Skördare

Rottne H8 Logmax 4000b

26 inlägg 18851 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Rottne H8 Logmax 4000b

Fredrik Reuter  
#290530 Hej,
Detta får bli en väl bevarad hemlighet... :wink:
Allt jag kan säga att det var lite stör(ande) att genomföra, så jag fick stång(a) mig igenom det hela... :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rottne H8 Logmax 4000b

totte  
#290658 Jaha, det var ju ett upplyftande svar! 8)

Användarvisningsbild

Re: Rottne H8 Logmax 4000b

Fredrik Reuter  
#291688 Hej,
Här kommer ett klipp till. Jag har lite mer material att jobba med, men det tar lite tid.


   TS
Avatar Fallback

Re: Rottne H8 Logmax 4000b

blixxxt  
#296348
rocky skrev:
Axl skrev:Är inte risken stor att man knäcker basmaskinen med ett större aggregat?


Är inte större aggregat. Det är mindre!

Mycket intressant med ett logmax 4000 på en h8 men tyngre är det väl än ett 405? Blir det ostadigare med den vikten tycker du?
Enligt tillverkarnas uppgifter väger logmax 4000 ca 120 kg mer än rottnes?

Användarvisningsbild

Re: Rottne H8 Logmax 4000b

skogsjan695xl  
#296447 De som är med på filmen Fredrik gjort ska sätta på ett 4000 på en H8 till.

Avatar Fallback

Re: Rottne H8 Logmax 4000b

blixxxt  
#296489 Ja då antar jag ju att dom är nöjda såklart 8)
Tanken har ju slagit mig också men slog det ur hågen när jag fick se den extra vikten.
Har flerträdsarmar och stora länken på min h8 med 405 och det är en del extravikt mot vad jag hade innan bara det... Har satt dit förstärkningar där man vet det brukar ge sig i förebyggande syfte och jag har ju märkt skillnad på ork med kranen långt ut samt stabilitet på basmaskinen så mer än 100 kg till borde ju inte göra den saken bättre...

Vikter enligt tillverkarnas specifikationer:

Logmax 4000B - 602 kg
Rottne EGS405 - 480 kg
sp 451 - 640 kg

Användarvisningsbild

Re: Rottne H8 Logmax 4000b

Fredrik Reuter  
#296492 Hej,
Vi får se när Rocky ansluter och kan svara.
När jag var ute hos honom sist så missade jag att fråga detta. Funderar på om Logmaxet kan bli lättare eftersom jag är nästan säker att Rocky hade flerträd på det tidigare 405 (och stora rotatorn därav). På Logmaxet har han inte det och då kanske det blir lättare?

Iofs blir det kanske inte rätt jämförelse, men det slog mig nu.

Jag undrar om flerträdskassetten väger 100kg på 405?
Den H8 jag kört med flerträd hade den första flerträdslösningen som var i prototyp stadie, men jag undrar om den vägde 100kg, kanske?

   TS
Avatar Fallback

Re: Rottne H8 Logmax 4000b

blixxxt  
#296506 Ja vad jag förstått av Rocky tidigare har dom ju 2 h8or i företaget och en går i lite högre medelstam. Vet inte om dom hade flerträd på bägge?
Jag är rätt säker på att flerträdshanteringen till h8an inte väger 120 kg men har inga siffror på det. Två små tiltcylindrar, ett par små extra armar o lite till så undrar jag om det kommer upp i 50 kg? Kanske att det blir 100 kg ihop med stora länken men den sitter ju på i filmen också.
Ja det skulle vara roligt att höra vad Rocky har att säga :)

Användarvisningsbild

Re: Rottne H8 Logmax 4000b

rocky  
#297187 Jag ska försöka besvara era frågor. Ett 405 modell 2009 inklusive stora rotatorn och moipu hjul väger 620kg. Pluss flerträd runt 50+kg pluss lite förstärkningar så har vi ganska bra totalvikt. Ett logmax i light version som vi har väger 600kg så jag märker ingen skillnad på vikten.

Det som är större är sågmotor 19cc och öppnare i såglådan för rotben. Dock samma längd på svärd och kedjor. I stängt läge ska det vara lite smalare till och med. Det går otroligt lätt i matningen trots samma hjulmotorer. Sågen kostar lite mer men helt annat drag i den. (Supercut)

Har kört nästan 800 Tim och det bara rullar på. Är så skönt att slippa all skruvning som var sista tiden med 405.

Missade jag något så fråga igen :grin:

Avatar Fallback

Re: Rottne H8 Logmax 4000b

Högberg  
#298843 Får väll lägga upp lite filmer på min H14 med LogMax5000D, mycket trevlig kombination ;)

Användarvisningsbild

Re: Rottne H8 Logmax 4000b

Fredrik Reuter  
#298853 Absolut Högberg, det vill vi se!
Dra sedan igång en tråd så diskuterar vi vidare!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).