Motorsåg och handhållet

Husqvarna 435 eller Stihl MS 181 C-BE

48 inlägg 49816 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 435 eller Stihl MS 181 C-BE

totte  
#290502
Lasse på ön skrev:Äntligen...
Efter lång väntan och många besök i butiken fick jag äntligen en ny Husqvarna 435 utan kostnad i veckan som gick. De insåg till slut att den såg jag köpte i början av sommaren var defekt eller blivit skadad av för snålt ställt H-munstycke. Nu hoppas jag det här exemplaret ska gå bättre...
Tack för moraliskt stöd och alla bra inlägg
Lasse på ön


Utomordentligt! Bra att de tog sitt förnuft tillfånga, och att du låg på för att få rättelse. Man skall bara inte acceptera att grejor av ett erkänt märke inte funkar som de skall.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 435 eller Stihl MS 181 C-BE

Järnklev  
#301334 Hejsan! Första inlägget på forat, och jag reggade mig egentligen enbart för att fylla på med lite egen info och egna tankar kring Hva's 435-såg.
Min motorsågserfarenhet är av det avancerade hobbyslaget, inte mer. Var tidigare markägare, men sålde av det mesta och saknar inte markägandet alls. Kvar blev cirka 2 ha "tomt", med både en åkerplätt och en skogsdunge, varav den senare levererar mer än tillräckligt med ved för att kunna elda friskt i kökskaminen varje vinter.

Nåväl, till själva sågen:
Jag köpte min 435'a ny för cirka 2 år sedan, och sedan dess har jag inte traktat efter någon annan såg över huvud taget. Den startar lätt, går bra, är smidig att hantera, väger lite, och har med mig vid rodret hittills fällt och kapat cirka 12 kubik kluven ved för kamin/spis. Grovt uppskattat. Första vintern fyllde jag vedboden helt enkelt, upp till tak. Den rymmer en del.

Precis när jag köpte sågen gick den inte riktigt som jag ville, tomgången var lite lågt ställd vilket fick den att tjuvstanna ibland. Men en mkt försiktig justering (rätt skruv sitter under starthandtaget om jag minns rätt, jag har faktiskt inte sågen inne i huset och orkar inte hasa ut i ladan och kolla...) och allt har funkat problemfritt sedan dess. Jag har inte behövt röra förgasaren på 2 år.

Hva'n ersatte en Jonsered 2051, och jag har kvar Jonsereden enbart därför att jag vill ha en reservsåg utifall att. Nu är den där 2051'an egentligen en tämligen rutten reservsåg, då den är äckligt trögstartad, jämförelsevis tung och klumpig, samt grinig som rackarns. Men bättre en grinig reserv än helt tomt på bänken. Den är ju, om jag ska vara helt ärlig, dessutom bra mycket rappare i gaspådraget, och en långt starkare såg. Men jag behöver inte mer än vad min 435'a levererar.


Och det är väl egentligen det jag vill ha sagt. Om du söker en smidig såg, en ny såg som inte kostar multum men som ändå ger dig mycket för pengarna, en såg som är lättstartad och som orkar med även ett och annat tuffare jobb, då är en HVA 435 antagligen ett av dom bästa valen du kan göra.

Lite som att köpa en Golf: Du vet att det inte är den snabbaste bilen, inte den rymligaste bilen, inte den snyggaste bilen. Men det är jäkligt mycket bil i en relativt liten förpackning.
En bra jämförelse, tycker jag.

Eller som Galenskaparna säger....


Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 435 eller Stihl MS 181 C-BE

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301365 Köpte en Stihl ms181 förra veckan, har ett 12" svärd med 1,3 mm 3/8 kedja på. Den ska vara som reservsåg till ms260. Körde fyra tankar i söndags och jag gillar den redan. Smidig såg, pigg motor som varvar upp snabbt och lägre vikt än 260:n.

Bra för förstagallring och kvistning, dock tar jag ms260:n då det finns timmer i stammen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).