Trädfällning (arborist)

Hva gjør dere? felling av gran.

4 inlägg 3489 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hva gjør dere? felling av gran.

Daggi  
#290547 Når dere klatrer i en gran og skal kappe av grener så vil alle grenene samle seg på bakken rundt treet og de roter seg sammen i en stor haug som er veldig tung å løsne når en skal dra ut greiene etterpå.

Rydder bakkemann unna greiene mens dere sager?

Prøver dere å la greinene falle på en bestemt måte?

Jeg prøver om det lar seg gjøre å styre de i en bestemt retning eller å bruke ene hånden og rotere grenene så de faller samme veien.
Men å bruke en hånd på sagen og en på grenen er vel ikke akkurat korrekt sikkerhet, men ser proffene som legger ut filmer fra andre land bruker dette, men da med en klar advarsel at dette er risky stuff...



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Hva gjør dere? felling av gran.

anersimyra  
#290765 Jag låter grenarna hamna där de hamnar.. :smile: Högen går ju lätt att såga isär.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Hva gjør dere? felling av gran.

Daggi  
#290857 Ja det er jo det vi gjør med, men kanskje noen andre hadde en anna måte å gjøre det på:)

Men det blir tungt når en skal rydde opp greiner etter f.eks sitka graner som er 4-5-6 m lange og treet er 20 m høyt :) Det går noen timer da :)

Derfor jeg tenkte på denne slideline teknikken for å fordele greiener utover..om det er mulighet for det da..men om det fungerer og raskt i praksis er jo noe anna... :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hva gjør dere? felling av gran.

Huskyman  
#291342 Tjena Daggi.

Min markgubbe rensar mellan varven så att inte klätterlinan blir insnärjd av alla grenar.
Viktigt med tydlig kommunikation. Så fort han rensar så gör jag inget. När jag får klartecken så kör jag vidare...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).