Skördare

Ponsse Scorpion King

22 inlägg 17091 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ponsse Scorpion King

Fredrik Reuter  
#288817 Ponsse Scorpion King visades i Ponsses monter på MellanskogsElmia förra helgen. Vid ett lugnare tillfälle gick jag runt skördaren och filmade lite, filmen på Scorpion King finns här nedan.
Jag har även filmat lite när de avverkade under mässan. Kommer lägga upp detta senare i denna tråd.





   TS
Användarvisningsbild

Re: Ponsse Scorpion King

skogsjan695xl  
#289053 Den maskin ska till Torsby.

Avatar Fallback

Re: Ponsse Scorpion King

öronbak  
#289060 Hej?

Dä blir många TIMMAR i denna ostkupa och många stammar som matas igenom aggregatet??
Lycka till........

Användarvisningsbild

Re: Ponsse Scorpion King

hayabusa 08  
#290671 Hur många scorpion kan det finnas i drift här i Sverige nu måntro?
Idag på jobbet körde jag om en scorpion på vägen mellan Vrigstad och Värnamo med lastbilen.
Den hjulade med en arbetsbod och personbil på släp efter sig.

Hann bara se att det var en scorpion som varit i drift, lite skrapad färg på kranen och så vidare.

Blev lite paff och kanske lite upphetsad när när jag körde bredvid den :smile:
men jag fick ju hålla ögonen på vägen och ev mötande trafik :P 8)

Avatar Fallback

Re: Ponsse Scorpion King

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#290674 Axsten i Karlskrona har en, gick i trakterna kring Kyrkhult för någon veckan sedan.

Användarvisningsbild

Re: Ponsse Scorpion King

Seb macahan  
#290681 När jag hämtade min Tigercat på Ponsse i Surahammar så kom ägaren till den först sålda i Sverige och hämtade och provkörde sin maskin. Det var inte Magnus på Axsten hemifrån. Så två hittills. Mäktig maskin den där. Kan tilläggas att man kände sig ganska fjuttig i en H09 när vi kom och parkerade bredvid varandra vid verkstan.

Avatar Fallback

Re: Ponsse Scorpion King

mrvimek  
#290682 Såg en i hudik för någon månader som drogs av en traktor en gammal koja :)

Avatar Fallback

Re: Ponsse Scorpion King

Dunken  
#290686 Japp stämmer att de har i karlskrona gick på våran och grannens mark ca 1500 m3 för några veckor sedan och det var riktigt sur mark men den tog sig fram väldigt fint. Väldigt häftig och speciell maskin. Verkligen ett nytt koncept att ha god sikt och i princip lägga virke bakom sig :)

Användarvisningsbild

Re: Ponsse Scorpion King

Erre  
#333647 Sneglade lite på spakarna som Ponsse har i denna maskin bla.
Är Ponsse ensamma om den typen? Och är dom ngt att ha?
Kändes rätt bekväma istället för en smal spak.

Användarvisningsbild

Re: Ponsse Scorpion King

Fredrik Reuter  
#333651 Hej,
Vad jag vet så är det Ponsses egna spakar.
Jag har inte testat att köra med dem, bara torrspakat.
Tror säkert att de kan vara bra, det borde ligga några timmars ergonomitänk bakom varje ny spaklösning kan man tycka.

Vad kan det vara, 30-40 graders vinkel för handflatan?
Det kan nog fungera men det kan vara lurigt om det blir för mycket vinkel, ex "kattskallarna" på 80-talet som enligt vissa satte sin spår i armar och axlar.

På frågan om hur många Scorpion det finns i Sverige nu så hörde jag 44st för ett tag sedan, men det är overifierat.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ponsse Scorpion King

Erre  
#333659 Ja jag testade bara lite enkelt att känna på dom.
Tyckte dom verkade helt ok.
Har aldrig kört skördare dock. Bara skotare.
Men upplevde att handen låg bra i dom. Och man kom åt många funktioner med tummarna.

Avatar Fallback

Re: Ponsse Scorpion King

Chuck Norris  
#333673 Jag har bara "torrkört" dessa spakar och jag har svårt att se några ergonomiska fördelar. Jag tycker det känns som att man får jobba med hela armen ända upp till axeln för att manövrera spakarna. Men det kanske bara är för är man är ovan?

Avatar Fallback

Re: Ponsse Scorpion King

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#333682 Har bara hört positivt från dom som provat... Sköna och alla funktioner lättillgängliga

Användarvisningsbild

Re: Ponsse Scorpion King

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#391378 Varför är det så många Scorpioner ute till salu med lite drifttimmar? Går dom inge bra?

Användarvisningsbild

Re: Ponsse Scorpion King

skogsjan695xl  
#391395 2st av dom på blocket är till salu pga att de blivit av med körningen.
En komatsu bytt in var inte nöjd och villa ha röd igen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).