att det står 60 i mina Jonseredbyxor. Får kolla vid tillfälle.

Användarvisningsbild

Re: Ny klädfärsäljare - Engelbert Strauss

anersimyra  
#290826
Chuck Norris skrev:Jag kastade katalogen direkt efter att ha bläddrat igenom. Tycker att det bara skrek B-kvalité om hela katalogen. Viktigast verkar vara att se cool ut med fåniga modeller också som "låtsasjobbar" .
Ha ha ha ha, ja modellerna ser skittöntiga ut.. :smile: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Ny klädfärsäljare - Engelbert Strauss

Peteflamingstar  
#290835
Chuck Norris skrev:Jag kastade katalogen direkt efter att ha bläddrat igenom. Tycker att det bara skrek B-kvalité om hela katalogen. Viktigast verkar vara att se cool ut med fåniga modeller också som "låtsasjobbar" .


Ja det är rätta takter, förkasta allt som inte ser ut som man tycker det ska se ut. Husqvarnas modeller som står i rena kläder och ser ut över ändlösa kraftledningsgator med röjsågen käckt på axeln, det är förtroendeingivande om nåt!

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny klädfärsäljare - Engelbert Strauss

Chuck Norris  
#290847 Nej för f-n, Husqvarna är ungefär samma skit det också. De kletar på sin logga på vilket made in Taiwan skit som helst nu för tiden.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).